Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146
Offentligt
1893761_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146 Bilag 16
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMKFH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1707223
Dok. nr.: 580530
Dato: 01-05-2018
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Organiseringen i Sundheds- og
Ældreministeriet, oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)
(L 146)
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 22
foreslåede
§ 223 b
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Oplysninger som nævnt i stk. 1 er ikke genstand for edition efter retsplejelovens § 804, medmindre der er
tale om efterforskning af en overtrædelse af straffelovens § 114 eller § 114 a.”
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 223 b må oplysninger,
herunder genetiske oplysninger og oplysninger
om helbredsmæssige forhold, der tilgår Nationalt Genom Center, kun behandles i to situa-
tioner. For det første hvis det er nødvendigt med henblik på forebyggende sygdomsbekæm-
pelse, medicinsk diagnose, sygepleje, patientbehandling eller forvaltning af læge- og sund-
hedstjenester, og behandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sund-
hedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt. For det andet hvis be-
handlingen alene sker med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgel-
ser af væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig af hensyn
til udførelsen af undersøgelserne.
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget betyder det
eksempelvis, at Nationalt Genom
Center ikke vil kunne behandle oplysninger med hjemmel i databeskyttelsesforordningens
artikel 9, stk. 2, litra f, hvoraf det fremgår, at behandling af følsomme oplysninger kan ske,
hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller for-
svares.
Dog vil den foreslåede lovbestemte formålsbegrænsning ikke være til hinder for, at Natio-
nalt Genom Center videregiver oplysninger til brug for behandling af klage- og erstatnings-
sager i medfør af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet eller til
brug for Styrelsen for Patientsikkerheds varetagelse af tilsynsopgaver efter autorisationslo-
ven eller sundhedsloven.
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-18 fra Patientdataforeningen, til sundhedsministeren
Som det ligeledes fremgår af bemærkningerne, vil den foreslåede lovbestemte formålsbe-
grænsning heller ikke være til hinder for, at Nationalt Genom Center foretager anmeldelse
til politiet, hvis Nationalt Genom Center har mistanke om, at sundhedspersoner eller andre
personer uberettiget har indhentet eller videregivet oplysninger, der er opbevaret i Natio-
nalt Genom Center.
Den foreslåede formålsbegrænsning vil derimod eksempelvis indebære, at oplysninger, der
opbevares i Nationalt Genom Center i den fælles landsdækkende informationsinfrastruktur,
ikke kan behandles, herunder videregives, til brug for fastlæggelse af et retskrav i en forsik-
rings- eller pensionssag. Som et andet eksempel kan nævnes, at den foreslåede formålsbe-
grænsning vil indebære, at oplysninger, der opbevares i Nationalt Genom Center i den fæl-
les landsdækkende informationsinfrastruktur ikke vil kunne videregives til arbejdsgivere
med det formål at få belyst en lønmodtagers arbejdsdygtighed, herunder f.eks. om en løn-
modtager lider eller har lidt af en sygdom eller er i risiko for at udvikle en sygdom, der kan
få betydning for lønmodtagerens arbejdsdygtighed
En patient vil heller ikke kunne meddele samtykke til, at Nationalt Genom Center behandler
genetiske oplysninger eller oplysninger om helbredsmæssige forhold til formål, der ligger
uden for de formål, der er nævnt i bestemmelsen.
Der har som led i debatten om lovforslaget været rejst tvivl om, i hvilket omfang politiet i
henhold til retsplejelovens regler om edition vil kunne få udleveret oplysninger, der opbe-
vares i Nationalt Genom Center, til brug for efterforskning af kriminalitet. Dette spørgsmål
er ikke omtalt i bemærkningerne til lovforslaget.
Det følger af retsplejelovens § 804, stk. 1, at der som led i efterforskning af en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, kan meddeles en person, der ikke er
mistænkt, pålæg om at forevise eller udlevere genstande (edition), hvis der er grund til at
antage, at en genstand, som den pågældende har rådighed over, kan tjene som bevis, bør
konfiskeres eller ved lovovertrædelsen er fravendt nogen, som kan kræve den tilbage.
Det følger af retsplejelovens § 804, stk. 4, at der ikke kan meddeles pålæg om edition,
såfremt der derved vil fremkomme oplysning om forhold, som den pågældende ville være
udelukket fra eller fritaget for at afgive forklaring om som vidne, jf. retsplejelovens §§ 169-
172.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 805, stk. 1, at pålæg om edition ikke må meddeles,
såfremt indgrebet står i misforhold til sagens betydning og det tab eller den ulempe, som
indgrebet kan antages at medføre.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 806, stk. 1 og 2, at afgørelse om pålæg om edition
træffes efter politiets begæring, og at afgørelsen som udgangspunkt træffes af retten ved
kendelse.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at der i almindelighed ikke med hjemmel
i retsplejelovens regler om edition vil kunne foretages en søgning i Nationalt Genom Center
med henblik på ud fra et dna-spor at identificere en person.
Det vil dog ikke kunne afvises, at der vil kunne opstå en så ekstraordinær situation, at det
efter retsplejelovens regler om edition vil være et proportionalt indgreb at pålægge Natio-
nalt Genom Center ud fra et dna-spor at søge i centrets genomoplysninger for at søge at
identificere en person. Som eksempel kan nævnes, at politiet er i besiddelse af dna-spor på
en formodet terrorist, hvor en identifikation forventes at kunne bidrage til at forebygge et
forestående terrorangreb.
Side 2
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-18 fra Patientdataforeningen, til sundhedsministeren
Med henblik på at udelukke enhver tvivl om, hvilket resultat domstolene konkret vil kunne
nå frem til, findes det hensigtsmæssigt – ved indsættelsen af et nyt
stk. 2
til den foreslåede
bestemmelse i § 223 b – at fastsætte, hvornår oplysninger, som opbevares i Nationalt Ge-
nom Center, kan kræves udleveret til politiet i henhold til retsplejelovens regler om edition.
Det foreslås derfor, at oplysninger, som opbevares i Nationalt Genom Center, ikke kan ud-
leveres til politiet efter retsplejelovens regler om edition, medmindre der er tale om efter-
forskning af en overtrædelse af straffelovens § 114 eller § 114 a om terrorisme og terrorlig-
nende handlinger.
Med den foreslåede indsættelse af et nyt
stk. 2
i § 223 b vil oplysningerne således kun kunne
udleveres til politiet til brug for efterforskning af terrorisme og terrorlignende handlinger,
og det vil alene kunne ske i henhold til retsplejelovens regler om edition, hvilket indebærer,
at der som udgangspunkt vil skulle indhentes en retskendelse, der pålægger Nationalt Ge-
nom Center at udlevere oplysningerne, jf. ovenfor.
Bestemmelsen i det foreslåede § 223 b, stk. 2, beskriver således udtømmende adgangen til
at pålægge Nationalt Genom Centers at udlevere oplysninger som nævnt i bestemmelsen i
§ 223 b (som med ændringsforslaget bliver § 223 b, stk. 1) efter retsplejelovens regler om
edition til politiet til brug for efterforskning af kriminalitet.
Det vil betyde, at oplysningerne, der opbevares i Nationalt Genom Center, ikke vil kunne
udleveres til politiet til brug for efterforskning af anden kriminalitet end terrorisme og ter-
rorlignende handlinger, herunder eksempelvis efterforskning af en sag om (almindeligt)
drab.
Side 3