Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 9 Bilag 1
Offentligt
1797607_0001.png
NOTAT
26. september 2017
17/07727
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om ændring af lov om Det Cen-
trale Virksomhedsregister og en række andre love (Ændring af reg-
lerne om offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.).
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at ændre reglerne om offentliggørelse af pri-
vatadresser for personer med tilknytning til virksomheder i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR). Forslaget betyder bl.a., at hvis en person har
registreret navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister
(CPR) efter reglerne herom i lov om Det Centrale Personregister (CPR-
loven) vil det medføre, at adressen ikke offentliggøres i CVR. Herudover
foreslås det, at adressen på personer knyttet til virksomheder i CVR frem-
over kun vil blive opdateret og offentliggjort indtil 3 år efter personens
sidste tilknytning til en virksomhed i CVR er ophørt. Endvidere foreslås
det bl.a. at ændre reglerne om reklamebeskyttelse, at forenkle definitionen
af produktionsenheder og at give Erhvervsstyrelsen mulighed for at indgå
aftale med skattemyndighederne om at indhente og offentliggøre oplysnin-
ger fra indkomstregisteret om det præcise antal ansatte i virksomheder re-
gistreret i CVR. Endelig foreslås en række mindre ændringer af CVR-lo-
ven.
Forslaget indeholder herudover mindre ændringer af revisorloven og re-
staurationsloven.
Lovforslaget er sendt i høring den 10. juli 2017 med høringsfrist den 16.
august 2017 til i alt 125 organisationer, foreninger, m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 22 af de hørte organisationer, foreninger,
m.v. Heraf har 10 haft konkrete bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Der er bred opbakning til forslaget om, at personer med tilknytning til virk-
somheder i CVR får mulighed for at beskytte deres adresse mod offentlig-
gørelse i virksomhedsregisteret. Samtidig er der fra private datadistributø-
rer udtrykt kritik af forslaget generelt. Der er desuden udtrykt en vis kritik
af forslaget om at begrænse offentliggørelsesperioden for ikke-beskyttede
adresser i CVR til 3 år.
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0002.png
To organisationer støtter positivt forslaget til ændring af revisorloven, der
dels bringer reglerne om revisionsudvalg i overensstemmelse med EU-reg-
lerne og dels udnytter en option i EU-reglerne til at tillade, at et nomine-
ringsudvalg kan varetage opgaven med indstilling til valg af revisor i sel-
skaber af interesse for offentligheden.
Der er alene modtaget to høringssvar i relation til ændringerne af restaura-
tionsloven. Begge svar forholder sig umiddelbart kritisk over for ændrin-
gerne, som vedrører en ændring af bevillingsnævnets sammensætning i
Københavns Kommune samt en ændring af tidspunktet for beskæftigelse
af unge under 18 år.
3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
opdeling:
3.1. Lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven)
3.1.1. Ændrede regler om offentliggørelse af privatadresser i CVR
3.1.1.1. Mulighed for adressebeskyttelse i CVR
3.1.1.2. Opdatering og offentliggørelse af ikke-beskyttede adresser i CVR
3.1.2. Ændrede regler om produktionsenheder
3.1.3. Ændrede regler om offentliggørelse af antal ansatte
3.2. Lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
3.3. Lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
3.3.1. Bevillingsnævnets sammensætning
3.3.2. Nedsættelse af alderskravet for unges beskæftigelse
3.1. Lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven)
3.1.1. Ændrede regler om offentliggørelse af privatadresser i CVR
3.1.1.1. Mulighed for adressebeskyttelse i CVR
DE, DI, FTF, ITD, Landbrug & Fødevarer, Coop Danmark A/S og HEJM
Advokater tilkendegiver, at de bakker op om at beskytte personer registre-
ret i CVR i overensstemmelse med beskyttelsen i CPR. Danske Medier
udtrykker forståelse for, at der kan være et særligt hensyn at tage til perso-
ner, der ønsker oplysninger om deres privatadresse hemmeligholdt.
FTF anfører, at forslaget kan imødekomme et behov for beskyttelse af re-
gistrerede personer, der er beskæftiget indenfor brancher, hvor der kan fo-
religge en særlig risiko, herunder fx psykiatrien, virksomheder der håndte-
rer værdier samt personer med kriminelle klienter.
Flere af de høringsparter, der har udtrykt sig positivt om forslaget, påpeger
samtidig vigtigheden af at kunne tilgå de beskyttede adresser uden unødige
hindringer.
2
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0003.png
FTF udtrykker i øvrigt ønske om, at det indføres i lovbemærkningerne, at
udlevering af adresseoplysninger til en faglig organisation altid kan ske,
uden at der tilvejebringes yderligere dokumentation. FTF tilføjer desuden,
at det bør overvejes at lade beskyttelsen omfatte telefonnummer, telefax-
nummer samt e-mailadresse.
HEJM Advokater påpeger, at der ikke er grundlag for at offentliggøre op-
lysninger om navn og adresse på CVR, når navne- og adressebeskyttelsen
ophører i CPR. Endvidere anfører HEJM Advokater, at det bør være muligt
at beskytte en virksomhedsadresse, hvor denne er sammenfaldende med en
beskyttet privatadresse, idet de foreslåede ændringer ellers i mange tilfælde
vil være formålsløse. HEJM Advokater foreslår som alternativ til fuldstæn-
dig udeladelse af virksomhedsadressen ved sammenfald med en persons
privatadresse, at virksomhedsadressen alene offentliggøres med bynavn el-
ler postnummer, således at hensynet til statistiske formål og lignende fort-
sat varetages.
Experian A/S samt CVR API vurderer, at de foreslåede ændringer om be-
grænsning i adgangen til beskyttede adresser fra CVR vil vanskeliggøre
og i visse tilfælde umuliggøre
den nødvendige og påkrævede entydige
identifikation i CVR af de personer, som reglerne omfatter.
Experian A/S anfører i forbindelse hermed, at offentliggørelsen af virk-
somhedsdeltageres privatadresser tjener et beskyttelsesværdigt ordenshen-
syn, og at offentliggørelsen er en naturlig konsekvens af, at man vælger at
indtræde i en given virksomhed med de forpligtelser, som følger heraf. Ex-
perian A/S er således af den holdning, at hensynet til den enkelte registre-
rede bør vige for førnævnte ordenshensyn, særligt henset til, at der allerede
i dag kan meddeles adressebeskyttelse i CVR, hvor det vurderes nødven-
digt.
Endvidere anfører Experian A/S, at den begrænsede offentliggørelse af pri-
vatadresser i CVR vil medføre en unødig besværliggørelse af kundekend-
skabsprocedurer i henhold til hvidvaskreglerne, hvilket ligeledes gør sig
gældende i forbindelse med kreditor- og retsforfølgelse mere generelt. Ex-
perian A/S bemærker i forbindelse hermed, at erhvervslivet i stigende grad
underlægges krav om behørigt kundekendskab og lignende til bekæmpelse
af hvidvask, terrorfinansiering m.v., og at lovforslaget mangler sammen-
hæng til de øgede krav hertil.
Experian A/S er i øvrigt af den opfattelse, at det nye regelsæt pålægger
erhvervslivet unødvendige og ikke ubetydelige administrative byrder, idet
der fremover vil skulle rettes henvendelse til en anden myndighed, såfremt
en beskyttet adresse ønskes udleveret.
3
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0004.png
Endelig vurderer Experian A/S, at den stigende opmærksomhed på beskyt-
telse af private data mere generelt kan medføre, at et stigende antal perso-
ner vil lade deres adresse beskytte i CPR, hvilket vil medføre yderligere
øgede administrative byrder for brugere af CVR.
CVR API foreslår, at Erhvervsstyrelsen i CVR viderefører et datafelt, der
angiver, at personen har adressebeskyttelse, og at det pålægges virksom-
heder, der aftager og videredistribuerer data fra CVR, at respektere adres-
sebeskyttelsen og ikke offentliggøre beskyttede adresser. CVR API opfor-
drer i den forbindelse Erhvervsstyrelsen til at undersøge, hvilke datadistri-
butører, der har et virkeligt behov for privatadresser, og hvis behovet ikke
er til stede, at begrænse disses adgang til privatadresser. CVR API påpeger,
at det med de foreslåede regler ikke vil være muligt at sikre entydig iden-
tifikation på tværs at datasæt, idet der ikke offentliggøres CPR-numre eller
andet entydig identifikationsnummer.
Kommentar
De foreslåede regler indebærer, at en person, der er tilknyttet en virksom-
hed registreret i CVR, fx en direktør, ikke vil få offentliggjort sin privat-
adresse i CVR, hvis personen har registreret navne- og adressebeskyttelse
i CPR.
Offentlige myndigheder vil fortsat have adgang til beskyttede adresser fra
CVR
dog ikke ved direkte opslag på CVR, men enten ved henvendelse til
Erhvervsstyrelsen eller ved opkobling til særlige distributionsløsninger,
som udbydes af Erhvervsstyrelsen.
Private borgere og virksomheder, der ønsker oplysning om en adresse, der
er beskyttet i CVR, vil fremover skulle henvende sig til en kommune og
anmode om udlevering af den beskyttede adresse efter reglerne herom i lov
om Det Centrale Personregister(CPR-loven). Der henvises til lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.3. Det fremgår bl.a. heraf, at en
kommunes behandling af en anmodning om udlevering af oplysninger om
en person fra CPR forudsætter, at ansøgeren kan identificere vedkom-
mende person overfor kommunen. Til brug herfor vil oplysninger om fød-
selsdato og tidligere adresse på en person, der er registreret i CVR, kunne
opnås ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen.
FTF mener, at det bør overvejes ligeledes at lade beskyttelsen omfatte te-
lefonnummer, telefaxnummer samt e-mailadresse på personer registreret i
CVR. Det bemærkes hertil, at der efter gældende regler ikke er pligt til at
registrere disse oplysninger i CVR, hvorfor man blot kan undlade at regi-
strere oplysningen, hvis man ikke ønsker oplysningerne offentliggjort.
HEJM Advokater finder, at de beskyttede adresseoplysninger i CVR ikke
bør offentligøres i CVR ved eventuel efterfølgende bortfald af navne- og
4
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
adressebeskyttelse i CPR. Det bemærkes dertil, at for at sikre, at adresse-
beskyttelse i CVR ikke opretholdes længere end nødvendigt eller længere
end ønskeligt for den pågældende, er det efter regeringens opfattelse hen-
sigtsmæssigt, at adressebeskyttelsen har en relativ kort tidsmæssig ud-
strækning. Dette er baggrunden for, at adressebeskyttelsen i CVR foreslås
at have samme tidsmæssige udstrækning som adressebeskyttelsen i CPR,
dvs. som udgangspunkt 1 år.
Det skal i øvrigt bemærkes, at en kommune kan tildele en person navne-
og adressebeskyttelse i CPR ud over den 1-årige navne- og adressebeskyt-
telse, hvis kommunen finder, at helt særlige forhold berettiger dertil. I så-
danne tilfælde vil adressebeskyttelsen i CVR blive opretholdt i samme pe-
riode.
HEJM Advokater finder, at det bør være muligt at beskytte en virksom-
hedsadresse, hvor denne er sammenfaldende med en adresse for en regi-
streret person tilknyttet virksomheden. Alternativt foreslår HEJM Advoka-
ter, at der i sådanne tilfælde alene offentliggøres et postnummer eller et
bynavn for virksomheden fremfor hele adressen. Det bemærkes dertil, at
en virksomhedsadresse vil blive offentliggjort på CVR, selvom adressen
samtidig er privatadresse for en person tilknyttet en virksomhed, der er
registreret i CVR. At der foreligger et sådant sammenfald vil dog ikke
kunne udledes på baggrund af de offentliggjorte oplysninger på CVR. Re-
geringen finder det væsentligt at sikre, at alle virksomhedsadresser fortsat
vil være offentligt tilgængelige på CVR.
Experian A/S samt CVR API vurderer, at de foreslåede ændringer om be-
grænsning i adgangen til beskyttede adresser fra CVR vil vanskeliggøre
og i visse tilfælde umuliggøre
den nødvendige og påkrævede entydige
identifikation i CVR af de personer, som reglerne omfatter.
Som beskrevet ovenfor vil det med de foreslåede regler, ved hjælp af op-
lysning om personens navn og fødselsdato eller navn og tidligere adresse,
fortsat være muligt at identificere registrerede personer, der er knyttet til
virksomheder registreret i CVR.
Experian A/S er i øvrigt af den opfattelse, at det nye regelsæt pålægger
erhvervslivet unødvendige og ikke ubetydelige administrative byrder, idet
der fremover vil skulle rettes henvendelse til en anden myndighed, såfremt
en beskyttet adresse ønskes udleveret.
Experian forventer herudover, at den stigende opmærksom om beskyttelse
af private data vil medføre, at et stigende antal personer vil få registreret
navne- og adressebeskyttelse i CPR og dermed opnå beskyttelse af adres-
sen i CVR.
5
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0006.png
Regeringen er opmærksom på, at det med de foreslåede regler ikke læn-
gere vil være muligt at hente adresseoplysninger direkte via CVR, hvis den
pågældende person har registreret adressebeskyttelse i CPR.
Offentlige myndigheder vil fortsat have adgang til beskyttede adresser fra
CVR ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen eller ved opkobling til særlige
distributionsløsninger, som udbydes af Erhvervsstyrelsen.
For private virksomheder og borgere, der ønsker at indhente oplysninger
om beskyttede adresser, vil forslaget betyde mindre ulemper. Private, der
ønsker en beskyttet adresse udleveret fra CPR, vil skulle anmode herom
hos en kommune. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.1.3. for en nærmere beskrivelse af behandlingen af anmodninger
om udlevering af beskyttede adresser fra en kommune. Regeringen er af
den opfattelse, at der med den forslåede løsning er fundet en fornuftig ba-
lance mellem behovet for gennemsigtighed om adresseoplysninger og hen-
synet til privatpersoners ønske om at hemmeligholde deres private adresse.
Endvidere er det Erhvervsministeriets vurdering, at der er tale om et be-
grænset antal virksomheder, der vil have behov for at indhente adresseop-
lysninger om personer, der har adressebeskyttelse, og at de deraf følgende
byrder vil være begrænsede.
Experian anfører tillige, at den begrænsede offentliggørelse af privat-
adresser i CVR vil medføre en unødig besværliggørelse af kundekend-
skabsprocedurer i henhold til hvidvaskreglerne.
Det følger af hvidvaskloven, lov nr. 651 af 8. juni 2017 § 11, stk. 1, nr. 1,
litra a, at virksomheder, der er omfattet af loven (banker, realkreditinsti-
tutter, udbydere af betalingstjenester m.fl.) skal indhente kunders identi-
tetsoplysninger. Disse omfatter, hvor kunden er en fysisk person, navn,
cpr-nummer eller lign., og fødselsdato, hvis personen ikke har et CPR-nr.
eller lign. Ifølge den tidligere gældende hvidvakslov skulle også personens
adresse indhentes. Med den nye lov er der således ikke længere krav om,
at en virksomhed omfattet af hvidvaskloven skal kende privatadressen på
sine kunder.
3.1.1.2. Opdatering og offentliggørelse af ikke-beskyttede adresser i
CVR
Experian A/S anfører, at den nugældende tidsperiode for opdatering af
adresseoplysninger i CVR (10 år) bør bibeholdes. Det anføres til støtte her-
for, at opdateringen af personoplysninger i CVR bør svare til den absolutte
forældelsesfrist, som i henhold til forældelsesloven er 10 år.
Coop Danmark A/S anfører, at hensynet bag forslaget om udvidet adgang
til adressebeskyttelse, jf. ovenfor i afsnit 3.1.1.1., efter deres opfattelse ikke
retfærdiggør forslaget om, at ikke-beskyttede adresser fremover kun vil
6
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0007.png
være tilgængelige på CVR indtil 3 år efter personens sidste tilknytning til
en virksomhed i CVR er ophørt. Coop Danmark A/S anfører, at 3 år er alt
for kort tid og 10 år er mere passende i de mange sager, hvor indviklede
historiske forhold gør sig gældende.
Danske Medier finder det af hensyn til navneforandringer samt ændringer
i civilstand betænkeligt, at opdatering af navneoplysninger ophører 3 år
efter, at en persons sidste tilknytning til en virksomhed, der er registreret i
CVR, er ophørt, idet identifikationen af de registrerede da besværliggøres.
Danske Medier finder det i øvrigt ikke godtgjort, at der foreligger et pres-
serende behov for at forkorte den nuværende 10-årige periode for opdate-
ring.
Kommentar
Forslaget om, at opdatering og offentliggørelse af privatadresser skal op-
høre 3 år efter personens sidste tilknytning til en virksomhed i CVR er op-
hørt, skal ses i sammenhæng med de generelle forældelsesfrister. Foræl-
delseslovens udgangspunkt er, at forældelsesfristen er 3 år, medmindre an-
det følger af andre bestemmelser.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der kun i relativt begrænset om-
fang er interesse for opdaterede adresseoplysninger efter udløbet af de 3
år. I tilfælde hvor det er relevant, vil det være muligt at få oplyst historiske
adresseoplysninger fra CVR, og med sådanne oplysninger vil det være mu-
ligt via CPR at indhente aktuelle adresseoplysninger. Dertil kommer, at
krav opstået i forbindelse med erhvervsvirksomhed som udgangspunkt skal
gøres gældende mod den juridiske enhed, og at virksomhedsadresser som
hidtil vil blive offentliggjort i CVR uden tidsbegrænsning, uanset om virk-
somhedsadressen er sammenfaldende med en registreret persons privat-
adresse.
Danske Medier har anført, at det er problematisk, at navneoplysninger i
CVR ifølge forslaget kun opdateres indtil 3 år efter, at en given persons
sidste tilknytning til en virksomhed, der er registreret i CVR, er ophørt. Det
er vurderingen, at de foreslåede ændrede regler om opdatering af navne-
oplysninger alene vil få begrænset negativ betydning i forhold til mulighe-
den for at identificere personer med tilknytning til virksomheder i CVR
3.1.2. Ændrede regler om reklamebeskyttelse af juridiske enheder i
CVR
DE, DI, og Experian A/S bakker op om forslaget om, at der kan aftages
samt videredistribueres CVR-data, herunder data om reklamebeskyttede
virksomheder, uden forudgående indhentning af en erklæring fra den mod-
tagende part med det formål at lette distributionen af data.
7
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0008.png
Danske Medier har ingen indvendinger mod de forslåede ændringer under
henvisning til, at reklamebeskyttelsen fortsat ikke kan gøres gældende i de
tilfælde, hvor de beskyttede oplysninger er tilgængelige andre steder end i
CVR. Danske Medier påpeger, at de støtter, at der ved videregivelse af
kontaktoplysninger om reklamebeskyttede enheder til tredjemand skal fo-
retages en markering af disse.
3.1.2. Ændrede regler om produktionsenheder
ITD og Landbrug & Fødevarer støtter, at CVR-lovens produktionsenheds-
begreb forenkles.
Landbrug & Fødevarer udtrykker i den forbindelse tilfredshed med, at der
ikke længere sondres mellem hoved- og biaktiviteter.
3.1.3. Ændrede regler om offentliggørelse af antal ansatte
DE samt FTF bakker begge op om ændringen, hvormed Erhvervsstyrelsen
får mulighed for at offentliggøre en given virksomheds præcise antal an-
satte.
DE lægger dog i den forbindelse vægt på, at ændringen ikke må medføre
øgede administrative byrder for virksomhederne, herunder øgede indberet-
ningskrav og lignende.
3.2. Lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder
DI støtter en udnyttelse af optionen i EU-reglerne til at tillade, at et even-
tuelt nomineringsudvalg kan varetage revisionsudvalgets opgave vedrø-
rende indstilling til valg af revisor i virksomheder af interesse for offent-
ligheden.
ITD støtter, at det tilstræbes at bringe lovgivningen i overensstemmelse
med EU-reglerne, uden at lovgivningen overimplementeres.
3.3. Lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
3.3.1. Bevillingsnævnets sammensætning
Dansk Erhverv støtter umiddelbart ikke forslaget. Dansk Erhverv anfører,
at virksomhedernes retsstilling og retssikkerhed er vigtig, og derfor mener
Dansk Erhverv, at det giver god mening, at der sidder en uafhængig jurist
eller advokat i bevillingsnævnet. Dette gør sig særligt gældende i Køben-
havn, hvor der behandles mange sager.
Kommentar
Grundet en lovteknisk fejl blev kravet om udpegning af en uafhængig jurist
eller advokat ændret for alle kommuner, undtagen Københavns Kommune.
8
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1797607_0009.png
For at sikre, at Københavns Kommune, som den eneste kommune, ikke unø-
digt tilføres større økonomiske og administrative konsekvenser ved, at der
stilles krav om, at der skal være en uafhængig jurist eller advokat i bevil-
lingsnævnet, foreslås det, at dette krav udgår. På den måde vil kravene til
sammensætningen af bevillingsnævn være ens i hele landet. Det vurderes
ikke, at virksomhedernes retsstilling eller retssikkerhed svækkes, da bevil-
lingssagerne i Københavns Kommune sagsbehandles af bevillingsnævnet
sekretariat forud for bevillingsnævnets møder.
3.3.2. Nedsættelse af alderskravet for unges beskæftigelse
Dansk Erhverv støtter den foreslåede ændring. Samtidig bemærker Dansk
Erhverv, at bestemmelsen med fordel kan træde i kraft allerede ved lovens
vedtagelse.
FTF anfører, at ændringen om at unge under 18 år, som er børn og børne-
børn af værten, kan servere stærke drikke uden voksent opsyn, vil medføre
en væsentlig potentiel skade for de unges arbejdsmiljø. FTF bemærker
samtidig, at baggrunden for ændringen er ikke at være velbegrundet, henset
til de allerede foreliggende muligheder for beskæftigelse af unge, jf. § 27,
stk. 2, nr. 2.
Kommentar
Ændringen betyder, at de tidligere regler om beskæftigelse af denne
gruppe unge genindføres. Baggrunden for reglen omkring værtens børn
eller børnebørn er, at det vurderes, at den unge vil være underlagt en
større beskyttelse, når den ansvarlige, som skal sikre trygge arbejdsvilkår,
er et familiemedlem.
Ændringen foretages på baggrund af henvendelser fra brancheorganisati-
onerne, herunder 3F, Horesta og Danmarks Cafeer og Restaurationer.
Branchen finder, at ændringen af tidsrummet for beskæftigelse af tjener-
elever under 18 år, som trådte i kraft 1. juli 2017, vil begrænse branchens
muligheder for at optage og tiltrække elever.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer (1/1 og 1/7),
hvorfor det ikke vurderes, at der er grund til, at forslaget skal træde i kraft
før den øvrige del af lovforslaget. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den
1/1-18.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
3F, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Alkohol & Sam-
fund, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægs Pen-
sion (ATP), Arbejdstilsynet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Blå
Kors, BUPL, Bryggeriforeningen, Børnerådet, Børsmæglerforeningen,
9
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS, Coop Danmark A/S, Co-
penhagen Business School, Danish Venture Capital and Private Equity As-
sociation, Danmarks Nationalbank, Danmarks Restauranter og Cafeer,
Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Byggeri, Dansk Center vedr. Alkoholisme og andre
Afhængighedssygdomme (DCAA), Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, DI, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning
Videncenteret for
Landbrug, Dansk Management Råd, Dansk Standard, Dansk Supermarked,
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Advoka-
ter, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime,
Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Køb-
mænd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det
Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af Virksomhedsle-
dere, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Domstolsstyrelsen, Finans Dan-
mark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First
North, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af J.A.K.
Pengeinstitutter, Foreningen af Socialchefer, Foreningen Danske Reviso-
rer, Formanden for Forbrugerklagenævnet, Foreningen Freelance Boghol-
dere, Foreningen God Alkoholkultur (GODA), Forsikring & Pension, FSR
Danske Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Garantifonden for indskydere og investorer, Grønlands Selvstyre, HK, HK
Handel, HORESTA, Håndværksrådet, IFR
Investeringsforeningsrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, IT-bran-
chen, KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark,
Komiteen for god Selskabsle-
delse, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening
(KL), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kræftens
Bekæmpelse, Kuratorforeningen, Københavns Kommune, Københavns
Politi, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugets Råd-
givningscenter, Landscentret, Landsdækkende Banker, Landsforeningen
Lænken, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Liberale Erhvervs Råd, Ligebehandlingsnævnet, Lokale Pengeinstitutter,
Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, NASDAQ OMX Copen-
hagen A/S, OXFAM IBIS, Politidirektørforeningen, Red Barnet, Realkre-
ditrådet, Revisortilsynet, Regionale Bankers Forening, Revifora
forenin-
gen for revision, økonomi og ledelse, Rigsombuddet på Færøerne, Rigspo-
litiet, Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sex og Samfund, Sikkerhedsbran-
chen, SKAT, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International Kri-
10
L 9 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
minalitet, Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Telekommunikati-
onsindustrien i Danmark, VP Securities og værdipapircentralen, XBRL
Danmark, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Coop Danmark A/S, CVR API, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Medier, Experian, FTF
Hovedorganisation for 450.000 offentligt og pri-
vate ansatte, HEJM Advokater, ITD
Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport og Landbrug & Fødevarer.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Den Danske Dommerfor-
ening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,
Forhandlingsfællesskabet, FSR
danske revisorer, Institut For Menneske-
rettigheder, Ligebehandlingsnævnet, Rigspolitiet, Rigsrevisionen og Soci-
alchefforeningen.
11