Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 08-02-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMKFH
Sagsnr.: 1701586
Dok. nr.: 515165
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. januar 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. januar 2018 fra Kristendemokra-
terne, jf. L 99 – bilag 5”
Svar:
En patients ret til selvbestemmelse er efter regeringens opfattelse et helt fundamen-
talt princip i sundhedsvæsenet.
Det gælder i forhold til beslutninger om sundhedsfaglig behandling og fravalg heraf.
Og det gælder ikke mindst i forhold til de patienter, som lider af uhelbredelige syg-
domme med stærke smerter eller lidelser til følge, og patienter, hvis død er nært fore-
stående, uanset om behandlingen fortsættes eller afbrydes.
En forudsætning for at give alle en værdig afslutning på livet er efter regeringens op-
fattelse bl.a., at patienter modtager den pasning, pleje, omsorg og behandling, der er
nødvendig for at lindre smerter, og at patienter kan frasige sig behandling, når livet og
behandlingen af patienten opleves som uværdig.
Med den brede politiske aftale fra september 2017 om palliativ sedering og øget selv-
bestemmelse i forhold til fravalg af behandling fra september 2017 sendte alle Folke-
tingets partier et klart signal om, at de er enige i målsætningen om at sikre patienter
mere selvbestemmelse og herunder en afslutning på livet, som ikke byder på frygt for
at skulle dø med stærke smerter.
Aftalen indeholder derfor to elementer. Et element, som styrker den enkelte patients
selvbestemmelsesret i forhold til fravalg af behandling, herunder livsforlængende be-
handling. Og et element, der kræver, at sundhedspersoner, som behandler patienter,
hvis død er nært forestående, ikke er i tvivl om, at de vil kunne give disse patienter den
medikamentelle palliation, som er nødvendig.
Lovforslaget (L 99) udmønter det element, som vedrører større selvbestemmelsesret i
forhold til fravalg af behandling. Både med den foreslåede behandlingstestamenteord-
ning, som giver mulighed for på forhånd at tage stilling til, om man ønsker behandling
i specifikke situationer, der måtte finde sted i fremtiden på et tidspunkt, hvor patienten
ikke længere er i stand til at udøve sin selvbestemmelsesret. Og derudover i en aktuel
behandlingssituation, hvor man er i stand til at udtrykke sine ønsker.
Lovforslaget indebærer derimod ikke, at aktiv dødshjælp legaliseres. Dette er udtryk-
keligt anført i lovforslagets almindelige bemærkninger (afsnit 1.1.).
Det andet element i den politiske aftale reguleres ikke med lovforslaget. Men det gør
ikke elementet mindre væsentligt.