Skatteudvalget 2017-18
L 122
Offentligt
1850623_0001.png
30. januar 2018
J.nr. 2017 - 7582
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 122 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, spiritusaf-
giftsloven, lov om afgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og
øl- og vinafgiftsloven (Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lyst-
bådehavne, afgiftslempelse for små producenter af spiritus (moderation), justering af mo-
derationsordningen for små producenter af øl og afgiftsfritagelse for gas indeholdt i ligh-
tere ved indførsel).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 22. januar 2018.
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
L 122 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-18 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, til skatteministeren
1850623_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. januar 2018 fra Danmarks Frie Auto-
Campere, DFAC, jf. L 122
bilag 3.
Svar
Danmarks Frie Autocampere (DFAC) DFAC bemærker, at Skatteministeriets bekymring
for de administrative vanskeligheder ved at skelne mellem el til autocampere med lav pro-
cesafgift og el til andre elforbrugende køretøjer med høj afgift er ubegrundet. DFAC be-
grunder dette med, at det er meget usandsynligt, at en elbil vil betale de ca. 80 kr., som det
koster at få adgang til el i en lystbådehavn, idet en fuld opladning inklusiv afgifter kun ko-
ster ca. 50 kr. andre steder.
Det bemærkes hertil, at der indtil udgangen af 2019 gælder en midlertidig lempelse med
lav procesafgift af el til opladning af elbiler. Fra 1. januar 2020 pålægges generelt den al-
mindelige høje elafgift ved denne opladning. Prisen for opladninger pr. kWh forventes
derfor at stige betydeligt på grund af den højere elafgift og moms af afgiften. Desuden er
det forventningen, at batteriernes lagerkapacitet øges fremover, således at en opladning til
en fast pris også af den grund kan blive mere fordelagtig, hvis der kan oplades med af-
giftslempelse ved en lystbådehavn.
DFAC ønsker at få bekræftet, at to beskrevne afgiftsmodeller, hvor der leveres el fra
en lystbådehavn til autocampere, kan sidestilles med de tre modeller, som foreningen
af Lystbådehavne i Danmark (FLID) har opstillet, og som er omfattet af lovforslaget.
Det kan ikke bekræftes, at de to beskrevne modeller kan sidestilles med de tre modeller
for lystbådehavne, som er omfattet af lovforslaget. Det skyldes, at de tre modeller for
lystbådehavne ikke gælder for autocampere.
DFAC bemærker, at Skatteministeriet ikke har forholdt sig til, at DFAC i deres første
høringssvar har foreslået tilsvarende afgiftslettelser for udlejning af pladser med facili-
teter til autocampere og campingvogne, der ikke er i tilknytning til en lystbådehavn.
Det foreslås, at lempelsen også skal gælde for de særskilte parkeringsarealer, der af of-
fentlige eller private ejere udlejes til autocampere og campingvogne.
Ydes der hypotetisk lav procesafgift for særskilte parkeringsarealer, der udlejes til auto-
campere og campingvogne, vil det være administrativt vanskeligt for udlejeren at skulle
fordele el mellem el til autocampere og campingvogne med lav procesafgift og el til an-
dre elforbrugende køretøjer end autocampere med den almindelige høje afgift, som
også kan parkere på området. Det vil være vanskeligt efterfølgende at dokumentere, at
fordelingen er retvisende. Dette betyder efter Skatteministeriets vurdering, at det vil
være problematisk for SKAT at få verificeret fordelingen med rimelig sikkerhed ved en
eventuel afgiftskontrol. Området for parkering vil dog være omfattet af forslagets reg-
ler for campingpladser, hvis det dækkes af definitionen af en campingplads i bekendt-
gørelse nr. 844 af 30. juni 2010 om tilladelse til udlejning af arealer til campering og be-
nyttelse af campingpladser.
Side 2 af 3
L 122 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-18 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, til skatteministeren
1850623_0003.png
DFAC ønsker at komme på Skatteministeriets høringsliste, når beslægtede forslag
fremover sendes i høring.
DFAC er optaget på høringslisten og vil modtage udkast til lovforslag, når beslægtede
forslag fremover sendes i høring.
Side 3 af 3