Tak for det.
Og tak for modtagelsen af lovforslaget her.
Formålet med lovforslaget er jo helt enkelt at bekæmpe misbrug af pas, hvilket flere også har været inde på, dvs.
pas, der udstedes til udlændinge, og dermed styrke kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
De danske pas, som i dag udstedes til udlændinge, er teknisk avancerede og relativt vanskelige at forfalske, og det er selvfølgelig den positive del af det her, men samtidig ser vi både her i Danmark, men også i andre europæiske lande en stigning i det, der kaldes lookalikemisbrug, dvs.
misbrug, hvor et pas benyttes af en anden person end passets retmæssige ejer – typisk ved at den pågældende låner eller simpelt hen sælger passet til en anden.
Og det betyder, at personer med tilknytning til f.eks.
organiseret kriminalitet eller terrororganisationer kan rejse ind og ud af landet forholdsvis enkelt, og uden at vi nødvendigvis kender deres rette identitet.
Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at bekæmpe dette misbrug og for at styrke kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Det er i dag forholdsvis let for en udlænding i Danmark at få udstedt et nyt pas, og samtidig er der ikke nogen øvre grænse for, hvor mange gange en udlænding kan få udstedt et nyt pas, hvis f.eks.
det tidligere udstedte pas er bortkommet.
Og det går ganske enkelt ikke.
Vi har et stort behov for at vide, hvem der krydser vores grænser, og vi har et behov for at kende identiteten på de udlændinge, der allerede opholder sig her i Danmark.
Kender vi ikke identiteten på udlændinge, vil det potentielt kunne udgøre en sikkerhedsrisiko.
Med lovforslaget, som vi behandler i dag, foreslår regeringen at tilvejebringe hjemmel til, at udlændingemyndighederne kan nægte at udstede særlig rejselegitimation til udlændinge i tilfælde, hvor der er mistanke om misbrug.
Mistanken om misbrug kan som nævnt f.eks.
foreligge, hvis udlændingen inden for de seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation flere gange med den begrundelse, at rejselegitimationen er blevet væk.
Lovforslaget betyder også, at det vil være muligt at spærre et dansk udstedt pas i Det Centrale Pasregister, hvis udlændingen både har et dansk udstedt pas og et nationalt udstedt pas og udlændingen ikke ønsker at deponere det ene pas hos Udlændingestyrelsen.
Med lovforslaget begrænser vi antallet af pas, der er i omløb, og dermed muligheden for misbrug.
Jeg er dog ikke så naiv, at jeg tror, at vi med det her lovforslag kan komme al form for misbrug af pas til livs, men det er et nødvendigt og vigtigt skridt i den rigtige retning.
Lad mig så også nævne, at regeringen med lovforslaget ønsker at genindføre straf for overtrædelse af den oplysningspligt, der kan pålægges en person, som skønnes at kunne bidrage med oplysninger til en andens udlændingesag.
For regeringen er det afgørende, at udlændingemyndighederne har alle nødvendige instrumenter til rådighed for at sikre, at sagerne bliver oplyst fyldestgørende.
Oftest vil oplysninger fra andre personer end udlændingen selv være af afgørende betydning i udlændingesager, og derfor er det også vigtigt, at vi får oplyst udlændingesagerne til fulde.
Med genindførelsen af straf sendes der et klart signal om, at udlændingemyndighederne skal meddeles de oplysninger, som er nødvendige til brug for sagens behandling, uanset om oplysningerne hidrører fra den person, sagen vedrører, eller andre personer end udlændingen selv.
Generelt vil jeg sige, at jeg mener, at det selvfølgelig er helt ret og rimeligt, at der er en konsekvens, hvis man ikke efterlever de påbud, som myndighederne har givet.
Til sidst er der sådan set bare igen at takke for den modtagelse, som lovforslaget her har fået.
Og jeg forstår, at der kommer en række spørgsmål under udvalgsbehandlingen.