Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 92 Bilag 1
Offentligt
1818320_0001.png
HØRINGSNOTAT
over
Enhed
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
Henrik Villum
Jensen
Koordineret med
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven
(Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling
af oplysninger som led i hvervet)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag i perioden fra den 5. oktober 2017 til den 2. november 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
forening, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Danske Regioner, Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Der er ud over de punkter, som omtales i det følgende, på baggrund af ministeriets
egen kvalitetssikring af lovforslaget indarbejdet mere tekniske, herunder lovtekniske,
ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen.
2. Høringssvarene
Ankestyrelsen
og
Danske Regioner
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har meddelt, at landsretterne ikke ønsker at
udtale sig om lovforslaget.
KL
har taget forbehold for, at den politiske stillingtagen til udkastet til lovforslag i KLs
bestyrelse som følge af det forestående kommunal- og regionalvalg først kan finde
sted den 21. december 2017.
Datatilsynet
har afgivet deres høringssvar på baggrund af et revideret udkast til lov-
forslag, som blev udarbejdet på grundlag af et møde om høringsudkastet mellem til-
synet og ministeriet.
2.1. Præcisering af undtagelsens anvendelsesområde i lovteksten
Datatilsynet
finder det hensigtsmæssigt, at det tydeliggøres i ordlyden af den foreslå-
ede bestemmelse, om bestemmelsen alene omfatter behandling af personoplysnin-
Sagsnr.
2017 - 2912
Doknr.
495825
Dato
15-11-2017
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818320_0002.png
ger, som finder sted, når medlemmet anvender kommunikationstjenester, som med-
lemmet har fået stillet til rådighed af kommunen eller regionen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den foreslåede undtagelse fra persondatalovens område finder anvendelse i forhold til
behandling af oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et kommunalbesty-
relses- eller regionsrådsmedlems hverv, når medlemmet anvender en kommunikati-
onstjeneste, som medlemmet har fået stillet til rådighed af kommunen henholdsvis af
regionen.
Disse forhold er blevet præciseret og fremhævet i lovforslagets bemærkninger.
Af hensyn til at sikre en ensartet tilgang i udformningen af de særlige regler i forhold til
kommunalbestyrelsesmedlemmers og regionsrådsmedlemmers politiske hverv, som
er indeholdt i dette lovforslag, og reglerne i forhold til folketingsmedlemmers politiske
hverv i det fremsatte udkast til databeskyttelseslov (Folketingstidende 2017-18, A, L
68), finder ministeriet det ikke hensigtsmæssigt at ændre lovteksten.
Undtagelsens anvendelsesområde er præciseret og fremhævet i bemærkningerne.
2.2. Forskellen mellem medlemmer af Folketinget, regionsråd og kommunalbe-
styrelser
Datatilsynet
har noteret sig, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i bemærkningerne i
den reviderede udgave, som Datatilsynet modtog, efter at lovforslaget blev sendt i
høring, har omtalt den forskel, der er i omfanget og karakteren af behandlingen af
personoplysninger henholdsvis som folketingsmedlem, regionsrådsmedlem og kom-
munalbestyrelsesmedlem.
Datatilsynet finder stadig anledning til at fremhæve, at et kommunalbestyrelsesmed-
lem efter tilsynets opfattelse i forbindelse med sit hverv som kommunalbestyrelses-
medlem vil komme i besiddelse af flere oplysninger, der kan henføres til konkrete per-
soner, herunder også følsomme oplysninger, end folketingsmedlemmer.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet er enigt i, at det må antages, at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmed-
lemmer som led i varetagelsen af deres hverv vil modtage flere oplysninger om en-
keltpersoner end folketingsmedlemmer.
Som det fremgår af bemærkningerne, finder ministeriet dog, at denne forskel ikke i sig
selv kan medføre, at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer ikke
som
folketingsmedlemmer efter det fremsatte forslag til databeskyttelseslov
gives særlige
rammer i forhold til behandlingen af oplysninger som led i deres politiske hverv.
Formålet med den foreslåede undtagelse er således at beskytte kommunalbestyrel-
ses- og regionsrådsmedlemmers kommunikation som led i varetagelsen af deres poli-
tiske hverv, når medlemmet anvender en kommunikationstjeneste, som medlemmet
har fået stillet til rådighed af kommunen henholdsvis af regionen.
I de tilfælde, hvor oplysningerne også er tilgået den kommunale eller regionale forvalt-
ning, vil den kommunens eller regionens behandling af disse oplysninger fortsat være
omfattet af persondataloven. Den registrerede vil f.eks. kunne anvende sin indsigtsret
til at få meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende i kom-
munen eller regionen, ved at gøre denne ret gældende over for kommunen eller regi-
onen. Tilsvarende vil gøre sig gældende i forhold til oplysningspligten over for den
registrerede, jf. persondatalovens §§ 28 og 29.
Disse overvejelser er blevet præciseret i lovforslagets bemærkninger.
2
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818320_0003.png
Datatilsynets bemærkning har givet anledning til præciseringer i lovforslagets be-
mærkninger.
2.3. Konsekvenserne af at undtage området fra persondatalovens område
Datatilsynet
har anført, at det ikke umiddelbart står Datatilsynet klart, hvilken konse-
kvens det medfører helt at undtage området fra persondatalovens anvendelsesområ-
de. Tilsynet fremhæver i den forbindelse, at persondataloven er en beskyttelseslov.
Hvis et område undtages fra persondatalovens anvendelsesområde, har dette område
således ikke længere den beskyttelse, som persondataloven giver.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den foreslåede undtagelse fra persondatalovens område finder som nævnt i afsnit
2.1. anvendelse i forhold til behandling af oplysninger, der foretages som led i vareta-
gelsen af et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlems hverv, når medlemmet
anvender en kommunikationstjeneste, som medlemmet har fået stillet til rådighed af
kommunen henholdsvis af regionen.
Et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlems behandling af personoplysninger
vil dermed
i det omfang det sker som led i medlemmets hverv som kommunalbesty-
relses- eller regionsrådsmedlem via en kommunikationstjeneste, som medlemmet har
fået stillet til rådighed af kommunen henholdsvis af regionen - kunne ske, uanset om
der er hjemmel i persondataloven til den pågældende behandling.
Det indebærer bl.a., at persondatalovens regler om behandling og videregivelse af
oplysninger, jf. persondatalovens kapitel 4, ikke finder anvendelse for så vidt angår
disse oplysninger, at der ikke vil være oplysningspligt over for den registrerede, jf.
persondatalovens kapitel 8, at der ikke vil være indsigtsret for en registreret, jf. per-
sondatalovens kapitel 9, at reglerne om behandlingssikkerhed, jf. persondatalovens
kapitel 11, ikke vil finde anvendelse i forhold til disse oplysninger samt at behandlin-
gen ikke vil være undergivet Datatilsynets tilsyn efter loven, jf. persondatalovens kapi-
tel 16.
I de tilfælde, hvor oplysningerne også er tilgået den kommunale eller regionale forvalt-
ning, vil den kommunens eller regionens behandling af disse oplysninger fortsat være
omfattet af persondataloven. Den registrerede vil f.eks. kunne anvende sin indsigtsret
til at få meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende i kom-
munen eller regionen, ved at gøre denne ret gældende over for kommunen eller regi-
onen. Tilsvarende vil gøre sig gældende i forhold til oplysningspligten over for den
registrerede, jf. persondatalovens §§ 28 og 29.
I forhold til Datatilsynets omtale af persondataloven som en beskyttelseslov, og at
behandling af personoplysninger som udgangspunkt er forbudt, medmindre der er
hjemmel i loven til den pågældende behandling, skal ministeriet bemærke, at ministe-
riet forstår dette således, at det er tilfældet, hvis der er tale om oplysninger, der er
omfattet af persondataloven.
Idet det med lovforslaget foreslås at undtage visse nærmere angive oplysninger fra
persondatalovens anvendelsesområde, vil der således ikke være forbud mod at be-
handle disse oplysninger som følge af persondataloven. Behandlingen vil dog fortsat
være omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningsloven og straffeloven.
Disse forhold er blevet udfoldet i lovforslagets bemærkninger.
Betydningen af, at persondataloven ikke finder anvendelse i forhold til behandling af
oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems
3
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818320_0004.png
hverv, når medlemmet anvender en kommunikationstjeneste, som medlemmet har
fået stillet til rådighed af kommunen, er udfoldet i bemærkningerne.
2.4. Eventuel fastsættelse af de foreslåede regler i det fremsatte forslag til data-
beskyttelseslov
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler af hensyn til overskueligheden, at den
særlige beskyttelse mod behandling af personoplysninger, der foretages som led i
varetagelsen af et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlems hverv, indsættes i
forslaget til databeskyttelseslov, der er fremsat af justitsministeren den 25. oktober
2017 (Folketingstidende 2017-18, A, L 68). Instituttet peger i den forbindelse på, at
det fremsatte forslag til databeskyttelseslov indeholder en lignende beskyttelse i for-
hold til det parlamentariske arbejde i Folketinget.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lov om kommunernes styrelse og regionsloven omhandler bl.a. kommunalbestyrel-
ses- og regionsrådsmedlemmers pligter og rettigheder, herunder særlige rettigheder
for mindretal i kommunalbestyrelser og regionsråd.
Hensynet til at have et samlet overblik over de særlige regler for kommunalbestyrel-
ses- og regionsrådsmedlemmer taler derfor efter Økonomi- og Indenrigsministeriets
opfattelse for, at den særlige beskyttelse mod behandling af personoplysninger, der
foretages som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmed-
lems hverv, indsættes i lov om kommunernes styrelse og regionsloven.
Den særlige beskyttelse af behandlingen af oplysninger, der foretages som led i vare-
tagelsen af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers hverv, foreslås derfor
fastsat i lov om kommunernes styrelse henholdsvis regionsloven.
Institut for Menneskerettigheders bemærkning giver ikke anledning til ændringer.
2.5. En kommunes mulighed for at tilgå et kommunalbestyrelsesmedlems kom-
munale mailkonto ved medlemmets sygdom
KL
har omtalt, at det i praksis forekommer, at en borger skriver direkte til et kommu-
nalbestyrelsesmedlem vedrørende en sag, som kommunen behandler eller vil skulle
behandle. KL rejser i den forbindelse, om kommunen har adgang til kommunalbesty-
relsesmedlemmets kommunale mailkonto, hvis medlemmet som følge af sygefravær
ikke vender tilbage til borgeren, som klager til kommunen herover. Det bør efter KLs
opfattelse beskrives, hvordan kommunen i så tilfælde kan leve op til sit myndigheds-
ansvar.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
En kommune vil ikke efter lovforslaget have adgang til at tilgå et kommunalbestyrel-
sesmedlems mailkonto i et tilfælde, hvor en borger klager over medlemmets manglen-
de opfølgning på henvendelser.
Det gælder generelt og vil også gælde i tilfælde, hvor kommunikationen med borgeren
omhandler en konkret sag, som behandles eller vil blive behandlet af kommunen,
herunder eventuelt af kommunalbestyrelsen eller et stående udvalg. Det vil dog kunne
ske, hvis det pågældende kommunalbestyrelsesmedlem giver kommunen samtykke til
at tilgå kommunikationen.
Ministeriet skal hertil bemærke, at det efter ministeriets opfattelse hverken er hen-
sigtsmæssigt eller ønskeligt - heller ikke for den pågældende kommune, som har an-
svaret for sagsbehandlingen af sagen, herunder oplysningen af sagen - at et kommu-
nalbestyrelsesmedlem som led i varetagelsen af dette hverv, også varetager opgaver,
4
L 92 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1818320_0005.png
der kan sidestilles med sagsbehandlingsopgaver i sager, der behandles eller kan be-
handles af kommunen, herunder i kommunalbestyrelsen eller et stående udvalg.
Et kommunalbestyrelsesmedlem kan ikke generelt eller i et sådant tilfælde repræsen-
tere kommunen som myndighed, herunder afgørelsesmyndighed i konkrete sager.
I det omfang der måtte tilgå et kommunalbestyrelsesmedlem oplysninger om en sag,
som borgeren eller andre med sin henvendelse til medlemmet må anses for at ville
ønske inddraget i kommunens behandling af sagen, kan medlemmet således videre-
sende disse til kommunen samt informere borgeren herom med det samme. En kom-
mune kan videre på kommunens hjemmeside vejlede om, herunder navnlig den del
heraf, hvor kommunalbestyrelsesmedlemmers kommunale mailkonto forefindes, at en
henvendelse til et kommunalbestyrelsesmedlem ikke er lig med en henvendelse til
kommunen som myndighed.
Særligt for så vidt angår henvendelser til borgmesteren skal ministeriet bemærke, at
der som følge af borgmesterens rolle som øverste daglige leder af kommunens admi-
nistration, og ansvar for fordelingen af sagerne og sagernes ekspedition, jf. § 31, stk.
3, i lov om kommunernes styrelse, kan være andre forventninger til, at en henvendel-
se til borgmesteren sker som følge af et ønske om at kontakte kommunen og ikke en
kommunalpolitiker. Henvendelser, der er modtaget som led i borgmesterens vareta-
gelse af sin rolle som øverste daglige leder af kommunens administration, vil ikke
være omfattet af den foreslåede undtagelse. Dette sidste forhold er præciseret i lov-
forslagets bemærkninger.
KLs bemærkninger har i øvrigt for så vidt angår henvendelser til borgmesteren givet
anledning til ændringer i lovforslagets bemærkninger.
5