Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 98 Bilag 7
Offentligt
1834594_0001.png
BILAG
12-12-2017
EMN-2017-04898
1106412
Bilag 2 - Regionernes praksis for anke af patienterstatningssager
Patienterstatningen træffer afgørelse om, hvorvidt en patient er berettiget til erstat-
ning på grund af en skade, som er opstået ved behandling i sundhedsvæsnet.
Patienterstatningens afgørelser kan ankes til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Regionerne har siden de blev oprettet i 2007 anket sager til Ankenævnet for Patient-
erstatningen.
Ud af alle sager, som ankes til Ankenævnet for Patienterstatningen, er det dog kun 3
procent af sagerne, som er anket af en region eller et privatsygehus. Det er således i
de fleste tilfælde patienten selv, som anker en sag. Af de 3.203 sager, som blev anket
til Ankenævnet i 2016, blev således kun 129 sager anket af regionerne eller private
sygehuse, hvor de 3.074 sager blev anket af patienterne.
På baggrund af oplysninger fra perioden 2014-2015 kan man se, at ud af de sager,
som regionerne anker omgøres omkring halvdelen af sagerne. I de sager, som patien-
terne anker, omgør Ankenævnet for Patienterstatning omkring 10 procent af sager-
ne.
Det er regionernes opgave at sikre en økonomisk forsvarlig forvaltning, herunder at
pengene i sundhedsvæsenet anvendes til størst mulig gavn for patienter og borgere.
På den baggrund gennemgår regionerne afgørelser, hvor de er blevet dømt til at be-
tale erstatning, med henblik på at vurdere, om afgørelserne er korrekte. Dette er
desuden i overensstemmelse med, hvad Patienterstatningen opfordrer regionerne
til.
Det skal bemærkes, at patienterne orienteres skriftligt om risikoen for tilbagebeta-
ling, når de indgiver en anke vedrørende en afgørelse om erstatning fra Patienter-
statningen til Ankenævnet.
1