Skatteudvalget 2017-18
L 122
Offentligt
1850624_0001.png
Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Dato:
21. januar 2018
Til Skatteministeriet:
[email protected]
cc: Skatteminister Karsten Lauritzen
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Høring J.nr. 2017-7582 - L122 – Bemærkninger til høringsskemaet
Danmarks Frie AutoCampere (DFAC) takker for muligheden af at afgive høringssvar vedrørende L 122
og har med interesse gennemlæst ministeriets høringsskema.
DFAC udtrykte i høringssvaret ønske om, at loven tillige omfatter udlejning af plads til en autocamper
med tilhørende mulighed for strøm og vand i tilknytning til en lystbådehavn. Vi kan bekræfte, at dette,
som angivet i høringsskemaet, er tæt på det ønske, der er udtrykt af Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark (FLID).
A) I havnene deler autocampere helt de samme faciliteter som lystbådene. På pladser til
autocampere i havne og på andre pladser til autocampere betaler autocamperbrugeren
normalt en ”pakkepris” for parkering sammen med særlige faciliteter for autocampere, hvor
vand – og også ofte el – er en del af ”pakken”. Helt tilsvarende de eksempler på 3 ”pakker”,
som FLID beskriver for lystbåde og som også er typiske betalingsmodeller på mindre
campingpladser.
B) En anden hyppig set model er, at betaling for ”autocamper standardpakken” alene omfatter de
særlige faciliteter for autocampere (vand samt tømning af toiletkassette og gråvand) og at en
særlig ”el-pakke” kan tilkøbes og at denne ikke er målerafregnet. Denne opdeling skyldes, at
mange autocampere har solceller og således er selvforsynende med el.
Prisniveauet for en sådan ”autocamperpakke” er i langt de fleste lysbådehavne desværre efterhånden
over 80 kr./døgn. ”El-pakken” kan ikke købes separat, men kun som tilkøb til den almindelige
”autocamperpakke”. Det er derfor meget usandsynligt, at en el-bil, som Skatteministeriet i
høringsskemaet antyder, at det vil kunne forekomme, vil betale så højt et beløb for en parkering med
strøm, når en fuld opladning inkl. almindelig afgifter andre steder koster ca. 50 kr.
Vi mener, at begge modeller (A og B) kan sidestilles med de 3 modeller, som FLID opstiller, og som
Skatteministeriet i høringsskemaet bekræfter, er omfattet af lovforslaget.
Er Skatteministeriet enigt heri?
L 122 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-18 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, til skatteministeren
1850624_0002.png
Når ministeriet for DFACs høringssvar samlet set henviser til udtalelsen om FLID's høringssvar,
forholder ministeriet sig ikke til, at DFAC foreslår tilsvarende afgiftslettelser for udlejning af ”pladser
med faciliteter til autocampere og campingvogne” der ikke er i tilknytning til en lystbådehavn.
I vores høringssvar har vi således foreslået, at de afgiftslettelser for strøm og vand, som lovforslaget
skildrer, også skal gælde for de særskilte pladser/parkeringsarealer, der af offentlige eller private ejere
udlejes til autocampere og campingvogne og hvor lejen, som ovenfor skildret, indeholder betaling for
faciliteter herunder vand og el. Disse pladser får større og større udbredelse i Danmark, idet
autocamperturismen er Europas hurtigst voksende turistsegment.
Dette har vi gjort ved konkrete forslag til indarbejdelse af sætningen:”
udlejer af parkeringsareal med
faciliteter for autocampere og campingvogne
” i lovforslagets hhv. § 1, punkt 1 og 2 og i § 2, punkt 1.
Essensen i dette forslag vil vi ligeledes gerne bede skatteministeriet om at tage stilling til.
DFAC ønsker at komme på høringslisten, når beslægtede lovforslag fremover sendes i høring.
Med venlig hilsen
Henrik Krebs, formand – [email protected],
Tlf.: +45 40 888 323
Jytte Jakobsen, sekretær – [email protected]
Tlf.: +45 2067 3067
Side
2
af
2