Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1821212_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, regi-
streringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats til gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 16. november 2017. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvad de provenumæssige effekter forventes at blive ved at opfylde iblandingskravet på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i 2020 ved henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklusiv eventuelle grænsehandelseffekter, til skatteministeren
1821212_0002.png
Spørgsmål
Hvad forventes de provenumæssige effekter ved at opfylde iblandingskravet på 0,9 pct.
avancerede biobrændstoffer i 2020 ved henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklu-
siv eventuelle grænsehandelseffekter at blive?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at L 18 ikke vedrører iblandingskrav i transportsektoren.
Avanceret bioethanol og biodiesel er, før moms og afgifter, i størrelsesordenen 8 kr. dy-
rere pr. liter end hhv. benzin og diesel uden biobrændstoffer.
Provenutabet ved at opfylde iblandingskravet på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer af-
hænger blandt andet af det samlede iblandingskrav for biobrændstoffer efter 2020 samt
kommende EU-regulering og målsætninger.
Der er stor forskel på fordyrelsen af brændstofferne (og dermed provenutabet ved græn-
sehandel mv.) afhængigt af, om de avancerede biobrændstoffer erstatter fossile brænd-
stoffer, de billigste 1. generations biobrændstoffer eller andre dyrere biobrændstoffer. Der
er endvidere betydelige tilskud til biogas, hvilket også vil have betydning for de samlede
omkostninger ved opfyldelse af iblandingskrav med biogas.
Det er ikke inden for tidsfristen muligt at lave de omfattende beregninger.
Side 2 af 2