Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 160
Offentligt
1883537_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018-1970
Doknr.
567248
Dato
20-04-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 160) til børne- og socialministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 2:
”Kan ministeren oplyse, hvor lang den
nuværende sagsbehandlingstid er
for klager fra private passere? Kan ministeren desuden vurdere, hvorvidt
denne sagsbehandlingstid er tilfredsstillende, eller om der bør
igangsættes
initiativer med henblik på at forkorte sagsbehandlingstiden?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at der i svaret er lagt til grund, at udvalget spørger til
den aktuelle sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen som klageinstans samt hos det
kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen som klageinstans og det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen henhører
under Økonomi- og Indenrigsministeriet, og Børne- og Socialministeriet har derfor
indhentet bidrag herfra. Af bidraget fremgår følgende:
”Børne-
og Socialministeriet har anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet om bidrag
til besvarelsen af spørgsmålet.
Børne- og Socialministeriet har i den forbindelse oplyst, at det i bidraget skal lægges
til grund, at udvalget spørger til 1) sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen som klagein-
stans samt til 2) sagsbehandlingstiden hos det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, som
sagsbehandlingstiden er i dag
og dermed før en eventuel afskæring af klageadgang.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den anledning indhentet et bidrag fra Ankesty-
relsen, der har oplyst følgende:
ӯkonomi-
og Indenrigsministeriet har bedt Ankestyrelsen om at oplyse om sagsbehand-
lingstider vedrørende private passere i forbindelse med lovforslag nr. L 160 om ændring
af dagtilbudsloven. Ankestyrelsen oplyser i tabel 1 om sagsbehandlingstiden for den
gruppe af sager under Dagtilbudsloven, som bl.a. vedrører klagesager fra private passe-
re i 2017 og 2018. Denne gruppe af sager betegnes i det følgende som ”Øvrige sager”
under Dagtilbudsloven.
L 160 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor lang den nuværende sagsbehandlingstid er for klager fra private passere, til børne- og socialministeren
1883537_0002.png
Gruppen ”Øvrige sager” udgør alle klagesager behandlet efter Dagtilbudsloven, som ikke
vedrører økonomisk fripladstilskud. Det er ikke muligt i Ankestyrelsens sagsbehandlings-
system at udskille klagesager fra private passere behandlet efter § 81 i Dagtilbudsloven
fra de andre sager i gruppen ”Øvrige sager”.
Ankestyrelsen oplyser om sagsbehandlingstiden for sager behandlet af det kommunale
tilsyn i 2017 og 2018 i tabel 2 nedenfor.
Ankestyrelsen bemærker, at sager omhandlende private passere
såfremt lovforslaget
vedtages
vil kunne falde ind under flere forskellige af tilsynets sagsgrupper alt efter den
retlige problemstilling i den enkelte sag. Derfor oplyser Ankestyrelsen om sagsbehand-
lingstiden i det kommunale tilsyn på tværs af sagsgrupper.
Tabel 1: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for øvrige sager
1
under Dagtilbudsloven i
Ankestyrelsen i 2017 og 2018
Øvrige sager
1
1
Sagsbehandlingstid i måneder
2017
3,2
2018
3,1
Øvrige sager vedrører alle sager efter dagtilbudsloven undtagen sager om økonomisk friplads.
Noter: Tabellen vedrører kun realitetsbehandlede sager. Tallene for 2018 dækker perioden fra 1. januar til 13.
april 2018.
Kilde: Registreringer i Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem
Tabel 2: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for sager
1
under det kommunale tilsyn i An-
kestyrelsen i 2017 og 2018
2017
Tilsynets sager
1
1
2018
4,2
Sagsbehandlingstid i måneder
6,8
Tabellen vedrører alle sager i det kommunale tilsyn på nær sager om aktindsigt.
Noter: Tabellen vedrører kun realitetsbehandlede sager. Tallene for 2018 dækker perioden fra 1. januar til 13.
april 2018.
Kilde:
Registreringer i det kommunale tilsyns tidligere (2017) samt nuværende (2018) sagsbehandlingssystem.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at Ankestyrelsen som kommu-
nal tilsynsmyndighed ikke som en klagemyndighed er forpligtet til at realitetsbehandle
klager, hvis de grundlæggende formelle betingelser herfor er opfyldt.
Ankestyrelsen beslutter således som kommunal tilsynsyndighed selv, om der er til-
strækkelig anledning til at rejse en tilsynssag, jf. § 48 a i lov om kommunernes styrel-
se. Det betyder også, at en henvendelse fra f.eks. en privat pasningsordning hverken
er en tilstrækkelig eller en nødvendig forudsætning for, at Ankestyrelsen kan rejse en
tilsynssag.
Ankestyrelsen skal ved vurderingen heraf overveje, om det ud fra de overordnede
formål med det kommunale tilsyn - at overvåge, at kommunerne handler i overens-
stemmelse med lovgivningen, når kommunerne udøver den magt, der følger af, at de
er offentlige forvaltningsmyndigheder - har væsentlig betydning, at Ankestyrelsen ta-
ger sagen op til behandling som led i det kommunale tilsyn.”
Jeg kan henholde mig til det ovenstående.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2