Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 7. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning
(Standardisering af regnskabsføring og dataindberetning m.v. for varmeforsyningsvirksomheder til brug for en ny økonomisk
regulering)
[af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2017 og var
til 1. behandling den 24. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
sendte den 30. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) EFK alm. del – bilag 300. Den 16. no-
vember 2017 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til energi-, forsynings-
og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radika-
le Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get finder det utilfredsstillende, at der er så stor usikkerhed
om, hvilke omkostninger den aktuelle regulering vil medfø-
re. Det er uholdbart, at regeringen ikke er i stand til at kvali-
ficere nærmere, hvad lovgivningen medfører, inden den
vedtages. Det oplyses, at omkostningerne forventes at være
mellem 42,2 og 183,8 mio. kr., hvilket i sig selv et bredt
spænd, men når ministeren tillige afviser, at reguleringen ef-
terfølgende vil blive indrettet, så udgifterne holdes under det
estimerede niveau, kan der være brug for at genbekræfte af-
talen, når de endelige forslag til datakrav og de deraf følgen-
de udgifter er fastlagt.
S, EL, ALT, RV og SF ønsker på den baggrund, at Ener-
gitilsynet skal udforme en redegørelse og oversende den til
Folketinget, hvori Energitilsynet beskriver, hvordan dets
forslag til datakrav til opfyldelse af de forskellige formål i
de politiske aftaler opnås, og herunder vurderer, hvilke om-
kostninger det vil resultere i. Dette skal ske, inden kravene
til data (herunder ensretning af omkostningsopgørelser og
værdisættelse af aktiver) for de forskellige selskabstyper og
de forskellige reguleringsmodeller, der er aftalt i stemmeaf-
talerne, udmøntes i bekendtgørelsen. Hjemmel til at indhen-
te data skal følge kriterier om proportionalitet. Det vil sige,
at datakravene skal udformes med de mindst indgribende
foranstaltninger for at kunne leve op til de politiske aftalers
flerdelte formål. Det er oplyst, at implementeringen af de
nye regler (omlægning af regnskabsår, ændring af omkost-
ningsindberetninger efter en standardkontoplan og opgørelse
af aktiver i henhold til et pris- og levetidskatalog) vil føre til
en samlet omkostning på 1,1-4,4 mio. kr. for otte navngivne
kommercielle virksomheder og yderligere samlet 41,1-179,4
mio. kr. for 262 ikkekommercielle virksomheder. Det er det
niveau, som både Folketinget og de berørte virksomheder
må lægge til grund, indtil andet oplyses.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker herudover, at EL og ALT ikke kan støtte lovfor-
slaget.
Formålet med lovforslaget er at give Energitilsynet en
hjemmel til at tilvejebringe et datagrundlag, der kan anven-
des til at udvikle en ny økonomisk regulering af fjernvarme-
DokumentId
Journalnummer