Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 93 Bilag 5
Offentligt
1836653_0001.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
13. december 2017
Til
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Øgede omkostninger i forbindelse med L 93
forslag til lov
om ændring af lov om varmeforsyning
I forlængelse af tidligere fremsendte høringssvar (bilag 1) vedrørende høring over forslag til lov
om ændring af lov om varmeforsyning (Standardisering af regnskabsføring og dataindberetning
mv. for varmeforsyningsvirksomheder til brug for ny økonomisk regulering) kommer BL hermed
med supplerende bemærkninger til det fremsatte lovforslag.
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe et datagrundlag til brug for benchmarking samt
bidrage til Energitilsynets udvikling af en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren. BL har
stor forståelse for det politiske ønske om effektivisering af fjernvarmesektoren
og dermed
Energitilsynets bemyndigelse i den forbindelse. Det er dog uhensigtsmæssigt, hvis de pågæl-
dende effektiviseringskrav i sidste ende får betydelige negative konsekvenser for forbrugerne
resultatet skulle gerne være det omvendte, nemlig billigere forsyning for forbrugerne.
Lovforslaget fastlægger fjernvarmeselskabernes regnskabsperiode, og vi har forstået, at fjern-
varmeselskaber fortsat kan beslutte at fortsætte med afregningsperioder, der afviger fra regn-
skabsperioden. Men vi har allerede konstateret, at en væsentlig andel af fjernvarmeselskaberne
vil lade afregningsperioderne følge regnskabsperioden.
Dette vil i praksis betyde, at terminen for afregning af varme i lang overvejende omfang flyttes
til den 31. december. Denne ændring vil have store konsekvenser i forhold til ressourcer og ad-
ministration i forbindelse med boligorganisationernes udarbejdelse af forbrugsregnskaber, da
disse skal udarbejdes inden for en periode på 3 måneder, hvilket følger af den almene lovgiv-
ning. Resultatet vil være en betydelig administrativ byrde og kræve ekstra ressourcer i denne
spidsbelastningsperiode, hvor der nu tilstræbes en jævn fordeling af arbejdet over hele året for
at udnyttes ressourcerne bedst muligt.
Udgifter til udskiftning og omkodning af varmemålere vil alene andrage skønsmæssigt 200 mio.
kr. for den almene sektor (bilag 2), og hertil skal lægges de nævnte interne udgifter til admini-
stration og håndtering af driften i forhold til en sådan ordning.
Et enkelt løsningsforslag kan være at indføre månedsafregninger for den enkelte boligafdeling.
Derved kan der for den enkelte boligafdeling fastsættes skæringsdato for afregning på et givet
tidspunkt på året, og dermed undgås den ovenfor nævnte spidsbelastning ved årsskiftet.
L 93 - 2017-18 - Bilag 5: Henvendelse af 13/12-17 fra BL - Danmarks Almene Boliger
1836653_0002.png
side 2
Denne løsning indebærer dog digitale målere til den enkelte boligafdeling, og der er ca. 8.000
almene boligafdelinger. Nogle afdelinger har allerede i dag digitale målere, men det vurderes, at
et flertal ikke har. Det anbefales således som et element i dette lovforslag at forudsætte, at
fjernvarmeselskaberne installerer digitale målere til alle boligafdelingerne indenfor en kortere
tidsfrist.
Dette løsningsforslag kan kombineres med en forenklinger af de regler, der gælder for udarbej-
delse af forsyningsregnskaber.
De gældende regler, som er formuleret i Lov om leje af almene boliger, kapitel 10, er formuleret
for mange år siden under indtryk af dagældende tekniske løsninger, og baserer sig på et afslut-
tet årsregnskab fra forsyningsvirksomheden. Der er siden disse oprindelige formuleringer sket
en væsentlig udvikling i driften af varmeforsyningsvirksomhederne, og der er udviklet mere sik-
re digitale målere med muligheder for fjernaflæsninger, som i nogle tilfælde kan udføres dagligt.
Samtidig er der opnået en større stabilitet i udviklingen af priserne på fjernvarme. Der kan der-
for være sagligt grundlag for at overveje mere enkle afregningsmodeller over for lejerne.
Med venlig hilsen
Bent Madsen