Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 117
Offentligt
1843921_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 117), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 2:
11. januar 2018
J.nr. 2018 - 86
”Ministeren
bedes redegøre for lønmodtagernes gevinst, hvis de 5 ugers ekstra fe-
riepenge, der opspares i overgangsåret, indbetales af arbejdsgiverne til Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond og først udbetales, når lønmodtageren forlader arbejdsmarke-
det. Gevinsten bedes opgjort årligt og akkumuleret beregnet på basis af henholdsvis
LDs sædvanlige afkast og med en gennemsnitlig rente på 4,5 %.”
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at forslag til lov om forvaltning og administrati-
on af tilgodehavende feriemidler (L 117) bygger på Ferielovsudvalgets betænk-
ning, herunder de økonomiske beregninger, der fremgår af betænkningen.
I Ferielovsudvalgets betænkning er det forudsat, at der i alt indberettes ca. 80-85
mia. kr. til Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden), som
drives af Lønmodtagernes Dyrtidsfond (inklusive overflyttede midler fra FerieKon-
to). Det forudsættes, at 25 mia. kr. bliver indbetalt til fonden, mens de resterende
55-60 mia. kr. forudsættes at forblive hos arbejdsgiverne. Der er forudsat en lønin-
deksering på 3 pct. for de midler, der er placeret hos arbejdsgiverne, og et bruttoaf-
kast på 4,5 pct. for de midler, der er placeret i fonden.
Det skal bemærkes, at der i Ferielovsudvalget var enighed om, at det vil have stor
betydning for samfundsøkonomien og arbejdsgivernes likviditet, hvis arbejdsgiver-
ne allerede på tidspunktet for overgangen til en ny ferieordning skulle udbetale de
70-75 mia. kr., som arbejdsgiverne i dag opbevarer som tilgodehavende feriemidler
uanset om udbetalingen sker til den enkelte lønmodtager eller til fonden. Der var
derfor i Ferielovsudvalget enighed om en overgangsordning, som gradvist indfaser
arbejdsgivernes likviditetstab over en længere årrække.
Det vurderes, at Ferielovsudvalgets forslag til overgangsordning på en afbalanceret
måde afvejer hensynet til på den ene side, at tilgodehavende feriemidler er lønmod-
tagernes penge, og på den anden side hensynet til, at tilgodehavende feriemidler i
dag har meget stor betydning for virksomhedernes likviditet. Der var enighed her-
om i Ferielovsudvalget.
En beregning af konsekvenserne af, at alle tilgodehavende feriemidler ved over-
gangen til en ny ferieordning på én gang indbetales til fonden, vil derfor alene have
L 117 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om lønmodtagernes gevinst, hvis de 5 ugers ekstra feriepenge, der opspares i overgangsåret, indbetales af arbejdsgiverne til Lønmodtagernes Dyrtidsfond og først udbetales, når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
1843921_0002.png
karakter af et regneeksempel, som hvis det blev realiseret, ville have betydelig af-
ledt negativ betydning for arbejdsgivernes likviditet og samfundsøkonomien.
I nedenstående regneeksempel er det forudsat, at et normalt gennemsnitligt brutto-
afkast i fonden vil være 6,5 pct. Dette er baseret på det historisk set relativt høje af-
kast i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, som forestår kapitalforvaltningen af de tilgo-
dehavende feriemidler, der er indbetalt til fonden.
I tabel 1 er vist et regneeksempel på, hvor meget det årlige udbetalte beløb til løn-
modtagerne vil stige, hvis tilgodehavende feriemidler på 55 mia. kr. placeres i fon-
den i stedet for at være placeret hos arbejdsgiverne. Tabellen viser merudbetalin-
gerne under forudsætning af en rente i fonden på hhv. 4,5 pct. og 6,5 pct. og en år-
lig lønudvikling på 3 pct.
dvs. et merafkast i fonden på hhv. 1,5 pct. og 3,5 pct.
Der er i beregningerne taget hensyn til, at midler placeret i fonden PAL-beskattes,
at afkastet i fonden skal finansiere Lønmodtagernes Dyrtidsfonds administration af
fonden, og at renten indfases frem til 2025.
Hvis tallene akkumuleres over alle årene, vil en merrente på 1,5 pct. indebære, at
de samlede udbetalinger stiger med ca. 10 mia. kr. mens en merrente på 3,5 pct.
akkumuleret over alle årene vil indebære, at de samlede udbetalinger stiger med ca.
65 mia. kr.
Tabel 1.
Regneeksempel på stigning i udbetaling af tilgodehavende feriemidler,
hvis 55 mia. kr. placeres i Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler
til en rente på 4,5 hhv. 6,5 pct. i stedet for at blive placeret hos arbejdsgiverne til en
rente svarende til lønudviklingen (mio. kr.)
2020
0
0
2030
15
172
2040
103
517
2050
191
934
2060
289
1.533
2070
368
2.276
2021
0
0
2031
23
207
2041
109
542
2051
205
1.006
2061
298
1.601
2071
374
2.368
2022
-11
6
2032
31
233
2042
120
588
2052
212
1.049
2062
306
1.661
2072
379
2.462
2023
-17
16
2033
41
270
2043
130
634
2053
219
1.090
2063
316
1.740
2073
382
2.560
2024
-20
29
2034
48
296
2044
140
681
2054
231
1.159
2064
324
1.806
2074
383
2.653
2025
-21
47
2035
58
336
2045
145
703
2055
242
1.225
2065
328
1.860
2075
381
2.756
2026
-17
67
2036
66
361
2046
155
750
2056
247
1.259
2066
339
1.950
2076
373
2.862
2027
-9
92
2037
76
403
2047
164
797
2057
257
1.320
2067
345
2.019
2077
357
2.984
2028
-2
121
2038
83
429
2048
173
843
2058
271
1.406
2068
355
2.111
2078
308
3.122
2029
6
147
2039
93
472
2049
182
889
2059
278
1.457
2069
361
2.192
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
Merrente på 1,5 pct.
Merrente på 3,5 pct.
2
L 117 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om lønmodtagernes gevinst, hvis de 5 ugers ekstra feriepenge, der opspares i overgangsåret, indbetales af arbejdsgiverne til Lønmodtagernes Dyrtidsfond og først udbetales, når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3