Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 125
Offentligt
1856335_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. februar 2018
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 125 stillet af udvalget den 24. januar
2018 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget og tilhørende bekendtgørelser
ikke hverken forringer eller forbedrer virksomheder og ansattes mulighe-
der for at indgå ansættelsesklausuler? I benægtende fald bedes ministeren
uddybe, på hvilke måder mulighederne henholdsvis forringes eller for-
bedres.
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Beskæftigelsesministeriet om
bidrag, som kan oplyse følgende:
”Lovforslaget hverken forringer eller forbedrer virksomheder og ansattes
muligheder for at indgå ansættelsesklausuler. Eventuelle kommende be-
kendtgørelser, som udstedes med hjemmel i eller ændres som følge af lo-
ven, vil heller ikke kunne indeholde forringelser eller forbedringer af
virksomheder og ansattes muligheder for at indgå ansættelsesklausuller.
Der henvises i den forbindelse til præambelbetragtning nr. 13 til direktiv
2016/943 af 8. juni 2016 om beskyttelse af fortrolig knowhow og fortro-
lige forretningsoplysninger (forretningshemmeligheder) mod ulovlig er-
hvervelse, brug og videregivelse, hvoraf det fremgår, at det ikke er me-
ningen, at direktivet skal berøre muligheden for at indgå aftaler mellem
arbejdsgivere og arbejdstagere om ikke at konkurrere i overensstemmelse
med gældende ret. Det medfører, at ansættelsesklausuler indgået i over-
ensstemmelse med gældende dansk ret kan opretholdes.
Der henvises endvidere til pkt. 1.1 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget, hvoraf det fremgår, at direktivet ikke ændrer på retsstillingen i
forhold til at beskytte arbejdstagermobilitet, og at eventuelle ønsker om
begrænsninger af arbejdstagermobiliteten fortsat skal ske i overensstem-
melse med de gældende regler på området, herunder lov nr. 1565 af 15.
december 2015 om ansættelsesklausuler (ansættelsesklausulloven).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 125 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der med lovforslaget og tilhørende bekendtgørelser ikke ændres på forholdet mellem, hvilke informationer og kompetencer en medarbejder henholdsvis lovligt og ulovligt kan erhverve, bruge og videregive, hvis medarbejderen skifter ansættelse fra en virksomhed til en anden virksomhed, til erhvervsministeren
2/2
Herudover fremgår det af pkt. 2.5.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at det følger af de specielle bemærkninger til § 23 i forslag L
40 til lov om markedsføring fra folketingstidende samling 2016-17, sek-
tion A, at ansættelsesklausulloven finder anvendelse forud for den gæl-
dende § 23, stk. 2, i markedsføringsloven, som ophæves med dette lov-
forslag (L 125). Der ændres med dette lovforslag ikke på ansættelsesklau-
sullovens status i forhold til dette lovforslags § 4, stk. 2, nr. 2 og 3. Det
betyder, at hvis der er indgået aftale om en ansættelsesklausul mellem en
lønmodtager og en arbejdsgiver i overensstemmelse med ansættelsesklau-
sulloven, gælder denne.
Det fremgår endelig af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, at
det følger af dansk ret, at en arbejdsgiver i særlige tilfælde retmæssigt kan
begrænse en arbejdstagers mobilitet. En sådan begrænsning kan retmæs-
sigt fastsættes ved brug af en konkurrence-, kunde- eller kombineret klau-
sul. Denne mulighed er reguleret i ansættelsesklausulloven, og dette lov-
forslag (L 125) berører ikke aftaler indgået i overensstemmelse med an-
sættelsesklausulloven. Ønskes en arbejdstagers mobilitet i forhold til an-
sættelsesforhold begrænset, skal en sådan begrænsning ske i overens-
stemmelse med reglerne i ansættelsesklausulloven.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen