Finansudvalget 2017-18
L 1
Offentligt
1818772_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 39 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 3. november 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan han kommer frem til, at råderumsfinansie-
ringen i regeringens skattereform er blevet 3/4 mia. kr. lavere i 2018 som følge af
aftalen om lavere bilafgifter? Herunder bedes oplyst hvorvidt reserven til jobre-
form fase 2 og reserven til jobreform fase 1, som finansierer aftalen om lavere
bilafgifter i 2018, ikke hele tiden har været forudsat som finansiering af skattere-
formen.
Svar
Spørgsmålet er stillet med udgangspunkt i den oprindelige besvarelse af Finansud-
valgets spørgsmål nr. 8 (L 1 - § 7. Finansministeriet) af 12. oktober 2017, der in-
deholder en regnefejl. Der henvises til revideret svar på Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 8 (L 1 - § 7. Finansministeriet) af 12. oktober 2017.
Råderumsfinansieringen i 2018 er lavere efter aftalen om omlægning af bilafgifter,
fordi regeringens oprindelige udspil til Jobreformens anden fase indeholdt forslag
om en nedsættelse af registreringsafgiften svarende til en lempelse på ca. 0,9 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd. Med aftalen om omlægning af bilafgifterne udgør
lempelserne i 2018 ca. 0,7 mia. kr. efter adfærd og tilbageløb og er dermed ca. ¼
mia. kr. lavere end i det oprindelige udspil. Aftalen om omlægning af bilafgifter er
i 2018 fuldt finansieret af reserver, der også indgik i det oprindelige udspil.
Det betyder, at det samlede nettofinansieringsbehov i Jobreformens anden fase og
erhvervs- og iværksætterudspillet efter aftalen om omlægning af bilafgifterne er
reduceret med ca. ¼ mia. kr. i 2018,
jf. revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8
(L 1 - § 7. Finansministeriet) af 12. oktober 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk