Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 98 Bilag 7
Offentligt
1834593_0001.png
BILAG
12-12-2017
EMN-2017-04898
1106411
Bilag 1 - økonomiske konsekvenser ved lovforslag om klage – og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet L98
I det følgende fremgår Danske Regioners beregninger for de økonomiske konsekven-
ser af lovforslag om klage – og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
L98.
Danske Regioner har i forhold til det tidligere fremsendte høringssvar af 12. oktober
2017 til udkast til lovforslag tilpasset beregningerne på baggrund af de ændringer,
der er foretaget i det fremsatte lovforslag L98.
Danske Regioner estimerer nu de samlede udgifter til 35-60 mio. kr. årligt.
Udvidelse af dækningsområdet
I lovforslaget lægges op til, at regionerne skal være erstatningsansvarlige for en ræk-
ke privat ansatte autoriserede sundhedspersoner. Regionernes estimat over udgifter
forbundet hermed beror på et skøn behæftet med betydelig usikkerhed, bl.a. fordi
det er vanskeligt at skabe det fulde overblik over omfanget af udvidelsen. Det er dog
vurderingen, at der potentielt kan blive tale om store erstatningsudbetalinger. Mer-
udgiften omfatter både udgifter til behandling af sager i Patienterstatningen, øgede
erstatningsudbetalinger samt 2. instansbehandling i Ankenævnet og øgede erstat-
ningsudbetalinger, når Ankenævnet forhøjer erstatningsbeløbet. Regionerne vurde-
rer, at det vil årligt koste 25-30 mio. kr.
Fredning af tidligere udbetalte erstatninger
I lovforslaget lægges op til at frede alle tidligere udbetalte erstatninger i samme ska-
desag. Det betyder, at regionerne ikke længere får tilbagebetalt erstatninger, som
Ankenævnet finder, at der ikke var grundlag for at udbetale til patienten. Regionerne
vurderer på baggrund af tidligere års tilbagebetalinger, at dette vil koste ca. 20-30
mio. kr.
Øget incitament til at indbringe sager for Ankenævnet for Patienterstatning – takstfi-
nansiering og flere erstatningsudbetalinger
Det vil give et øget incitament for patienter til at anke afgørelser fra Patienterstat-
ningen til Ankenævnet for Patienterstatningen, når patienterne ikke længere risikerer
at skulle betale alle erstatninger i den samlede skadesag tilbage, i det tilfælde at An-
1
L 98 - 2017-18 - Bilag 7: Henvendelse af 13/12-17 fra Danske Regioner
1834593_0002.png
kenævnet finder, at skaden i udgangspunktet ikke var omfattet af ordningen. Det
betyder et øget antal anker og dermed øgede udgifter til sagsbehandling af sager i
Ankenævnet samt flere erstatningsudbetalinger. Taksten pr. behandlet sag i Anke-
nævnet udgør 17.847 kr., og tillagt et estimat om, at der vil komme flere sager, vur-
deres det at koste 5-10 mio. kr.
Afskaffelse af bagatelgrænsen på 10.000 kr.
I lovforslaget lægges op til, at der skal udbetales erstatning i de sager, hvor erstat-
ningssummen er mindre end 10.000 kr. men større end 7.300 kr. I regionernes be-
regning er det forudsat, at en del af de eksisterende skader under 10.000 kr., som i
dag bliver afvist, fremover vil blive anerkendt. På baggrund af tidligere års sager
estimeres udgiften derfor at være 3-5 mio. kr.
Øget incitament til at indbringe sager for Patienterstatning
Med afskaffelsen af undergrænsen på 10.000 kr. må det antages, at flere patienter –
med de mindre skader – får incitament til at anmelde små-skader til Patienterstat-
ningen. Taksten pr. behandlet sag i Patienterstatningen udgør ca. 13.000 kr. Regio-
nerne vurderer, at det øgede incitament vil medføre flere erstatningssager og der-
med en merudgift på i alt 2-5 mio. kr.
Samlede estimerede udgifter af det fremsatte lovforslag
Udgifter før fratræk af egetbidrag: 55-80 mio. kr.
Fratrækkes estimeret indtægt ved egetbidrag (7.300 kr.): 20 mio. kr.
Samlede årlige udgifter: 35-60 mio. kr.
2