Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 96
Offentligt
1844582_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 9 til L 96 efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9 til L 96:
Kan ministeren uddybe, hvornår det kan godtgøres, at der er tale om misbrug af
hhv. konventionspas og fremmedpas til statsløse (jf. at det bemærkes i lovforsla-
get,
”at
tærsklen for, hvornår mistanke om misbrug kan føre til nægtelse af udste-
delse af rejsedokumenter for flygtninge og fremmedpas til statsløse personer, vil
være højere en nægtelsen efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§39, stk.
5”) ,
og er det i forlængelse heraf korrekt, at misbrug kan bruges som
grundlag for at nægte at udstede konventionspas og fremmedpas med den be-
grundelsen, at det nægtes af
”hensyn
til den offentlige orden” (jf. bemærkninger
til lovforslaget s. , hvor der står
”Hvis
det er åbenlyst at en ansøger tidligere har
misbrugt eller forsøgt at misbruge et rejsedokumenter for flygtninge eller frem-
medpas til statsløse personer, også selvom det kun er sket i enkeltstående tilfæl-
de, vil udstedelse af rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas kunne næg-
tes af hensyn til den offentlige orden”)
Svar:
Det er korrekt, at rejsedokumenter for flygtninge (konventionspas) og fremmed-
pas til statsløse personer efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
39, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, vil kunne nægtes med henvisning til, at ansø-
geren tidligere har misbrugt eller forsøgt at misbruge en særlig rejselegitimation
til udlændinge. Det vil dog alene kunne ske, hvis tvingende hensyn til den nationa-
le sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det.
Dette indebærer, at tærsklen for, hvornår mistanke om misbrug kan føre til næg-
telse af udstedelse af rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas til statslø-
se personer, vil være højere end ved nægtelse efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 39, stk. 5, hvor det i almindelighed vil være tilstrækkeligt
grundlag for en mistanke om misbrug, hvis en udlænding to gange inden for en
12. januar 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 17560
333330
Side
1/2
L 96 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil forklare, hvordan regeringens fortolkning af hensynet til den offentlige orden korresponderer med UNHCRs fremhævelse af alvorlige og exceptionelle forhold? Mener ministeren at et enkeltstående tilfælde af misbrug er alvorligt og exceptionelt, til udlændinge- og integrationsministeren
periode på fem år har fået udstedt ny rejselegitimation med den begrundelse, at
rejselegitimationen er bortkommet.
Hvorvidt mistanke om misbrug kan føre til nægtelse af udstedelse af rejsedoku-
menter for flygtninge eller fremmedpas til statsløse personer vil bero på en kon-
kret vurdering af de samlede omstændigheder i hver enkelt sag.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2