Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 96 Bilag 6
Offentligt
1852331_0001.png
Til lovforslag nr.
L 96
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 30. januar 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Øget kontrol på udlændingeområdet)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 25. september 2017 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 261 (folketingsåret 2016-17). Den 16.
november 2017 sendte udlændinge- og integrationsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF og KF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget er
enige i, at det er nødvendigt at forebygge og bekæmpe mis-
brug af dansk udstedt pas og rejselegitimation. Dette gælder
både udstedelse af dokumenter til danske statsborgere og til
personer uden dansk statsborgerskab.
Enhedslisten og Alternativet finder det imidlertid proble-
matisk, at det efter lovforslaget i høj grad vil afhænge af
myndighedernes skøn at sikre, at loven administreres i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Indskrænkninger i den enkeltes ret til at få udstedt pas el-
ler anden rejselegitimation er særdeles indgribende i den en-
keltes livsførelse, ret til familieliv og ret til fri bevægelig-
hed. Flygtninge og statsløse har et særligt anerkendelsesvær-
digt behov for at kunne gennemføre rejser af familiemæssi-
ge hensyn, og netop derfor eksisterer der særlige regler om
udstedelse af rejsedokumentation i Flygtningekonventionen
af 28. juli 1951 (jf. artikel 28) og i Statsløsekonventionen af
28. september 1954 (jf. artikel 28). Nægtelse af udstedelse
af konventionspas til flygtninge og fremmedpas til statsløse
kan efter konventionerne kun ske, hvis »tvingende hensyn
til statens sikkerhed eller den offentlige orden« tilsiger dette.
UNHCR understreger i sit høringssvar, at dette skal fortol-
kes yderst restriktivt og kun omhandler særlig alvorlige og
exceptionelle tilfælde samt typer af kriminalitet anført i
TFEU artikel 83(1).
Enhedslisten og Alternativet finder ikke, at det med lov-
forslaget og de tilknyttede bemærkninger er sikret, at udste-
delse af rejsedokumenter kun vil blive nægtet inden for det
snævre anvendelsesområde, som konventionerne foreskri-
ver. Det angives i bemærkningerne til lovforslaget, at en-
keltstående tilfælde af misbrug kan medføre nægtelse af ud-
stedelse af konventionspas til flygtninge og fremmedpas til
statsløse med begrundelsen »tvingende hensyn til den of-
fentlige orden« (jf. også svar på spørgsmål 10) og dermed
medføre en karensperiode på 5 år, hvor flygtninge og stats-
løse kun kan få udstedt rejselegitimation, hvis der foreligger
»ganske særlige omstændigheder« (jf. det foreslåede stk. 7).
Det er ikke udtømmende eller klart beskrevet, hvilke lov-
overtrædelser der kan begrunde nægtelse med henvisning til
AX021053
L 96 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 30. januar 2018
1852331_0002.png
2
»tvingende hensyn til den offentlige orden«, eller hvornår
der foreligger »ganske særlige omstændigheder«.
Enhedslisten og Alternativet mener, at det åbner for for-
tolkninger, der risikerer at være for vidtgående i forhold til
konventionerne, selv om ordlyden i den foreslåede stk. 6 i
sig selv er i overensstemmelse hermed.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 39, stk. 8,
ændres »det
ene pas« til: »den dansk udstedte rejselegitimation eller det
nationalt udstedte pas«.
[Præcisering af ordlyden i bestemmelsen]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 46 a, stk. 10,
ændres
»fremmedpas« til: »rejselegitimation«.
[Præcisering af ordlyden i bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 1, indsættes et nyt stk. 8 i ud-
lændingelovens § 39, hvorefter Udlændingestyrelsen kan
spærre dansk udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasre-
gister, såfremt udlændingen er i besiddelse af både dansk
udstedt rejselegitimation og nationalt udstedt pas og ikke
ønsker at deponere det ene pas hos Udlændingestyrelsen.
Det foreslås med ændringsforslaget, at henvisningen i be-
stemmelsen til »det ene pas« ændres til: »den dansk udstedte
rejselegitimation eller det nationalt udstedte pas«.
Med ændringen sikres det, at der ikke er tvivl om, at be-
stemmelsen finder anvendelse, uanset om det er den dansk
udstedte rejselegitimation eller det nationalt udstedte pas,
som udlændingen ikke ønsker at deponere hos Udlændinge-
styrelsen.
Den foreslåede ændring er en lovteknisk tilpasning.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes i udlændingelo-
vens § 46 efter stk. 9 et nyt stk. 10, hvorefter Udlændinge-
styrelsens afgørelser i sager om spærring af dansk udstedt
fremmedpas i Det Centrale Pasregister i medfør af den fore-
slåede bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 8 og 9, ik-
ke kan påklages.
Den foreslåede ordlyd i udlændingelovens § 46 a, stk. 10,
indebærer utilsigtet, at det alene er afgørelser i sager om
spærring af dansk udstedt fremmedpas i Det Centrale Pasre-
gister i medfør af udlændingelovens § 39, stk. 8 og 9, der ik-
ke kan påklages, mens afgørelser i sager om spærring af
dansk udstedte rejsedokumenter for flygtninge kan påklages.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at ordlyden i
udlændingelovens § 46 a, stk. 10, tilpasses, således at den
også omfatter afgørelser i sager om spærring af dansk ud-
stedte rejsedokumenter for flygtninge.
Derved sikres det, at det klart fremgår, at hverken afgø-
relser i sager om spærring af dansk udstedte rejsedokumen-
ter for flygtninge eller afgørelser i sager om spærring af
dansk udstedte fremmedpas kan påklages.
Den foreslåede ændring er en lovteknisk tilpasning.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Mads Fuglede (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Josephine Fock (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
L 96 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 30. januar 2018
1852331_0003.png
3
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
 8
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
L 96 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 30. januar 2018
1852331_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 96
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 96
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvad der menes med »statens
omdømme«, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad »tvingende hensyn til statens sikkerhed og offentlige
orden« dækker over, til udlændinge- og integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad kriterierne er for at konstatere misbrug, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man fremadrettet vil håndtere spørgsmålet om be-
visbyrde, hvis man mister sin rejselegitimation, til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende statistik, der belyser antallet af til-
fælde af dokumenteret misbrug af dokumenter, der er udstedt af dan-
ske myndigheder m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder en person har for at bevise, at hun/han ik-
ke længere er i besiddelse af nationalitetspasset, hvis dette er stjålet
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om EU-domstolens dom i sag C-225/16 Ouhrami m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan give konkrete eksempler på, hvad der menes
med og hører under »hensyn til den offentlige orden«, når der skal ad-
ministreres efter det foreslåede stk. 5 (§ 39), som omhandler konven-
tionspas og fremmedpas til statsløse, til udlændinge- og integrations-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår det kan godtgøres, at der er tale om misbrug af hhv.
konventionspas og fremmedpas til statsløse, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil forklare, hvordan regeringens fortolkning af
hensynet til den offentlige orden korresponderer med UNHCR�½s frem-
hævelse af alvorlige og exceptionelle forhold, til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 96 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 30. januar 2018
1852331_0005.png
5