Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88
Offentligt
1837592_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. december stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 88), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen.
Spørgsmål nr. 2:
19-12-2017
J.nr. 2017 - 5789
”Hvad
ville merudgiften være, såfremt Enhedslistens ændringsforslag til L 88 var
blevet vedtaget?
Svar:
Enhedslisten har i betænkningen indstillet lovforslaget til godkendelse med en
række ændringer til lovforslaget. Ændringsforslagene er overordnet set en blanding
af nye forslag og forslag, hvor reglerne tilbagerulles til de gamle regler for selv-
stændige eller tidligere regler for lønmodtagere. Overordnet set vurderes forslagene
at være lempelser i forhold til de foreslåede regler og at ville medføre betydelige
merudgifter.
Det har dog ikke været muligt at foretage egentligt skøn for økonomien inden for
fristen for besvarelsen af spørgsmålet den 19. december 2017.
Det skyldes, at der er tale om omfattende og komplekse beregninger. Det skal hertil
bemærkes, at de økonomiske skøn, som ligger til grund for aftalen om
Et nyt dag-
pengesystem for fremtidens arbejdsmarked -
og derved lovforslaget - blev udarbej-
det på grund et omfattende dataarbejde, som blev foretaget over en længere periode
i forbindelse med analysearbejdet i
Arbejdsgruppen for selvstændige i dagpengesy-
stemet.
Det økonomiske skøn er beregnet i tre dele, optjening og satsberegning, bibeskæf-
tigelse og ophør. Kompleksiteten i beregningerne skyldes bl.a., at de forskellige
elementer i beregningerne påvirker hinanden både direkte og grundet ændret ad-
færd. Fx vil genindførelsen af mindstesatsen, samtidig med, at selvstændige uden
tidligere indkomst skal kunne få dagpenge, kræve nye dataudtræk og beregninger,
som påvirker alle beregningsdelene. Ligeledes vil beregninger af konsekvenserne
ved en længere periode med bibeskæftigelse også påvirkes af indførslen af mind-
stesatsen, samt have betydning for både konsekvenserne ved bibeskæftigelse og
ved ophør, samtidig med, at tællerne for bibeskæftigelse og supplerende dagpenge
splittes op.
Enhedslistens ændringsforslag ændrer ved nogle regler, men ikke ved alle. Den
gensidige afhængighed ved reglerne gør, at der vil skulle foretages nye beregninger
for at skønne over merudgiften ved de foreslåede ændringer. Samtidig er der også
forslag, som ikke har været en del af arbejdet i
Arbejdsgruppen for selvstændige i
L 88 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvad merudgiften ville være, såfremt Enhedslistens ændringsforslag til L 88 var blevet vedtaget, til beskæftigelsesministeren
dagpengesystemet,
fx forslag om, at selvstændig virksomhed kan tælle med til flek-
sibel genoptjening. Der findes ikke datagrundlag til at lave et skøn herfor. Det vil
derfor kræve en række antagelser, som skal kunne understøttes af relevante kilder
og dermed et større research arbejde. Det har derfor ikke været muligt at komme
med et konkret økonomisk skøn for merudgifterne ved ændringsforslagene inden
for den angivne frist.
Jeg vil ligeledes bemærke, at ændringsforslagene vil bryde med en række af de
principper, som de nye regler er tilrettelagt på baggrund af, og som er anbefalet af
Arbejdsgruppen for selvstændige i dagpengesystemet,
fx at dagpengesystemet gø-
res mere fleksibelt og kan håndtere nye, skiftende og sammensatte beskæftigelses-
former, at dagpengesystem gøres enklere og klarere, hvilket giver større vished og
forudsigelighed, at dagpengesystemet i højere grad baseres på objektive, register-
baserede og kontrollerbare oplysninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2