Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 89 Bilag 1
Offentligt
1817703_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
1. november 2017
J.nr.
Forslag til lov om kontant og skattefri udbetaling af ef-
terlønsbidrag og fleksydelsesbidrag
AMY
ANW
Baggrund
Lovforslaget udmønter en del af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet,
som rege-
ringen (Venstre, Det konservative Folkeparti og Liberal Alliance) har indgået med
Dansk Folkeparti den 20. juni 2017.
Formål
Formålet med lovforslaget er at give gunstige vilkår for dem, som i lyset af den
længere levetid og bedre sundhed ønsker at udskyde deres tilbagetrækning fra ar-
bejdsmarkedet. Der gives derfor mulighed for, at personer med indbetalte efterløns-
og fleksydelsesbidrag kan få bidragene udbetalt kontant og skattefrit i 2018.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er personer, som har indbetalt til efter-
løns- eller fleksydelsesordningen. Det er ikke en betingelse, at personen på tid-
punktet for ansøgning eller udbetaling er medlem af en a-kasse, og det er heller
ikke en betingelse, at personen ville kunne opnå ret til efterløn eller fleksydelse.
Efter lovforslaget kan man i perioden fra den 1. januar 2018 til og med den 30. juni
2018 ansøge om at få indbetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag udbetalt kontant
og skattefrit. A-kasserne/Udbetaling Danmark kan i særlige tilfælde behandle en
ansøgning om udbetaling, som modtages efter udløbet af ansøgningsfristen og se-
nest den 30. september 2018. Bidrag, der er indbetalt for perioder til og med den
22. juni 2017, udbetales skattefrit, og bidrag, der er indbetalt for perioder efter den
22. juni 2017, udbetales med fradrag for en afgift på 30 pct.
En person, der uafbrudt har indbetalt efterlønsbidrag fra den 1. april 1999 indtil den
30. juni 2018, vil efter fradrag for afgift kunne få udbetalt 111.243 kr. i efterlønsbi-
drag.
Det er en betingelse for udbetaling, at man på ansøgningstidspunktet ikke har nået
efterløns- og fleksydelsesalderen, og at man skriftligt og endegyldigt fravælger
efterløns- eller fleksydelsesordningen.
Udbetalingen af efterløns- og fleksydelsesbidrag sker i perioden fra den 1. januar
2018 til og med den 31. juli 2018. A-kasserne/Udbetaling Danmark kan i særlige
situationer udbetale bidraget efter den 31. juli 2018.
A-kasserne/Udbetaling Danmark skal informere alle personer med indbetalte bi-
drag om muligheden for at få bidragene udbetalt kontant og skattefrit og om kon-
L 89 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1817703_0002.png
sekvenserne heraf, herunder at man ikke senere kan indtræde i efterløns- eller
fleksydelsesordningen eller få ret til seniorjob.
Ikrafttræden
Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2018.
Samlet vurdering
Lovforslaget gælder for både mænd og kvinder og har ikke til formål at forskelsbe-
handle mænd og kvinder. Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget
gives lige rettigheder til kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvir-
ke de strukturer, der i dag stiller mænd og kvinder forskelligt.
Udbetaling af efterlønsbidrag.
Det fremgår af tabel 1, at der er flere kvinder end mænd blandt de personer, der
indbetaler efterlønsbidrag og dermed kan vælge at få udbetalt deres efterlønsbidrag
som følge af lovforslaget. Sidste gang der var mulighed for udbetaling af efterløns-
bidrag i 2012, var fordelingen af de udbetalte bidrag 50/50 mellem mænd og kvin-
der, selvom der også dengang var en overvægt af kvinder, der indbetalte til efter-
lønsordningen.
Tabel 1
Antal personer der indbetaler efterlønsbidrag opgjort pr. 1. september 2016
Mænd
Antal
Andel
Kilde: STAR.dk statistik over efterlønsbidragsbetalere
Kvinder
254.824
56
I alt
451.974
100
197.150
44
Udbetaling af fleksydelsesbidrag
Lovforslagets punkt om udbetaling af indbetalte fleksydelsesbidrag kontant og
skattefrit, skønnes at berøre flere kvinder end mænd. Skønnet er baseret på, at knap
70 pct. af fleksydelsesmodtagerne er kvinder, og at mere end 60 pct. af personerne
i fleksjob eller på ledighedsydelse er kvinder.
Konklusion
Det vurderes, at det samlede lovforslag ikke medfører tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2