Retsudvalget 2017-18
L 91 Bilag 1
Offentligt
1818505_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2017
Strafferetskontoret
Adam Birkstrøm Fischer
2017-731-0012
558089
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af straf-
feloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for
hærværk)
I.
Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september 2017 til den 23.
oktober 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Byggeri, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Regioner, Det Kri-
minalpræventive Råd, DI, Ejendomsforeningen Danmark, Finans Danmark,
Forsikring & Pension, Hjælp Voldsofre, HORESTA, Institut for Menneske-
rettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM, Offerrådgivningerne i
Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, SAVN, SikkerhedsBranchen og Vagt- og Sikkerhedsindu-
strien.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 91 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Dom-
stolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Den Danske Dommerforening, Politiforbun-
det, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Offerrådgivningerne i Danmark og Rådet for Et-
niske Minoriteter.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv.
II.
Høringssvarene
Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrel-
sen, Rigsadvokaten, Den Danske Dommerforening, Politiforbundet, Institut
for Menneskerettigheder, KL og Rådet for Etniske Minoriteter har ikke be-
mærkninger til lovudkastet
Østre Landsret
bemærker, at det foreslåede § 123, stk. 2, beskriver de ge-
neralpræventive hensyn, der ligger bag den gældende bestemmelse om vid-
netrusler, og derfor forekommer at være uden selvstændigt indhold, når
bortses fra angivelsen i bemærkningerne om en generel strafskærpelse.
Justitsministeriet kan bekræfte, at formålet med det foreslåede § 123, stk. 2,
er at give anvisninger om en skærpelse af strafniveauet i lovforslagets be-
mærkninger, jf. herved Straffelovrådets betænkning nr. 1531/2012 Strafud-
måling – samspillet mellem lovgiver og domstole. Som anført i pkt. 2.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger er der med forslaget ikke tilsigtet
nogen ændring i bestemmelsens anvendelsesområde eller i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende omstændigheder.
Østre Landsret
bemærker, at visse af de eksempler, der er angivet i be-
mærkningerne til den foreslåede ændring af § 291, stk. 4, omfatter ting, der
må betegnes som tjenende ordensmæssige eller praktiske hensyn snarere
end egentlige kriminalitetsforebyggende eller -bekæmpende hensyn. Be-
stemmelsens anvendelsesområde skønnes derfor at kunne give anledning til
afgrænsningsproblemer.
Den foreslåede strafskærpelse omfatter hærværk mod ting, der tjener til at
forebygge eller bekæmpe kriminalitet, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. I bemærk-
ningerne til denne bestemmelse anføres følgende eksempler på sådanne
ting:
- overvågningskameraer
2
L 91 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
- alarmer
- gadebelysning
- udstyr til automatisk hastighedskontrol (ATK)
- udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)
- mobile nærpolitistationer
- vejtekniske foranstaltninger i form af bomme og skiltning opsat for at hin-
dre utryghedsskabende knallertkørsel eller bilræs.
Efter Justitsministeriets opfattelse tjener overvågningskameraer, alarmer,
ATK, ANPG og mobile nærpolitistationer uden tvivl til at forebygge eller
bekæmpe (herunder opklare) kriminalitet (dvs. strafbare forhold). Det
samme gælder de nævnte vejtekniske foranstaltninger, når de er opsat for
at hindre utryghedsskabende knallertkørsel eller bilræs, idet sådan kørsel i
almindelighed vil være strafbar efter færdselsloven. Med hensyn til gadebe-
lysning vil det bero på en konkret vurdering, om belysningen på det pågæl-
dende sted alene tjener færdselssikkerhedsmæssige hensyn i snæver for-
stand, eller om den helt eller delvis også tjener til at forebygge eller be-
kæmpe kriminalitet.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
bemærker, at vidnetrusler i for-
vejen straffes relativt hårdt set i forhold til trusler alene omfattet af straffe-
lovens § 266 og til dels sammenlignet med praksis for simpel vold. En ge-
nerel skærpelse på en tredjedel forekommer på denne baggrund uforholds-
mæssig streng, hvis der ikke er konkrete omstændigheder, der taler for en
skærpelse.
Hjælp Voldsofre
anser lovudkastet som et vigtigt og nødvendigt skridt i
den rigtige retning for at sikre tryghed til borgerne og efter omstændighe-
derne til at virke præventivt i forhold til kriminalitet.
Hjælp Voldsofre har erfaret, at det har haft stor virkning på et offer for en
personforbrydelse at få oplyst, at den tiltalte uden videre bliver straffet med
3 måneders fængsel, hvis det kan påvises, at vedkommende har fremsat trus-
ler over for den forurettede i anledning af dennes planlagte vidneforklaring
i retten. Det er Hjælp Voldsofres opfattelse og erfaring, at personer med til-
knytning til det kriminelle miljø har kendskab til straffelovens § 123, og at
en strafskærpelse kan få betydning for adfærden og efter omstændighederne
afholde sigtede/tiltalte fra at kontakte potentielle vidner/forurettede. Hjælp
Voldsofre hilser det velkomment med en generel skærpelse af straffen for
vidnetrusler.
3
L 91 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Hjælp Voldsofre anfører, at potentielle voldsofre er af den opfattelse, at
overvågningskameraer, gadebelysning og andre ting, som tjener til at fore-
bygge og bekæmpe kriminalitet, har stor betydning for den almindelige bor-
gers sikkerhed. Hertil kommer, at overvågningskameraer i mange tilfælde
er afgørende i forbindelse med politiets efterfølgende efterforskning og
opklaring af personforbrydelser og således strafforfølgning af de pågæl-
dende gerningsmænd.
Offerrådgivningerne i Danmark
er positive over for alle tiltag, der beskyt-
ter vidner, herunder tekniske installationer, der modvirker kriminalitet.
Som anført i pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der
op til, at der sker en generel forhøjelse af strafudmålingsniveauet for vidne-
trusler, således at straffen i højere grad afspejler risikoen for, at en sag bli-
ver mangelfuldt oplyst, fordi et vidne undlader at melde sig eller afgiver en
mangelfuld forklaring på baggrund af trusler mv. eller af frygt for repres-
salier efter at have afgivet forklaring til politiet eller i retten. Justitsministe-
riet finder ligesom Hjælp Voldsofre, at en sådan generel strafskærpelse er
velbegrundet.
III.
Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, er der i det frem-
satte lovforslag foretaget redaktionelle ændringer i lovforslagets bemærk-
ninger.
4