Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalgs
Christiansborg
8. maj 2018
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgs spørgsmål nr. 5 (L
126) af 23. april 2018 stillet efter ønske fra ikkemedlem Jan
Rytkjær Callesen (DF)
Spørgsmål
Kunne ministeren forestille sig en model, hvor kommunerne stillede medarbejdere
med de rette it-kompetencer til rådighed for mindre private skoler og private dag-
institutioner, som ikke har it-medarbejdere til rådighed, således at
disse institutioner derigennem ville kunne få hjælp af kommunen til at sikre, at
deres websteder og mobilapplikationer lever op til tilgængelighedsstandarderne?
Svar
Som tidligere beskrevet er der en række årsager til, at regeringen har valgt at fore-
slå undtagelse af private skoler og privatinstitutioner, herunder bl.a. følgende:
De private skoler og privatinstitutioner er ikke omfattet af gældende aftale fra
2008 vedrørende tilgængelige hjemmesider og skal dermed ”starte forfra”.
Som anført i svaret på spørgsmål 4 vil det kunne medføre betydelige omkost-
ninger for de enkelte skoler og privatinstitutioner.
De private benytter ikke på samme måde som offentlige skoler og dagsinstitu-
tioner kommunens eller andet tilsvarende websted, hvor de kan trække på
medarbejdere med tilgængelighedskompetencer til fx undervisning, support og
lignende samt brug af centralt indkøbt it-løsning til websteder, såkaldte con-
tent management systems (CMS).
Lovforslaget afspejler på undervisningsområdet den traditionelle afgrænsning
af den offentlige forvaltning i dansk ret, jf. Forvaltningsloven § 1, stk. 1 og 2.
Det giver skoler uden for den offentlige forvaltning mulighed for at finde gode
lokale løsninger, uden specifikke og ensartede krav fra centralt hold.
Privatinstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 5, er undtaget, da de typisk
vil være små og have svært ved at leve op til tilgængelighedskravene og vil ikke
nødvendigvis have ansat medarbejdere med de rette kompetencer til at sikre
tilgængeligheden af deres websteder.
Det fremgår af høringssvaret fra Daginstitutionernes Landsorganisation, at
opgaven med at sikre tilgængelighed vil lægge en byrdefuld opgave på små pri-
vatinstitutioner. Det fremgår endvidere af høringssvaret fra Danske Erhvervs-
skoler og
–Gymnasier,
at de benytter en bred vifte af digitale lærings og un-
dervisningsmidler, som det kan være yderst svært at gøre tilgængelige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk