Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 98 Bilag 6
Offentligt
1831507_0001.png
Att.: Medlemmerne af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 7. december 2017/dø
Øfeldt Centrenes bemærkninger til svar fra sundhedsminister Ellen Trane Nørby på spm. 1 vedr. bilag 2, L
98 (Udvidelse af patienterstatningsordningen, fredning af udbetalte erstatninger m.v.).
Kære medlemmer af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Øfeldt Centrene finder det meget trist, at sundhedsministeren ikke ønsker at finde en løsning for patienterne på
Øfeldt Centrene, specielt fordi ministeren har blik for patienters sikkerhed og tryghed i resten af sundhedsvæsenet.
Det er svært at finde rimeligheden i, at patienterne på Øfeldt Centrene skal være overladt til at alliere sig med
advokat og for egen regning og risiko indlede civilt søgsmål, hvis de udsættes for skade ifm. deres offentlig betalte
behandling. Dels har størstedelen af patienterne hverken kræfter eller råd hertil, og dels er det en retstilstand, som
sundhedsvæsenet forlod for mange år siden, fordi den netop stiller patienterne meget dårligt.
Ministeren argumenterer i sit svar:
”Det forhold, at Øfeldt Centrene yder specialiseret
ambulant behandling i
henhold til sundhedslovens § 79, stk. 3, er ikke ensbetydende med, at
Øfeldt Centrene som sådan kan anses for
at være et sygehus,
som kan omfattes af klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 1.”.
Ministeren fortolker med andre ord lovgivningen således, at Øfeldt Centrene ikke behøver at være omfattet af
reglerne om sygehusbehandling
i
klage- og erstatningsloven,
selvom Øfeldt Centrene er omfattet af
reglerne om sygehusbehandling
i
sundhedsloven.
Øfeldt Centrene finder forskelsbehandlingen problematisk,
fordi den efterlader flere hundrede lægehenviste patienter i klemme.
Ministeriet har selv taget initiativ til at omfatte specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centrene i § 79, stk. 3 af
samme lovbestemmelser som specialinstitutionerne i § 79, stk. 2 vedr. fastsættelse af økonomisk ramme og
indgåelse af driftsoverenskomst med regionerne som følge af, at specialiseret ambulant behandling på Øfeldt
Centrene pr. 1.1.2012 overgik til at være omfattet af sundhedslovens § 79 om sygehusbehandling.
Det forekommer ulogisk for både patienter og henvisende læger, at sammenligningen mellem stk. 2 og 3 i § 79
hører op, så snart det gælder grundlæggende patientrettigheder og retssikkerhed. Ikke mindst fordi Øfeldt
Centrene i § 79, stk. 3 varetager ”regionernes planlagte behandlingskapacitet” på
fuldstændig lige fod med § 79,
stk. 2 jf. bekendtgørelse om økonomiske rammer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188801
Ministeren argumenterer endvidere i svaret, at Øfeldt Centrene ikke kan omfattes af klage- og erstatningsloven,
fordi der ikke arbejder (autoriserede) sundhedspersoner på Centrene.
Her er det vigtigt at holde fast i, på hvilken baggrund specialinstitutionerne i § 79, stk. 2 oprindeligt blev omfattet af
klage- og erstatningsloven. Disse er omfattet i kraft af den
stedlige sygehusafgrænsning
(§ 19, stk. 1, nr. 1), som er
en videreførelse
af patienterstatningsordningens oprindelige (og stadigt gældende) dækningsområde: ”hvorefter
kun offentlige sygehuse og sygehuse,
som det offentlige enten har driftsoverenskomst med eller finansierer
mindst halvdelen af driftsudgifterne af,
er omfattet”
(jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1, 3. afsnit, i Forslag til lov om
ændring af lov om patientforsikring…:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=88969).
../2
ØFELDT CENTRENE ApS
v/ T
EDDY
Ø
FELDT
B
JÆLKEVANGEN 23 * 2690
K
ARLSLUNDE *
T
LF.: 4615 2428 *
F
AX: 4615 5160
M
OSE
A
LLÉ 8 * 2610
R
ØDOVRE *
T
LF.: 3670 6405 *
F
AX: 3670 6406
G
IRO
: 4 02 83 41
*
SE-
NR
.: 14 48 59 02
* WWW.OFELDT.DK
L 98 - 2017-18 - Bilag 6: Henvendelse af 7/12-17 fra Øfeldt Centrene
1831507_0002.png
-2-
Bestemmelsen ”autoriserede sundhedspersoner” blev først taget i anvendelse mange år senere, da man udvidede
klage- og erstatningsloven i 2004 til også at omfatte privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner, såsom
kiropraktorer, fysioterapeuter m.v. i
praksissektoren.
Som bekendt er specialiseret ambulant behandling på Øfeldt
Centrene lovhjemlet i
sygehussektoren
i § 79 (stk. 3) og bør således være omfattet af klage- og erstatningsadgang
på samme grundlag som de andre specialinstitutioner i § 79 (stk. 2):
lovens
stedlige
afgrænsning om institu-
tioner som har driftsoverenskomst med regionerne,
og som ministeren nu foreslår skrevet ud af lovgivningen.
Ministeren argumenterer herudover i sine tidligere svar til Folketinget, at Øfeldt Centrene adskiller sig fra
specialsygehusene i § 79, stk. 2 ved ikke at have ansat og tilknyttet speciallæger inden for relevant speciale.
Denne grund til ikke at ville give patienterne klage- og erstatningsadgang forekommer irrelevant og fjerner desvær-
re samtidig fokus fra sagens kerne: at Øfeldt Centrene i § 79, stk. 3, på lige fod med § 79, stk. 2, har driftsoverens-
komst med regionerne, samt at det offentliges finansiering udgør mindst halvdelen af udgifterne (i Centrenes
tilfælde 80 %).
Og betydningen af en driftsoverenskomst med regionerne bør ikke undervurderes, idet man netop undtog
specialsygehusene i § 79 fra lov om virksomhedsansvarlig læge, fordi
regionerne har den fornødne indflydelse på
kvaliteten af det sundhedsfaglige arbejde, der udøves på de pågældende specialsygehuse
igennem drifts-
overenskomsterne
(jf. vedhæftede bilag vedr. lov om virksomhedsansvarlige læger).
I denne forbindelse kan det oplyses, at Øfeldt Centrene igennem alle årene har haft samarbejde med en række af
landets førende specialister (bl.a. neurologer, neurokirurger, ortopædkirurger, børnelæger, epilepsilæger, sports-
læger, muskelfysiologer og anatomilæger), som bidrager til udviklingen af Centrenes behandlingsprincipper og
uddannelse, og som stiller deres viden til rådighed ved komplicerede patientforløb inden for de mange forskellige
diagnoser, som Centrene behandler.
Alle patienter er henviste af enten praktiserende læge, speciallæge eller hospital, og Centrene rekvirerer altid
nødvendig information, såsom f.eks. røntgen-, scannings- og operationsoplysninger til brug for opstilling af
behandlingsplan for patienten.
Herudover har Centrene tilknyttet læger fra Panum Instituttet, der underviser Centrenes terapeuter i anatomi,
klinisk fysiologi og sygdomslære, ligesom Centrenes bestyrelse består af en række læger: bestyrelsesformand,
professor, dr.med. Jens F. Rehfeld, professor, dr.med. Steen Stender og professor, dr.med. Jens Peter Gøtze.
Ovennævnte konstellation har fungeret upåklageligt. Centrene vurderer på denne baggrund, at en formaliseret
ansættelse af en speciallæge
inden for hvert eneste speciale
ikke vil give mening, idet kvaliteten af patienternes
behandling højst vil kunne forbedres marginalt, hvis overhovedet, mens ansættelser af så mange speciallæger vil
resultere i en voldsom og unødvendig fordyrelse af behandlingen.
Ministeren benytter også som grund til ikke at give patienterne klage- og erstatningsadgang, at lovforslag L 98 er
en konsekvens af den politiske aftale mellem regeringen og Folketingets øvrige partier.
På trods heraf håber Øfeldt Centrene, at ministeren vil medvirke til at finde (eller om nødvendigt skabe) lovhjem-
mel, som kan give denne særligt udsatte patientgruppe klage- og erstatningsadgang, hvilket kunne ske ved
fremsættelse af et ændringsforslag til det verserende lovforslag med afsæt i Centrenes forslåede løsningsmodel
om at udvide
definitionen af sundhedspersoner i sundhedslovens § 6 til også at omfatte: ”personer, der
leverer vederlagsfrie ydelser i henhold til sundhedslovens § 79, stk. 3, reguleret i driftsoverenskomst med
regionerne”
jf. brev til SUU af 15.11.2017:
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/l98/bilag/2/index.htm
Som Øfeldt Centrene ser det, er der behov for en politisk realitetsdrøftelse af, hvorvidt patienter, som modtager
specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centrene i § 79, stk. 3, ud fra ovennævnte betragtninger, skal ligestil-
les med patienter, der modtager behandling i medfør af § 79, stk. 2, ift. adgang til patienterstatningsordningen.
Hvor der er vilje, er der som regel også en vej…
Med venlig hilsen
Teddy Øfeldt
Vedlagt bilag vedr. lov om virksomhedsansvarlige læger.