Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 152
Offentligt
1883834_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. april 2018
2018-1888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. marts 2018 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 152 – forslag til ændring af færdselsloven
(Indførelse af dagsgebyr ved manglende betaling af ansvarsforsikringspræmie
for motordrevne køretøjer m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvorfor man ikke mere aktivt har inddraget politiets
brug af ANPG-scannere (scanner til automatisk nummerpladegenkendelse) og
de muligheder, som ligger her, enten som et supplement til, eller i stedet for
den foreslåede ordning i lovforslaget? Dette da der på politiets hjemmeside om
ANPG-scannere står, at man allerede i dag bruger dem bl.a. i forbindelse med
nummerplader, som skal inddrages på grund af manglende syn eller manglen-
de forsikring.
Svar:
Det fremgår af pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at SKAT i
medfør af registreringsbekendtgørelsens § 112, stk. 2, nr. 3, kan bestemme, at et
køretøjs nummerplader skal inddrages ved politiets foranstaltning, hvis køretø-
jet anvendes i strid med køretøjsregistreringsloven eller registreringsbekendt-
gørelsen, og SKAT vurderer, at der er nærliggende risiko for, at køretøjet fortsat
vil blive brugt i strid med reglerne. Endvidere kan politiet i medfør af registre-
ringsbekendtgørelsens § 113 inddrage et køretøjets nummerplader, hvis politiet
vurderer, at køretøjet anvendes i strid med køretøjsregistreringsloven eller re-
gistreringsbekendtgørelsen, og politiet samtidig vurderer, at der er nærliggende
risiko for, at køretøjet fortsat vil blive brugt i strid med reglerne.
Som det fremgår af pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
politiet således efter gældende ret mulighed for at inddrage et køretøjs num-
merplader, hvis køretøjet er uforsikret.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at det fortsat skal være muligt for politiet – både på eget initiativ og efter
SKAT´s anmodning – at inddrage et uforsikret køretøjs nummerplader, og at
lovforslaget derfor ikke får betydning for reglerne om politiets inddragelse af
nummerplader i registreringsbekendtgørelsen.
L 152 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor man ikke mere aktivt har inddraget politiets brug af ANPG-scannere (scanner til automatisk nummerpladegenkendelse) og de muligheder, som ligger her, enten som et supplement til, eller i stedet for den foreslåede ordning i lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren
1883834_0002.png
Politiets mulighed for at inddrage uforsikrede køretøjers nummerplader har
derfor været inddraget og overvejet i forbindelse med lovforslagets udfærdigel-
se. Politiets mulighed for inddragelse af nummerplader vil derfor være et sup-
plement til den foreslåede dagsgebyrordning.
Efter min opfattelse har politiets valg af kontrolmetode i den forbindelse – her-
under brug af ANPG-scannere – ikke betydning for lovforslagets indhold.
Jeg skal herved henvise til, at det, som anført i pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, er et hovedformål med den foreslåede dagsgebyrordning at
indføre en ordning, der i højere grad sikrer, at ejere eller varige brugere af ufor-
sikrede køretøjer betaler for de skader, som de selv forvolder. Formålet er –
udover motivation til forsikringstegning – således at erstatte den gældende
solidariske finansieringsordning mellem de lovlydige forsikringstagere med en
mere rimelig solidarisk ordning mellem de uforsikrede ejere eller varige bruge-
re.
I det lys har antallet af inddragede nummerplader efter min opfattelse ikke
betydning, men hvis brug af ANPG-scannere letter politiets arbejde og dermed
medfører et øget antal af inddragede nummerplader for uforsikrede køretøjer,
finder jeg det kun glædeligt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen