Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 92 Bilag 1
Offentligt
1818321_0001.png
Til Økonom i- og
I ndenrigsm inist eriet
H ør in g - Udk a st t il for sla g t il lov om æ ndr in g a f lov om
k om m u n e r n e s st y r e lse og r e gionslov e n ( Be sk yt t e lse a f
k om m un a lbe st yr e lse s- og r e gionsr å dsm e dle m m e r s be h a ndling a f
oply sn inge r som le d i hve r ve t ) ( ØI M I d nr .: 4 9 0 2 5 8 ) .
Ankest yrelsen har ingen bem ærkninger.
0 2 . n o v em b er 2 0 1 7
J. n r . 2 0 1 7 - 0 0 1 7 - 5 4 0 1 2
Cp r . n r .
An k est y r else n
7 9 9 8 St at sser v ice
Venlig hilsen
Ankest yrelsen
Tel + 4 5 3 3 4 1 1 2 0 0
ast @ast . d k
sik k er m ai l@ast . d k
EAN- n r :
57 98 000 35 48 21
Åb n in g st id :
m an - f r e k l. 9 . 0 0 - 1 5 . 0 0
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0002.png
-- AKT 495213 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og r… --
Til:
Fra:
Titel:
Økonomi- og Indenrigsministeriet ([email protected]), Forvaltningsjura ([email protected])
Louise Holm Hansen ([email protected])
SV: Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af
kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet)
E-mailtitel:
SV: Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af
kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet) (ØIM Id nr.: 490258)
01-11-2017 10:14:38
Sendt:
Til rette vedkommende,
Danske Regioner har ingen bemærkninger til den forlagte lovændring.
Med venlig hilsen
Louise Garby-Holm
Konsulent
Ledelsessekretariatet
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
M
21 15 29 25
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til [email protected]
www.regioner.dk
Fra:
Forvaltningsjura [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. oktober 2017 16:27
Til:
Advokatrådet, Advokatsamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; ´Domstolsstyrelsen´
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; KL, Kommunernes Landsforening
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre landsret <[email protected]>
Emne:
Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af
kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet) (ØIM Id nr.: 490258)
Til myndigheder og organisationer på vedlagte høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev af d.d. med bilag.
Med venlig hilsen
Henrik Villum Jensen
Chefkonsulent
Forvaltningsjura
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 72 28 24 00
www.oim.dk
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0003.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
08. november 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0783
Dok.nr. 450116
Sagsbehandler
Mette Hansen
Direkte 3319 3212
Vedrørende udkast til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse
og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsråds-
medlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet)
Ved e-mail af 5. oktober 2017 har Økonomi- og Indenrigsministeriet anmodet
om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Datatilsynet har d. 2. november 2017 afholdt et møde med Økonomi- og In-
denrigsministeriet.
Ved e-mail af 6. november 2017 har Datatilsynet modtaget et revideret lov-
forslag i høring.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
1.
Ved lovforslagets § 1, indsættes der i lov om kommuners styrelse § 8b en
bestemmelse om, at persondataloven
1
ikke finder anvendelse på behandling af
oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelses-
medlems hverv. Ved lovforslagets § 2, indsættes der i regionslovens § 12,
stk. 1, en henvisning til bestemmelsen i lov om kommuners styrelse, således
at begge områder undtages fra persondatalovens anvendelsesområde.
Af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 1 fremgår det bl.a., at:
”Lovforslaget retter sig mod oplysninger, der behandles som led i varetagel-
sen af medlemmets kommunale eller regionale hverv, når medlemmet anven-
der kommunikationstjenester som f.eks. en mailkonto eller en mobiltelefon,
som medlemmet har fået stillet til rådighed af kommunen eller regionen.”
Henset til bestemmelsens formulering og bemærkninger hertil, står det ikke
umiddelbart Datatilsynet klart, hvorvidt bestemmelsen udelukkende sigter til
den behandling af personoplysninger, der finder sted, når medlemmet anven-
der kommunikationstjenester, som medlemmet har fået stillet til rådighed af
kommunen eller regionen.
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
2
Datatilsynet finder det hensigtsmæssigt, om dette præciseres direkte i be-
stemmelsen og ikke blot i lovforslagets bemærkninger.
2.
Af lovforslagets s. 4 fremgår det bl.a., at:
”Efter Datatilsynets praksis er det endvidere en forudsætning for den dataan-
svarliges gennemgang af behandlede oplysninger, at de registrerede på for-
hånd på en klar og utvetydig måde er blevet informeret herom, jf. reglerne om
oplysningspligt i persondatalovens §§ 28 og 29. Dette følger endvidere af
princippet om god databehandlingsskik, jf. persondatalovens § 5, stk. 1. ”
Datatilsynet kan foreslå, at det erstattes af følgende formulering:
”Efter Datatilsynets praksis er det endvidere en forudsætning for den dataan-
svarliges gennemgang af behandlede oplysninger, at de registrerede på for-
hånd på en klar og utvetydig måde er blevet informeret herom jf. reglerne om
oplysningspligt i persondatalovens §§ 28 og 29, jf. principperne om god data-
behandlingsskik i persondatalovens § 5, stk. 1. ”
Baggrunden for dette er, at oplysningspligten efter persondatalovens § 28 og §
29 godt kan gives efter f.eks. indsamlingen af oplysninger. Det følger af prin-
cippet om god databehandlingsskik, at der er en pligt til at underrette på for-
hånd.
3. 5.
Af lovforslagets almindelige bemærkninger s. 7, fremgår det bl.a. at:
”Økonomi- og Indenrigsministeriet er opmærksomt på, at hvervet som kom-
munalbestyrelsesmedlem adskiller sig fra hvervet som folketingsmedlem, idet
det som led i hvervet som kommunalbestyrelses i videre omfang kan være ak-
tuelt at tage stilling til konkrete sager inden for de områder, som kommunerne
varetager, herunder konkrete sager der indeholder personhenførbare oplys-
ninger.
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse kan dette forhold dog ikke
i sig selv medføre, at kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke bør undergives en
beskyttelse, der svarer til den beskyttelse, som medlemmer af Folketinget vil
have efter forslaget til databeskyttelseslov.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den forbindelse også tillagt det vægt,
at et kommunalbestyrelses- fortsat vil være omfattet af reglerne om tavsheds-
pligt for så vidt angår de oplysninger, som medlemmet modtager i forbindelse
med sit hverv.”
Datatilsynet har noteret sig, at Økonomi- og Indenrigsministeriet er opmærk-
som på den forskel, der er i omfanget og karakteren af behandlingen af per-
sonoplysninger henholdsvis som folketingsmedlem, regionsrådsmedlemmer
og kommunalbestyrelsesmedlemmer.
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
3
Datatilsynet vil dog stadig henlede opmærksomheden på, at den behandling af
oplysninger, der foregår i en kommune varierer fra den behandling af oplys-
ninger der foregår i Folketinget, da der i en kommune behandles konkrete
sager om ansøgninger om f.eks. tilskud eller tvangsfjernelse. Et kommunalbe-
styrelsesmedlem vil således i forbindelse med sit hverv som kommunalbesty-
relsesmedlem komme i besiddelse af flere oplysninger, der kan henføres til
konkrete personer, herunder også følsomme oplysninger.
4.
Af lovforslagets almindelige bemærkninger s. 8, fremgår det bl.a., at:
ӯkonomi-
og Indenrigsministeriet er opmærksomt på, at justitsministeren
som led i den lovgivningsmæssige opfølgning på databeskyttelsesforordnin-
gen, der træder i kraft den 25. maj 2018 og fra denne dato erstatter og ophæ-
ver persondatadirektivet, har fremsat et lovforslag om en databeskyttelseslov,
der supplerer og gennemfører databeskyttelsesforordningen, jf. Folketingsti-
dende 2017-18, A, L 68. Lovforslaget indebærer en ophævelse af persondata-
loven med virkning fra den samme dato, jf. § 46 i forslaget til databeskyttel-
seslov.”
Datatilsynet skal hertil bemærke, at Databeskyttelsesforordningen rettelig
finder anvendelse fra 25. maj 2018 og ikke træder i kraft den 25. maj 2018.
5.
Af lovforslagets s. 8 fremgår følgende vedrørende den foreslåede ordning:
”Undtagelserne vil omfatte den behandling af oplysninger, der foretages som
led i kommunalbestyrelsesmedlemmers hverv, herunder parti- eller listetil-
knyttet kommunikation. I praksis vil det være den behandling af oplysninger,
der foretages af et kommunalbestyrelsesmedlem via en kommunikationstjene-
ste som f.eks. en mailkonto eller en mobiltelefon, som et kommunalbestyrel-
sesmedlem får stillet til rådighed som led i varetagelsen af sit hverv.
Undtagelserne vil sikre, at der ikke efter persondataloven vil være et grundlag
for at behandle oplysninger om et kommunalbestyrelsesmedlems anvendelse
af en sådan kommunikationstjeneste, i det omfang oplysningerne behandles
som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv.
Dermed vil en kommune ikke kunne træffe beslutning om at tilgå et kommu-
nalbestyrelsesmedlems kommunikation som led i varetagelse af sit hverv, når
medlemmet anvender f.eks. den mailkonto eller den mobiltelefon, som med-
lemmet har fået stillet til rådighed af kommunen.”
Datatilsynet kan hertil oplyse, at persondataloven er en beskyttelseslov, og at
behandling af personoplysninger som udgangspunkt er forbudt, medmindre
der er hjemmel i loven til den pågældende behandling. Herudover skal de
grundlæggende bestemmelser i persondatalovens § 5 endvidere være opfyldt.
Hvis et område undtages fra persondatalovens anvendelsesområde, har dette
område ikke længere den beskyttelse, som persondataloven giver. Det vil dog
stadig være omfattet af øvrige regulering af området.
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0006.png
4
Det står ikke umiddelbart Datatilsynet klart, hvilken konsekvens det medfører
helt at undtage området fra persondatalovens anvendelsesområde.
6.
Datatilsynet har taget til efterretning, at Økonomi- og Indenrigsministeriet
har vurderet at den tiltænkte fravigelse af persondataloven kan ske inden for
rammerne af databeskyttelsesdirektivet
2
.
7.
Afsluttende bemærkninger
Datatilsynet skal for god ordens skyld bemærke, at det følger af persondatalo-
vens § 57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignen-
de generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i
forbindelse med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse
fra Datatilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over de bekendtgørelser, der
skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyt-
telse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til
orientering.
Med venlig hilsen
Lene Kragelund
Chefkonsulent
2
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger.
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0007.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325766
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/02121-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM KOMMUNERNES STYRELSE OG
REGIONSLOVEN (BESKYTTELSE AF
KOMMUNALBESTYRELSES- OG
REGIONSRÅDSMEDLEMMERS BEHANDLING AF
OPLYSNINGER SOM LED I HVERVET)
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 5. oktober 2017
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af
kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af
oplysninger som led i hvervet).
Lovforslaget har til formål at beskytte et kommunalbestyrelses- eller
regionsrådsmedlems kommunikation som led i varetagelsen af sit
hverv, når medlemmet anvender den mailkonto, som medlemmet har
fået stillet til rådighed af kommunen eller regionen.
Med lovforslaget indsættes en bestemmelse i lov om kommunernes
styrelse om, at persondataloven ikke finder anvendelse på behandling
af oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et
kommunalbestyrelsesmedlems hverv, samt en henvisning til denne
bestemmelse i regionsloven, således at tilsvarende gælder for
regionsrådsmedlemmers vedkommende.
Regeringen har den 25. oktober 2017 fremsat lovforslag om ny
databeskyttelseslov for Folketinget.
1
Efter forslaget videreføres med en
ny formulering en særlig undtagelse, der betyder, at forslaget samt den
1
31. OKTOBER 2017
Folketinget 2017-18, L 68 Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
kommende databeskyttelsesforordning ikke skal finde anvendelse på
behandling af oplysninger, der foretages som led i Folketingets
parlamentariske arbejde.
Selv om der med nærværende udkast til lovforslag ikke forslås en
enslydende undtagelse af kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmers kommunikation, er der dog tale om en
undtagelse til persondataloven (efter 1. maj 2018 formentlig
databeskyttelsesloven), der varetager samme beskyttelseshensyn.
Af hensyn til overskueligheden i den fremtidige regulering af
persondatabeskyttelsen i dansk ret, er det instituttets opfattelse, at den
ønskede beskyttelse mod behandling af oplysninger, der foretages som
led i henholdsvis kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers
hverv, bør foretages i det fremsatte lovforslag til ny databeskyttelseslov
i stedet for ved en særbestemmelse i henholdsvis
kommunalstyrelsesloven og regionsloven.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at en særlig beskyttelse
mod behandling af personoplysninger, der foretages som led i
varetagelsen af et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlems
hverv foretages i den fremsatte databeskyttelseslov.
Der henvises til sagsnr.: 2017-2912.
Med venlig hilsen
Anja Møller Pedersen
PH.D. STIPENDIAT
2/2
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0009.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
e-mail: [email protected]
Høringssvar vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmers
mailkonto (SAG 2017-2912)
Ministeriet har den 5. oktober 2017 sendt "Udkast til forslag til lov om
ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af
kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af
oplysninger som led i hvervet)" i høring med frist den 2. november 2017.
KL har ved mail af 1. november 2017 fremsendt følgende spørgsmål:
Der kan være tilfælde, hvor en borger skriver til et
kommunalbestyrelsesmedlem vedrørende en sag, som kommunen som
myndighed behandler/vil skulle behandle. Hvis
kommunalbestyrelsesmedlemmet fx bliver sygemeldt og ikke svarer på
borgerens henvendelser, og borger herefter klager til kommunen, har
kommunen da adgang til kommunalbestyrelsesmedlemmets mailkonto?
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ved mail af 1. november 2017
svaret, at kommunen i et sådan tilfælde ikke har mulighed for at tilgå
kommunalbestyrelsesmedlemmets mailkonto. Kommunen vil antageligt
kunne gøre dette, hvis kommunalbestyrelsesmedlemmet giver samtykke
hertil.
Det er KL's opfattelse, at der i lovforslagets bemærkninger som minimum
bør være en beskrivelse af sådanne konsekvenser af lovforslaget. Det
bør beskrives, hvordan det kan sikres, at kommunen lever op til sit
myndighedsansvar, hvis borgere vælger at henvende sig til
medlemmernes mailadresser i stedet for kommunens. Det bør endvidere
beskrives, hvordan der kan tages højde for, at en sådan korrespondance
til et medlem efter omstændighederne kan være omfattet af
forvaltningsloven, offentlighedsloven mv.
KL tager forbehold for politisk stillingtagen, som – grundet
kommunalvalget – først kan finde sted på KL's bestyrelsesmøde den 21.
december 2017.
Dato: 1. november 2017
Sags ID: SAG-2017-05817
Dok. ID: 2430547
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
Med venlig hilsen
Pernille Christensen
Juridisk chef
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0010.png
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818321_0011.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
J.nr.
40A-ØL-88-17
mit:
sdy
13 OKT. 2017
Økonomi og indenrigsministeriet
Slolsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til: [email protected]
Økonomi og Indenrigsministeriet har ved brev af 5. oktober 2017 (Sagsnr. 2017-2912) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regions råds-
medlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Berit Carlsen
Ell
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99686200
Hjemmeside:
www.oestmlandsmt.dk