Til lovforslag nr.
L 96
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 0. januar 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Øget kontrol på udlændingeområdet)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 28. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 25. september 2017 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 261 (folketingsåret 2016-17). Den 16.
november 2017 sendte udlændinge- og integrationsministe‐
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til udlændinge- og inte‐
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be‐
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Indstilling
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget er
enige i, at det er nødvendigt at forebygge og bekæmpe mis‐
brug af dansk udstedt pas og rejselegitimation. Dette gælder
både udstedelse af dokumenter udstedt til danske statsborge‐
re og til personer uden dansk statsborgerskab.
Enhedslisten og Alternativet finder det imidlertid proble‐
matisk, at det efter lovforslaget i høj grad vil afhænge af
myndighedernes skøn at sikre, at loven administreres i over‐
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Indskrænkninger i den enkeltes ret til at få udstedt pas el‐
ler anden rejselegitimation er særdeles indgribende i den en‐
keltes livsførelse, retten til familieliv og retten til fri bevæ‐
gelighed. Flygtninge og statsløse har et særligt anerkendel‐
sesværdigt behov for at kunne gennemføre rejser af familie‐
mæssige hensyn, og netop derfor eksisterer der særlige reg‐
ler om udstedelse af rejsedokumentation i Flygtningekon‐
ventionen af 28. juli 1951 (jf. artikel 28) og i Statsløsekon‐
ventionen af 28. september 1954 (jf. artikel 28). Nægtelse af
udstedelse af konventionspas til flygtninge og fremmedpas
til statsløse kan efter konventionerne kun ske, hvis »tvingen‐
de hensyn til statens sikkerhed eller den offentlige orden«
tilsiger dette. UNHCR understreger i sit høringssvar, at dette
skal fortolkes yderst restriktivt og kun omhandler særligt al‐
vorlige og exceptionelle tilfælde, samt typer af kriminalitet
anført i TFEU artikel 83(1).
Enhedslisten og Alternativet finder ikke, at det med lov‐
forslaget og de tilknyttede bemærkninger er sikret, at ud‐
stedelse af rejsedokumenter kun vil blive nægtet inden for
det snævre anvendelsesområde, som konventionerne fore‐
skriver. Det angives i bemærkningerne til lovforslaget, at
enkeltstående tilfælde af misbrug kan medføre nægtelse af
udstedelse af konventionspas til flygtninge og fremmedpas
til statsløse med begrundelsen »tvingende hensyn til den of‐
fentlige orden« (jf. også svar på L 96 – spm. 10) og dermed
medføre en karensperiode på 5 år, hvor flygtninge og stats‐
løse kun kan få udstedt rejselegitimation, hvis der foreligger
»ganske særlige omstændigheder« (jf. det foreslåede stk. 7).
DokumentId
Journalnummer