Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 95 , L 95 A , L 95 B
Offentligt
1844045_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 til L 95 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3 til L 95:
Vil ministeren, som teknisk bistand, udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at der stilles økonomisk sikkerhed, så længe man ikke
har opnået tidsubegrænset ophold?
Svar:
1.
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet vil kunne udformes således:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssa-
ger og ophævelse af den særlige, lette adgang til domstolsprøvelse i sager om
familiesammenføring med børn)
[af … ]
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Ophævelse af den særlige lette adgang til domstolsprøvelse i sager om familie-
sammenføring med børn)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Nr. 1
udgår.
11. januar 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 145
347344
Side
1/3
L 95a - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at der stilles økonomisk sikkerhed, så længe man ikke har opnået tidsubegrænset ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
[De foreslåede regler om forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i ægte-
fællesammenføringssager udgår]
Til § 2
3)
Stk. 2
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Der er tale om konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag om, at den periode, som der i ægte-
fællesammenføringssager skal stilles økonomisk sikkerhed for, fastsættes til en
afgrænset periode på 10 år.
Sikkerhedsstillelsen stilles i dag for 5 år, jf. § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 646 af
21. juni 2012 om sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4, eller § 9 c,
stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om
aktiv social politik eller integrationsloven. Hvis udlændingen ikke opnår tidsube-
grænset opholdstilladelse efter 5 år, skal sikkerhedsstilleren stille en ny sikkerhed,
eller den sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal forlænges, jf. § 6, stk. 3, i
bekendtgørelsen.
Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse ophører i dag som udgangspunkt først,
når udlændingen opnår tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny opholdstilla-
delse på andet grundlag, når udlændingen er død, eller når udlændingen er ud-
rejst af Danmark, og udlændingens opholdstilladelse er enten udløbet, bortfaldet,
inddraget eller nægtet forlænget, jf. § 18, stk. 1, i bekendtgørelsen.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets bestemmelser om forlængel-
se af perioden for økonomisk sikkerhed i ægtefællesammenføringssager udgår,
sådan at det fortsat er udgangspunktet, at kravet om økonomisk sikkerhedsstillel-
se først ophører, når udlændingen opnår tidsubegrænset opholdstilladelse.
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Med det fremsatte lovforslag sikres en mere hensigtsmæssig administration for
Udlændingestyrelsen og kommunerne, idet kommunerne bl.a. ikke længere vil
skulle godkende forlængelser af den økonomiske sikkerhed eller en ny sikkerhed,
og idet Udlændingestyrelsen ikke vil skulle tage højde for varigheden af sikker-
Side
2/3
L 95a - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at der stilles økonomisk sikkerhed, så længe man ikke har opnået tidsubegrænset ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
hedsstillelsen ved forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1,
og § 9 c, stk. 1. Endvidere lettes den administrative byrde for borgerne, idet pro-
cessen vil blive enklere for ansøgere og referencer.
Som det fremgår af afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, finder
Udlændinge- og Integrationsministeriet, at de gældende regler om varigheden af
den periode, der skal stilles økonomisk sikkerhed for i ægtefællesammenførings-
sager, medfører en uhensigtsmæssig administrativ byrde for såvel borgere som
for Udlændingestyrelsen og kommunerne, ligesom formålet med ordningen kan
forspildes ved, at der er perioder, hvor den økonomiske sikkerhed ikke er gyldig.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at den økonomiske sikkerhed, der stilles i
ægtefællesammenføringssager, fremover skal stilles for en afgrænset periode på
10 år.
Ved at indføre krav om, at den økonomiske sikkerhed skal stilles for en afgrænset
periode på 10 år, hvilket vil indebære en fordobling af den periode på 5 år, som
sikkerheden i dag stilles for, sikres det, at sikkerhedsstillelsen ikke udløber, inden
udlændingen kan opfylde den tidsmæssige betingelse i udlændingelovens § 11,
stk. 3, nr. 1, for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Derved sikres det også,
at der ikke i forbindelse med Udlændingestyrelsens behandling af en ansøgning
om forlængelse af en opholdstilladelse kan opstå en periode, hvor den økonomi-
ske sikkerhed ikke er gyldig. Derudover sikres det, at der ikke sker unødig afkort-
ning af varigheden af en forlængelse af en opholdstilladelse som følge af, at den
økonomiske sikkerhedsstillelse udløber.
Inger Støjberg
/
Line Lekach
Side
3/3