Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1823481_0001.png
Dato 1. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 19. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren
1823481_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren være behjælpelig med at yde teknisk bistand til et ændringsforslag om at
fritage biogas fra CO2-afgift, jf. bemærkningerne i høringssvarene fra Det Økologiske
Råd og NGF Nature Energy, der henviser til, at det ifølge Energistyrelsens baggrundsrap-
port til basisfremskrivningerne for 2017 er muligt at beregne mængden af biogas, der til-
føres transportsektoren via naturgasnettet?
Svar
Lovforslaget vedrører satsen for energiafgift på naturgas til transportformål og altså hver-
ken biogas eller CO2-afgift. Det efterspurgte ændringsforslag ligger således uden for lov-
forslagets rammer.
En fritagelse for CO2-afgift for biogas solgt via naturgasnettet til transportformål vil i øv-
rigt indebære en lang række udfordringer og vil forudsætte et omfattende lovarbejde, hvil-
ket gør, at jeg også af denne grund ikke har mulighed for at yde teknisk bistand til et æn-
dringsforslag af den efterspurgte karakter.
Der er efter gældende ret ikke CO2-afgift på biogas i ren form, der anvendes som motor-
brændstof uden om de kollektive naturgasnet.
Når biogas transporteres i naturgasnettet, omfattes gassen af de almindelige afgifter, her-
under CO2-afgift, som også gælder for naturgas. De to gastyper har samme kemiske sam-
mensætning. Det er derfor ikke er fysisk muligt at skille biogas fra naturgas, når de to gas-
typer først er blandet i naturgasnettet. Derfor er der ens afgifter på al gas, der sælges via
de kollektive naturgasnettene.
Tilsvarende gør sig gældende i elsystemet, hvor der er samme elafgift på al el, der sælges
via de kollektive net, uanset om det er grøn eller sort el.
Efter EU-reglerne kan der kun ydes støtte (afgiftslempelser eller tilskud) til biobrændsler,
herunder biogas, hvis biobrændsler er bæredygtigt produceret
dvs. hovedsageligt baseret
på anvendelsen af rest- og affaldsprodukter og ikke afgrøder til fødevarer.
En ordning, hvor biogas, der tilføres transportsektoren via naturgasnettet, støttes via fri-
tagelse fra CO2-afgift, vil bl.a. forudsætte, at der kan indføres en certifikatordning, som
certificerer andelen af biogas i naturgasnettet, der kan forbruges til transportformål uden
CO2-afgift, og det skal kunne dokumenteres, at biogassen er bæredygtigt produceret.
En sådan ordning vil indebære en høj risiko for, at det danske marked vil blive tilført falsk
biogas til lavere afgifter, da de danske myndigheder ikke har mulighed for at efterprøve,
om den gas, der tilføres nettet fra udenlandske producenter, er biogas eller almindelig na-
turgas.
Gasselskabet kan ikke på forhånd afgøre, om den solgte biogas anvendes til transportfor-
mål uden afgift. Derfor vil der også skulle indføres en godtgørelsesordning, hvor køberen
Side 2 af 3
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad den provenumæssige virkning for de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren
1823481_0003.png
af biogas kan opnå godtgørelse af CO2-afgift af den biogas, der anvendes til transportfor-
mål. Det vil være nødvendigt, at den, der bruger biogas til transportformål uden CO2-af-
gift, kan dokumentere, at biogassen faktisk er anvendt til transport. Der vil være kontrol-
mæssige udfordringer ved dette.
I elsystemet har man i øvrigt valgt at fremme den grønne el via tilskud. Tilsvarende har
man valgt at fremme biogas til transportformål via tilskud. Det er således svært at se et
behov for en ordning med afgiftsfritagelse.
Side 3 af 3