Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1840684_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Henning Hyllested
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 13. december stillet følgende spørgsmål nr. 90, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af finansudvalget Henning
Hyldested.
”Vil
ministeren oplyse fordelingen af midler til social dumping som følge af fi-
nanslovsaftalen for 2018? Oversigten bedes opgjort på samme måde, som i svaret
på spørgsmål 148 på L 1 fra folketingsåret 2016-17, og i svaret på spørgsmål 179
på L 1 fra folketingsåret 2015-16 og i notat af 7. november 2014 fra Beskæftigel-
sesministeriet. ”Fordeling af midler til social dumping for FL 2012-2014
samt afta-
le om styrket indsats mod social dumping 2015-2018”.
Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Henning Hyllested (EL). Svar bedes
sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected]. På
udvalgets vegne”
Svar:
Spørgsmål nr. 90:
22. december 2017
J.nr. 2017-8570
Som led i finanslovaftalerne for 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 samt
Aftale om obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet er der afsat i alt 1.064,0 mio. kr.
(2018 pris- og lønniveau) til indsatsen for ordnede forhold på arbejdsmarkedet i pe-
rioden fra 2012 til 2021, jf. tabel 1.
Samlet set er der afsat 145,5 mio. kr. i 2018 til indsatser for ordnede forhold på ar-
bejdsmarkedet, svarende til en forhøjelse på 10,9 mio. kr. i forhold til niveauet i
2017.
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 90: MFU spm. om at oplyse fordelingen af midler til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2018, til beskæftigelsesministeren
1840684_0002.png
Tabel 1
Afsatte bevillinger til indsatser for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, 2012-2021.
Mio. kr. (2018-pl)
Obligatorisk sikkerhedskort
i byggeriet
1
Styrket og fokuseret myn-
dighedsindsats
- Heraf skatte- og moms-
forhold, registrering i RUT,
opholdstilladelser, ar-
bejdsmiljø mv.
2
- Heraf indsats mod illegal
arbejdskraft
2
- Heraf kontrol med virk-
somheder som omgår
RUT
3
Bilateralt samarbejde med
andre lande
Kontrol med ulovlig cabo-
tagekørsel
4
Øget bødestraf for ulovlig
cabotagekørsel
Styrket Arbejdstilsyn - kon-
trol med arbejdsmiljø og
RUT-registrering
5
Styrkelse af RUT I
Styrket håndhævelse af
reglerne for udenlandske
tjenesteydere
6
Bedre informationer til
udenlandske virksomheder
og lønmodtagere (ser-
viceskranke)
7
Styrket kendskab til den
danske model
8
Skærpet tilsyn ved store in-
frastrukturprojekter
9
Undersøgelse af camps
Stikprøvekontrol i byggeriet
af social sikring i øvrige
EU-lande
10
Analyse af sikkerhedskort i
andre brancher
Styrket kontrol med reel
etablering og selvstændige
i bygge- og anlægsbran-
chen
11
Styrkelse af RUT-registret
II
12
Tvangsbøder ved vedva-
rende overtrædelse af an-
meldelsespligten til RUT
13
Politiindsats for ordnede
forhold på transportområ-
det
Parkeringsrestriktioner på
statslige arbejdspladser
Afsatte bevillinger i alt
2012
-
59,5
2013
-
59,5
2014
4,8
76,0
2015
19,0
92,1
2016
-
86,4
2017
-
100,6
2018
-
86,4
2019
-
86,4
2020
-
-
2021
-
-
-
-
59,1
75,1
69,4
83,6
69,4
69,4
-
-
-
-
-
11,0
-
-
-
-
-
-
-
19,2
-
10,6
7,8
7,8
10,6
6,4
-
16,1
-
-
10,2
12,8
10,6
6,4
-
26,7
-
-
9,5
12,5
10,6
6,4
-
15,6
-
-
9,3
12,3
10,6
6,4
-
15,6
-
-
-
-
10,6
6,4
-
15,6
-
-
-
-
10,6
6,4
-
15,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,6
4,4
4,4
4,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5,4
5,4
0,5
1,0
1,0
-
5,4
-
-
-
-
5,4
-
-
-
-
11,7
-
-
-
-
5,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,9
4,2
4,2
4,2
4,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7,2
-
8,8
-
7,7
0,9
7,5
1,1
7,5
1,1
-
1,1
-
-
70,5
-
-
109,0
-
-
124,3
-
-
177,5
-
-
145,5
-
-
134,6
5,0
14,0
145,5
5,0
6,0
131,2
-
6,0
18,8
-
6,0
7,1
Anm.: 1) Midlerne for 2016-2020 er i forbindelse med FL16 omprioriteret til andre områder inden for social
dumping området. Beløbet er inklusiv akt 17 af. 30. oktober 2014. 2) Midlerne afsat til indsatser
vedrørende skatte- og momsforhold samt illegal arbejdskraft fordeles frem til 2016 med 45,4 pct. til
Arbejdstilsynet, 36,4 pct. til SKAT og 18,2 pct. til politiet. Politiets opgaver finansieres i 2016-2019
inden for rammerne af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Der er til
indsatserne vedrørende skatte- og momsforhold, registrering i RUT, opholdstilladelser, arbejdsmiljø
mv. samt illegal arbejdskraft afsat 69,4 mio.kr. i 2016, 83,6 mio. kr. i 2017 og 69,4 mio.kr. i 2018 til
Arbejdstilsynet og SKAT. Midlerne er fordelt med 55,5 pct. til Arbejdstilsynet og 44,5 pct. til SKAT. 3)
Midlerne er fordelt med 3,2 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 3,2 mio. kr. Erhvervsstyrelsen i 2014 og 2015,
4,2 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 2,2 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2016, 5,9 mio. kr. til Arbejdstilsynet
2
L 1 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 90: MFU spm. om at oplyse fordelingen af midler til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2018, til beskæftigelsesministeren
og 0,5 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2017 samt 6,4 mio. kr. til Arbejdstilsynet i 2018.4) Opgaven
varetages af Politiet og finansieres indenfor rammerne af Aftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi i 2016-2019. 5) Midlerne går til Arbejdstilsynet til kontrol og it-understøttelse af indsatsen. 6)
Opgaven varetages af SKAT. 7) Erhvervsstyrelsen afholder udgifter til serviceskranke. 8) Der afsætttes
3,2 mio. kr. til en pulje, hvorfra arbejdsmarkedets parter kan søge midler til informationsaktiviteter. Der
er afsat yderligere 2,2 mio. kr., der fordeles mellem relevante myndigheder. 9) Midlerne udmøntes til
Arbejdstilsynet. 10) Midlerne på 2 mio. kr. årligt 2016-2018 er i forbindelse med FL16 omprioriteret til
andre områder inden for social dumping området. 11) Midlerne fordeles med 0,4 mio. kr. årligt til
SKAT og resten til Arbejdstilsynet. 12) Midlerne er udmøntet til Erhvervsstyrelsen. 13) Med FL18
afsættes 0,9 i 2018 og 1,1 årligt i 2019-2021 til tvangsbøder ved vedvarende overtrædelse af
anmeldelsespligten til RUT. Midlerne fordeles med 0,5 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 0,4 mio. kr. til
Erhvervsstyrelsen i 2018 samt 0,9 mio. kr. årligt til Arbejdstilsynet og 0,2 mio. kr. årligt til
Erhvervsstyrelsen i 2019-2021.
Samme besvarelse er givet til Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 158 af 12. de-
cember 2017.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3