Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 146
Offentligt
1880394_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 13-04-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPPADL
Sagsnr.: 1707223
Dok. nr.: 567173
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. marts 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 52 (L 146
forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Organiseringen i
Sundheds- og Ældreministeriet, oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 52:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 6/3-18 fra Dansk Selskab for Almen
Medicin, jf. L 146 - bilag 7.”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at understrege, at jeg finder principper som fortrolighed, indi-
videts selvbestemmelse og beskyttelse af personoplysninger af afgørende betydning
for udviklingen af Personlig Medicin og den foreslåede oprettelse af Nationalt Genom
Center.
Jeg betragter netop Nationalt Genom Center som en vigtig del af svarene på de bekym-
ringer, som bliver fremført i henvendelsen
både i forhold til spørgsmålet om sam-
tykke, datasikkerhed og gennemsigtighed.
For så vidt angår bekymringen vedrørende det forhold, at en patient ikke skal give sam-
tykke til, at vedkommendes genetiske oplysninger videregives til Nationalt Genom
Center, kan jeg bemærke, at det med lovforslaget vil blive sikret, at en patient skal give
et skriftligt, informeret samtykke til at få foretaget en genetisk analyse i forbindelse
med sin behandling,
og
at patienten forud for dette samtykke vil blive informeret om
sin selvbestemmelsesret over egne genetiske oplysninger, der opbevares i Nationalt
Genom Center.
Det forhold, at patienters genetiske oplysninger kan videregives og behandles i Natio-
nalt Genom Center i centerets kliniske infrastruktur skal ses som en integreret del af
det at kunne tilbyde patienterne diagnostik og behandling i det danske sundhedsvæ-
sen.
Den efterfølgende opbevaring af patienternes genetiske oplysninger i Nationalt Ge-
nom Center vil ske af hensyn til den videre konkrete behandling af patienten, til do-
kumentation af patientbehandlingen og i forbindelse med eventuelle tilsyns-, klage-
og erstatningssager m.v.
./.
Der henvises til de samtidige svar på SUU spørgsmål nr. 2 og 10 (L 146
forslag til lov
om ændring af sundhedsloven (Organiseringen i Sundheds- og Ældreministeriet, op-
rettelse af Nationalt Genom Center m.v.)).
L 146 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-18 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundhedsministeren
For så vidt angår bekymringen vedrørende datasikkerhed, skal det understreges, at ét
af hensynene bag den foreslåede oprettelse af Nationalt Genom Center er at sikre en
fælles, sikker infrastruktur i Danmark til brug for behandling og opbevaring af geneti-
ske oplysninger. På denne måde sikres det bl.a., at sikkerhedsløsningerne såvel som
sikkerhedsniveauet er ensartet, uanset hvor i landet man bor.
Kravene til databeskyttelse og -sikkerhed for Nationalt Genom Centers behandling af
personoplysninger vil fra den 25. maj 2018 skulle følge af databeskyttelsesforordnin-
gen.
./.
Der henvises til det samtidige svar på SUU spørgsmål nr. 15 (L 146
forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Organiseringen i Sundheds- og Ældreministeriet, opret-
telse af Nationalt Genom Center m.v.)).
For så vidt angår bekymringen om gennemsigtighed med formålet, så er det netop et
af formålene med lovforslaget at skabe gennemsigtighed om og regulering af Natio-
nalt Genom Center. Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 22 (vedrørende den foreslå-
ede § 223, stk. 1), at Nationalt Genom Center vil skulle understøtte udviklingen af
Personlig Medicin i samarbejde med det danske sundhedsvæsen, forskningsinstitutio-
ner, patientforeninger m.v.
For at sikre, at der ikke kan sås tvivl om formålet med Nationalt Genom Center, un-
derlægges de oplysninger, herunder genetiske oplysninger og helbredsoplysninger,
der tilgår Nationalt Genom Center en lovbestemt formålsbegrænsning i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 22 (vedrørende den foreslåede § 223 b).
Den lovbestemte formålsbegrænsning indebærer således, at Nationalt Genom Center
alene kan behandle oplysninger, som er tilgået centeret, til de førnævnte formål, det
vil sige formål der vedrører sundhedsvæsenet eller til videnskabelige eller statistiske
formål.
./.
Der henvises i øvrigt til de samtidige svar på SUU spørgsmål nr. 21 og 30 (L 146
for-
slag til lov om ændring af sundhedsloven (Organiseringen i Sundheds- og Ældremini-
steriet, oprettelse af Nationalt Genom Center m.v.)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anne-Sofie Duelund Lassesen
Side 2