Til lovforslag nr.
L 96
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 30. januar 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Øget kontrol på udlændingeområdet)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 25. september 2017 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 261 (folketingsåret 2016-17). Den 16.
november 2017 sendte udlændinge- og integrationsministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF og KF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget er
enige i, at det er nødvendigt at forebygge og bekæmpe mis-
brug af dansk udstedt pas og rejselegitimation. Dette gælder
både udstedelse af dokumenter til danske statsborgere og til
personer uden dansk statsborgerskab.
Enhedslisten og Alternativet finder det imidlertid proble-
matisk, at det efter lovforslaget i høj grad vil afhænge af
myndighedernes skøn at sikre, at loven administreres i over-
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Indskrænkninger i den enkeltes ret til at få udstedt pas el-
ler anden rejselegitimation er særdeles indgribende i den en-
keltes livsførelse, ret til familieliv og ret til fri bevægelig-
hed. Flygtninge og statsløse har et særligt anerkendelsesvær-
digt behov for at kunne gennemføre rejser af familiemæssi-
ge hensyn, og netop derfor eksisterer der særlige regler om
udstedelse af rejsedokumentation i Flygtningekonventionen
af 28. juli 1951 (jf. artikel 28) og i Statsløsekonventionen af
28. september 1954 (jf. artikel 28). Nægtelse af udstedelse
af konventionspas til flygtninge og fremmedpas til statsløse
kan efter konventionerne kun ske, hvis »tvingende hensyn
til statens sikkerhed eller den offentlige orden« tilsiger dette.
UNHCR understreger i sit høringssvar, at dette skal fortol-
kes yderst restriktivt og kun omhandler særlig alvorlige og
exceptionelle tilfælde samt typer af kriminalitet anført i
TFEU artikel 83(1).
Enhedslisten og Alternativet finder ikke, at det med lov-
forslaget og de tilknyttede bemærkninger er sikret, at udste-
delse af rejsedokumenter kun vil blive nægtet inden for det
snævre anvendelsesområde, som konventionerne foreskri-
ver. Det angives i bemærkningerne til lovforslaget, at en-
keltstående tilfælde af misbrug kan medføre nægtelse af ud-
stedelse af konventionspas til flygtninge og fremmedpas til
statsløse med begrundelsen »tvingende hensyn til den of-
fentlige orden« (jf. også svar på spørgsmål 10) og dermed
medføre en karensperiode på 5 år, hvor flygtninge og stats-
løse kun kan få udstedt rejselegitimation, hvis der foreligger
»ganske særlige omstændigheder« (jf. det foreslåede stk. 7).
Det er ikke udtømmende eller klart beskrevet, hvilke lov-
overtrædelser der kan begrunde nægtelse med henvisning til
AX021053