MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2018
2018-2652
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af den 7. maj 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet på baggrund af et brev til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget fra
Kristian Wendelboe og Jacob Bundsgaard på vegne af Kommunernes Lands-
forening (KL).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. maj 2018 fra KL, jf. L 153 -
bilag 4.
Svar:
Formålet med lovforslaget er at give bygningsmyndighederne i landets kom-
muner større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af deres arbejde. Det skal ske ved at
give kommunalbestyrelsen mulighed for at henlægge visse myndighedsopgaver
om brandforhold efter byggeloven til de lokale beredskaber.
Siden januar 2016 har de fleste beredskaber været organiseret i såkaldte § 60-
selskaber. Disse selskaber er ejet af kommunerne, men er ikke længere en di-
rekte del af kommunen. Det betyder, at kommunalbestyrelsen ikke uden lov-
hjemmel kan henlægge myndighedsopgaver til beredskaberne. En sådan
hjemmel findes ikke i byggeloven i dag.
Som reglerne er i dag, kan der derfor i praksis opstå situationer, hvor bered-
skaberne i deres virke som brandmyndighed ikke har hjemmel til at håndtere
akutte problemstillinger og ulovlige forhold, der er reguleret i byggeloven.
Jeg har noteret mig i høringen over lovforslaget, at byggebranchen ikke ønsker,
at kommunerne kan overføre mere end den nødvendige del af byggesagsbe-
handlingen til beredskaberne. Konkret har DI Byg, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Dansk byggeri, Forening for Rådgivende ingeniører (FRI) og Dansk Er-
hverv i deres samlede høringssvar udtrykt bekymring for, at den i høringen
foreslåede mulighed for uddelegering af kompetence til beredskaberne var for
omfattende.
For at imødekomme branchens bekymring er der derfor efter høringen foreta-
get følgende ændringer i lovforslaget: