Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88 Bilag 6
Offentligt
1832570_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. december 2017
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelseministeren har stillet ændringsforslags nr.
og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslags nr. til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2014 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 18.
september 2017 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del -
bilag 349 (folketingsåret 2017-18). Den 14. november 2017
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk Artist Forbund.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Artist Forbund mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til beskæftigelseministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 48, stk. 4,
ændres »jf. dog § 48 a, § 49, stk. 5 og 6, og
§ 50« til: »jf. dog § 48 a og § 49, stk. 5 og 6«.«
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
2)
Nr. 7
affattes således:
»7.
§ 49, stk. 1-4,
ophæves, og i stedet indsættes:
DokumentId
Journalnummer
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0002.png
2
Ȥ 49.
Den hidtidige arbejdsfortjeneste for lønmodtagere
opgøres på grundlag af lønindtægt, der er indberettet i hen-
hold til lov om et indkomstregister for de indberetningspe-
rioder, som danner grundlag for en beregningsperiode jf.
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Beregningsperioden omfatter de seneste sammen-
hængende indberetningsperioder forud for ledigheden, som
dækker 3 måneder ved månedsindberetninger og 12 uger
ved uge- eller 14-dages-indberetninger.
Stk. 3.
For beregningsperioden skal der ved månedsindbe-
retninger være indberettet mindst 320 løntimer, og ved uge-
eller 14-dages-indberetninger mindst 296 løntimer for fuld-
tidsforsikrede. For deltidsforsikrede skal der ved måneds-
indberetninger være indberettet mindst 195 løntimer og ved
uge- eller 14-dages-indberetninger mindst 180 løntimer.
Stk. 4.
B-indkomst, som ikke er indberettet til indkomstre-
gisteret, jf. § 48, stk. 1, nr. 2, medregnes dog i den eller de
måneder, arbejdet er udført i, og som medlemmet har oplyst
på tro og love. Oplyser medlemmet ikke om tidspunktet for
arbejdets udførelse, kan B-indkomsten ikke medregnes til
indtægtsgrundlaget. Det er en forudsætning, at indkomst ef-
ter § 48, stk. 1, nr. 2 ikke indgår i en selvstændig virksom-
hed.
Stk. 5.
Den hidtidige arbejdsfortjeneste for selvstændige
erhvervsdrivende opgøres på grundlag af årsindtægten ved
selvstændig virksomhed. Dagpengenes størrelse beregnes
som et gennemsnit af de 2 år med det højeste skattemæssige
overskud før renter og andre finansielle poster inden for de
seneste 5 afsluttede indkomstår forud for ledighedens ind-
træden.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.«
[Den tidligere beregningsperiode på 3 måneder/12 uger gen-
indføres]
3)
Nr. 9
udgår.
[Mindstesatsen på 82 pct. af højeste dagpenge bevares]
4)
I det under
nr. 14
foreslåede
§ 53, stk. 2,
indsættes ef-
ter nr. 2 som nyt nummer:
»3) At et fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år
har udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsent-
ligt omfang i 52 uger.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
[Et medlem skal, uanset indtægt, kunne optjene dagpengeret
på baggrund af selvstændig virksomhed i væsentlig omfang]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
5)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 53, stk. 5, 1. pkt.,
æn-
dres »jf. stk. 16« til: »jf. dog stk. 17 og 18«.
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
6)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 53, stk. 5,
der bliver
stk. 8, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) At et fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år
har udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsent-
ligt omfang i 52 uger.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
[Et medlem skal, uanset indtægt, kunne genoptjene dagpen-
geret på baggrund af selvstændig virksomhed i væsentlig
omfang]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
7)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 53, stk. 12, 5. pkt.,
æn-
dres »stk. 3, 2. og 3. pkt.« til: »stk. 4, 2. og 3. pkt.«.
[Teknisk korrektion]
8)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring af
§ 53, stk. 11,
ændres »stk. 16« til: »stk. 17«.
[Teknisk korrektion]
9)
Nr. 25
affattes således:
»25.
I
§ 55, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 53, stk. 2 og 5« til: »§
53, stk. 2 og 8«.««
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
10)
Nr. 28
udgår.
[En periode, hvor et medlem efter ophør med selvstændig
virksomhed er udelukket fra at modtage dagpenge, skal ikke
forbruge af dagpengeperioden]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
11)
Nr. 30
affattes således:
»30.
I
§ 55 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 53, stk. 5, nr. 1 og 2,
jf. § 53, stk. 8,« til: »§ 53, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. § 53, stk.
15,«.«
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
12)
I den under
nr. 30
foreslåede ændring af
§ 55 a, stk. 1,
2. pkt.,
ændres »stk. 9, nr. 1 og 2« til: »stk. 9, nr. 1, 2 og 3«.
[Konsekvensændring]
13)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01.
Overalt i
§ 55 a
ændres »løntimer« til: »timer«, og i
§
55 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »løntime« til: »time«.«
[Timer fra selvstændig virksomhed skal også indgå på be-
skæftigelseskontoen]
14)
Nr. 31
affattes således:
»31.
I
§ 55 a, stk. 2,
ændres »stk. 5« til: »stk. 9, nr. 1, 2 og
3«.«
[Konsekvensændring]
15)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0003.png
3
»02.
I
§ 56, stk. 1 og 2,
ændres »løntimer« til: »timer«, og i
§ 56, stk. 3,
ændres »løntime« til: »time«.«
[Timer fra selvstændig virksomhed skal også tælle med til
fleksibel genoptjening]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
16)
Efter nr. 31 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 56 a, stk. 1,
ændres »stk. 2-6« til: »stk. 2 og 4-7«.
04.
I
§ 56 a, stk. 2,
ændres »stk. 4 og 6« til: »stk. 5 og 7«.«
[Teknisk korrektion]
17)
Efter nr. 32 indsættes som nye numre:
»05.
I
§ 56 a, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 4 og 6«
til: »stk. 5 og 7«.
06.
I
§ 56 a, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.«
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
18)
Nr. 35
udgår.
[Et medlem skal kunne ophøre midlertidigt med sin selv-
stændige virksomhed]
19)
I det under
Nr. 38
foreslåede
§ 59
udgår i
stk. 1, 1.
pkt.,
ordene »eller driver selvstændig virksomhed af den art,
der er nævnt i § 57 a, stk. 2«, og
stk. 1, 2. pkt.
udgår.
[Dagpenge samtidig med selvstændig bibeskæftigelse skal
holdes adskilt fra supplerende dagpenge til lønarbejde på
nedsat tid]
20)
I det under
nr. 38
foreslåede
§ 59, stk. 2,
udgår i
1.
pkt.,
», herunder timer oplyst på tro og love, som er anvendt
på selvstændig virksomhed i den pågælde nde periode,«.
[Konsekvensændring]
21)
Efter det under
nr. 38
foreslåede
§ 59, stk. 2,
indsættes
som
stk. 3:
»Stk. 3.
Et ledigt medlem kan modtage dagpenge samtidig
med drift af selvstændig virksomhed af den art, der er nævnt
i § 57 a, stk. 2. Et ledigt medlem kan modtage dagpengene
under opstart af selvstændig virksomhed jf. § 57 a. Udbeta-
ling af dagpenge sker efter forholdet mellem timer oplyst på
tro og love, som er anvendt på selvstændig virksomhed i den
pågældende periode, og 160,33 timer.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Konsekvensændring]
22)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60
udgår i
stk. 1, 1. pkt.,
»eller drevet selvstændig virksomhed«, og i
stk. 1
udgår
4.
og
5. pkt.
[Perioden med ret til dagpenge samtidig med selvstændig bi-
beskæftigelse forbruger ikke af perioden med ret til supple-
rende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid og omvendt]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
23)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60, stk. 1,
5. pkt.,
ændres » midt i en måned« til: » på et tidspunkt i lø-
bet af«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
24)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60
indsæt-
tes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Når et medlem, som har selvstændig bibeskæfti-
gelse, har modtaget dagpenge i 78 uger, udløber retten til
dagpenge samtidig med drift af selvstændig bibeskæftigelse.
Det er kun uger, hvor der er modtaget dagpenge, der indgår i
forbruget af de 78 uger. Uger med udbetalte dagpenge ind-
går i opgørelsen, uanset om der har været fradrag i dagpen-
gene for den selvstændige bibeskæftigelse.«
[Et medlem skal have ret til dagpenge i 78 uger samtidig
med selvstændig bibeskæftigelse]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
25)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60, stk. 3,
ændres »kan kun ske efter stk. 2, nr. 1 eller 2« til: »kan ikke
ske som en kombination af løntimer og B-indkomst efter
stk. 2, nr. 1, og perioder med drift af selvstændig virksom-
hed efter stk. 2, nr. 2«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
26)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 60
udgår
stk. 6, nr. 2.
[Genoptjening af ret til supplerende dagpenge til lønarbejde
på nedsat tid holdes adskilt fra genoptjening af ret til dag-
penge samtidig med selvstændig bibeskæftigelse]
27)
Efter det under nr. 41 foreslåede
§ 60, stk. 6,
indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 7.
Genoptjening af retten til dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse er betinget af, at et medlem har
haft arbejde som lønmodtager i en tid, som sammenlagt sva-
rer til arbejde i fagets fulde, sædvanlige arbejdstid i mindst
26 uger inden for de seneste 18 måneder. Det gælder også,
hvis medlemmet i en tilsvarende periode har drevet selv-
stændig virksomhed i væsentlig omfang.«
[Det nuværende krav til genoptjening af ret til dagpenge
samtidig med selvstændig bibeskæftigelse bevares]
28)
I det under
nr. 41
foreslåede
§ 60, stk. 7,
udgår i
4.
pkt.
ordene », sammenlægning af forbrug af perioder som
lønmodtager og selvstændig erhvervsdrivende«.
[Konsekvensændring]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
29)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 63, stk. 1,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0004.png
4
[Teknisk korrektion]
30)
Nr. 43
affattes således:
»43.
I
§ 63, stk., 3, 2. pkt.,
ændres »inden for« til: »i«.«
[Præcisering af perioden inden for hvilken der er gentagel-
sesvirkning ved selvforskyldt ledighed]
31)
Nr. 44
affattes således:
»44.
I
§ 63, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»Ved opgørelsen efter nr. 1 og 2 nedenfor indgår B-ind-
komst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og
som ikke er indberetningspligtigt til indkomstregisteret, jf.
lov om et indkomstregister, omregnet til timer med omreg-
ningssatsen efter § 52, og under forudsætning af, at B-ind-
komsten ikke indgår i en selvstændig virksomhed.««
[Teknisk korrektion]
32)
Efter
nr. 44
indsættes:
»08.
I
§ 63, stk. 3, nr. 2,
indsættes efter »14-dagesindberet-
ninger«: »,«.«
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
33)
I den under
nr. 45
foreslåede affattelse af
§ 63
udgår
stk. 3, nr. 3,
og i stedet indsættes:
»3) i mindst 26 uger har drevet selvstændig erhvervsvirk-
somhed i væsentligt omfang.«
[Arbejdskravet til selvstændige ved 2. gangs selvforskyldt
ledighed skal ikke fordobles]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
34)
Efter nr. 45 indsættes:
»09.
I
§ 63, stk. 4,1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1-4«, og i
stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 5,
2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«
[Teknisk korrektion]
35)
I den under
nr. 52
foreslåede affattelse af
§ 68, stk. 3,
nr. 3,
indsættes efter »virksomhed, og«: »medlemmet«.
[Teknisk korrektion]
36)
I
nr. 55
ændres »som
2. pkt.:«
til: »som
3-5 pkt.:
[Teknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
37)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
udgår i
stk. 1, 2. pkt.
ordene »eller driver medlemmet selvstændig
virksomhed af den art, der er nævnt i § 57 a, stk. 2,«, og
stk.
1, 3. pkt.,
udgår.
[Dagpenge samtidig med selvstændig bibeskæftigelse skal
holdes adskilt fra supplerende dagpenge til lønarbejde på
nedsat tid]
38)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
udgår i
stk. 2, 1. pkt.
ordene, »eller drevet selvstændig virksomhed«,
og
stk. 2, 4. og 5. pkt.
udgår.
[Perioden med ret til dagpenge samtidig med selvstændig bi-
beskæftigelse forbruger ikke af perioden med ret til supple-
rende dagpenge til lønarbejde på nedsat tid og omvendt]
39)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
indsæt-
tes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Et medlem kan modtage dagpenge samtidig med
drift af selvstændig virksomhed af den art, der er nævnt i §
57 a, stk. 2. Et ledigt medlem kan modtage dagpenge under
opstart af selvstændig virksomhed jf. § 57 a. Udbetaling af
dagpenge sker efter forholdet mellem timer oplyst på tro og
love, som er anvendt på selvstændig virksomhed i den på-
gældende periode og 130 timer.«
[Dagpenge samtidig med selvstændig bibeskæftigelse skal
holdes adskilt fra supplerende dagpenge til lønarbejde på
nedsat tid]
40)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
indsæt-
tes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Når et medlem, som har selvstændig bibeskæfti-
gelse, har modtaget dagpenge i 78 uger, udløber retten til
dagpenge samtidig med drift af selvstændig bibeskæftigelse.
Det er kun uger, hvor der er modtaget dagpenge, der indgår i
forbruget af de 78 uger. Uger med udbetalte dagpenge ind-
går i opgørelsen, uanset om der har været fradrag i dagpen-
gene for den selvstændige bibeskæftigelse.«
[Et medlem skal have ret til dagpenge i 78 uger samtidig
med selvstændig bibeskæftigelse]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
41)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73, stk. 4,
ændres »kan kun ske efter nr. 1 eller 2« til: »kan ikke ske
som en kombination af løntimer og B-indkomst efter stk. 3,
nr. 1, og perioder med drift af selvstændig virksomhed efter
stk. 3, nr. 2«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
42)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
udgår
stk. 7, nr. 2.
[Genoptjening af ret til supplerende dagpenge til lønarbejde
holdes adskilt fra genoptjening af ret til dagpenge samtidig
med selvstændig bibeskæftigelse]
43)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73
indsæt-
tes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Genoptjening af retten til dagpenge samtidig med
selvstændig bibeskæftigelse er betinget af, at et medlem har
haft arbejde som lønmodtager i en tid, som sammenlagt sva-
rer til arbejde i fagets fulde sædvanlige arbejdstid i mindst
17 uger inden for de seneste 18 måneder.«
[Det nuværende krav til genoptjening af ret til dagpenge
samtidig med selvstændig bibeskæftigelse bevares]
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0005.png
5
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
44)
Efter nr. 57 indsættes som nye numre:
»10.
I
§ 74 e, stk. 2,
ændres »§ 73, stk. 1 og 5,« til: »§ 73,
stk. 1 og 8,«.
11.
I
§ 74 e, stk. 6,
ændres »beskæftigelseskravet, jf. § 53,
stk. 2-5,« til: »indkomst- og beskæftigelseskravet, jf. §
53,«.«
[Teknisk ændring af henvisning]
45)
I den under
nr. 70
foreslåede affattelse af
§ 74 l, stk.
9, 3. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Teknisk korrektion]
46)
I den under
nr. 71
foreslåede affattelse af
§ 74 m, stk.
2, 2. pkt.,
ændres »et deltidsforsikret« til: »eller som deltids-
forsikret«.
[Sproglig korrektion]
47)
I den under
nr. 76
foreslåede affattelse af
§ 74 m, stk.
7, 3. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Teknisk korrektion]
48)
Den under
nr. 77
foreslåede ændring af
§ 74 m, stk. 8,
1. pkt.,
ændres »fået indberettet mindst 481 løntimer i hen-
hold til lov om et indkomstregister, jf. dog § 52, eller i til-
svarende udstrækning have drevet« til: »har fået indberettet
mindst 481 løntimer i henhold til lov om et indkomstregi-
ster, jf. dog § 52, eller i tilsvarende udstrækning har drevet«.
[Sproglig korrektion]
49)
Efter nr. 79 indsættes:
»12.
I
§ 74 n, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4,« til:
»stk. 5,«.
13.
I
§ 74 n, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 6,« til:
»stk. 7,«.
14.
I
§ 74 n, stk. 12,
der bliver stk. 13, ændres »stk. 10,« til:
»stk. 11,«.
15.
I
§ 74 n, stk. 14,
der bliver stk. 15, ændres »stk. 10,« til:
»stk. 11,«, og »stk. 11,« ændres til: »stk. 12,«.
16.
I
§ 74 n, stk. 15,
der bliver stk. 16, ændres »stk. 13 og
14,« til: »stk. 14 og 15,«.«
[Teknisk korrektion]
Til § 3
50)
Stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Stk. 2.
§ 1, nr. 1-5, 7-14, 16-19, 21-28, 30, 31, 03,
04, 32, 05, 06, 33-38, 41, 07, 42, 45, 08, 46-49, 53, 54, 56,
57, 10, 11, 58-79, 12-16, og 80-87, træder i kraft den 1. ok-
tober 2018.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 4, ad § 48, stk. 4, fejlagtigt er
foretaget en konsekvensændring af henvisningen til lovens §
49, stk. 5 og 6.
Til nr. 2
Allerede forud for vedtagelsen af lovforslag L 181 (fol-
ketingsåret 2015-16), der omhandlede »Et fleksibelt og ind-
komstbaseret dagpengesystem« havde AK-Samvirke i et no-
tat fra 17. marts 2016 påvist, at de nye beregningsmetoder
kunne give helt uacceptable resultater. Eksempelvis kunne
et medlem få beregnet en dagpengesats på 3.168 kr. om må-
neden. Derfor stillede Enhedslisten dengang et ændringsfor-
slag om, at de nuværende beregningsregler skulle bevares
indtil der fremkom et bedre forslag, der ikke havde disse
uheldige virkninger. Helt aktuelt har 3F Frederikshavn ved
foretræde for Beskæftigelsesudvalget den 29. november
2017 påvist, at dagpengesatsen for mange af deres medlem-
mer bliver markant nedsat på grund af de nye beregnings-
regler. Det drejer sig om medlemmer, der gør ”alt det rigti-
ge” og tager alle de vikar- og småjobs, som de kan få, og
som efterfølgende bliver straffet for det ved at deres dagpen-
gesats bliver nedsat med mange tusind kroner. I det konkrete
eksempel fra 3F Frederikshavn fik medlemmet nedsat sin
dagpengesats med 31 pct. Efter beregningsreglerne fra før 1.
juli 2017 ville dette medlem have bevaret sin dagpengesats
på højeste dagpenge. På denne baggrund finde Enhedslisten,
at det er absolut påkrævet at genindføre de tidligere bereg-
ningsperioder.
Til nr. 3
Det er vigtigt at bevare mindstesatsen på 82 pct. af høje-
ste dagpenge, da de foreslåede beregningsregler vil medføre,
at nogle selvstændige vil få beregnet en meget lav sats.
Mindstesatsen er en garanti for, at dagpengesatsen ikke bli-
ver så lav, at man ikke kan leve af den.
Til nr. 4 og 6
Med de foreslåede regler til optjening af dagpengeret vil
der være nogle selvstændige, som ikke vil kunne optjene
dagpengeret, selvom de har arbejdet fuldtids i deres selv-
stændige virksomhed i flere år. Hvis virksomheden har kørt
med underskud, er der efter de foreslåede regler ingen ind-
tægt, der kan give dagpengeret. Disse medlemmer vil derfor
– udover at komme ud af virksomheden med en gæld – op-
leve at stå uden forsørgelse.
Til nr. 5
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 14, ad forslag til § 53, stk. 5,
1. pkt., fejlagtigt er henvist til stk. 16. Samtidig fremgår det
ikke tydeligt, at henvisningen er en særregel i forhold den 5-
årige optjeningsperiode. Det foreslås derfor, at henvisningen
korrigeres i overensstemmelse hermed, så den bliver såly-
dende, jf. dog stk. 17 og 18.
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0006.png
6
Til nr. 7
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 17, ad forslag til § 53, stk.
12, 5. pkt., er henvist til § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt. Det kor-
rekte er en henvisning til § 53, stk. 4, 2. og 3. pkt.
Til nr. 8
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet det i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 23, ad konsekvensændring af
lovens § 53, stk. 11, der bliver stk. 18, er foreslået, at ”stk.
10” ændres til ”stk. 16”. Dette er en fejl. Konsekvensæn-
dringen skal rettelig være til stk. 17. Med ændringsforslaget
sikres den korrekte henvisning til§ 53, stk. 17, i den kom-
mende lovs § 53, stk. 18.
Til nr. 9
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 25, ad § 55, stk. 1, 2. pkt.,
kan være tvivl om, hvilket numeriske tal i § 55, stk. 1, 2.
pkt., der foreslås konsekvensændret. Med ændringsforslaget
sikres, at det er henvisningen til § 53, stk. 2 og 5, der konse-
kvensændres til § 53, stk. 2 og 8.
Til nr. 10, 12 og 13
Timer fra selvstændig virksomhed bør også i forhold til
beskæftigelseskonto og fleksibel genoptjening ligestilles
med lønarbejde og indgå på beskæftigelseskontoen og tælle
med til fleksibel genoptjening.
Til nr. 11
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 29, ad § 55 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes en henvisning til lovens § 53, stk. 8. Denne hen-
visning skal konsekvensændres som følge af ændringen i
lovforslagets § 1, nr. 17, hvor lovens § 53, stk. 8 bliver til §
53, stk. 15. Med ændringsforslaget sikres de korrekte konse-
kvensændringer af § 55 a, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 14
Det er urimeligt, at et medlem skal forbruge af dagpenge-
perioden når den pågældende er udelukket fra at modtage
dagpenge.
Til nr. 15
Et medlems selvstændige erhvervsvirksomhed kan blive
udsat for ekstraordinære begivenheder, som medlemmet ik-
ke selv er herre over. I de situationer bør medlemmet kunne
lukke sin virksomhed midlertidigt og ikke være tvunget til at
lukke den helt.
Til nr. 16
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3, i
lovens § 56 a. Ved en fejl er henvisningen i lovens § 56 a,
stk. 1, til § 56 a, stk. 2-6, ikke konsekvensændret til § 56 a,
stk. 2, og 4-7. Tilsvarende er henvisningen i § 56 a, stk. 2, til
stk. 4 og 6, ikke konsekvensændret til stk. 5 og 7. Ændrings-
forslagene sikrer, at der henvises til de korrekte bestemmel-
ser i § 56 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 17
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3 i
lovens § 56 a. Ved en fejl er henvisningen i lovens § 56 a,
stk. 3, der bliver stk. 4, til § 56 a, stk. 4 og 6, ikke konse-
kvensændret til § 56 a, stk. 5 og 7. Tilsvarende er henvisnin-
gen i § 56 a, stk. 5, der bliver stk. 6, til stk. 4, ikke konse-
kvensændret til stk. 5. Ændringsforslagene sikrer, at der
henvises til de korrekte bestemmelser i § 56 a, stk. 4 og 6,
som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 32.
Til nr. 18-22, 24, 26-28, 37-40, 42 og 43
Den nuværende periode på 78 uger, hvor man kan modta-
ge dagpenge samtidig med selvstændig bibeskæftigelse, bør
bevares. Det er vigtigt at skelne mellem dagpenge modtaget
samtidig med selvstændig bibeskæftigelse og supplerende
dagpenge til lønarbejde på nedsat tid, da det er to vidt for-
skellige ting. De nuværende regler for dagpenge samtidig
med selvstændig bibeskæftigelse er gode og fornuftige og
bidrager til, at medlemmer inden for de relevante fagområ-
der kan holde deres faglige kundskaber vedlige, indtil de en-
ten opnår fuldtids lønarbejde eller kan starte som selvstæn-
dige. Når man i lovforslaget åbner op for, at man kan mod-
tage dagpenge under opstart af selvstændig virksomhed, så
er 30 uger en alt for kort tid.
Til nr. 23
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 41, ad § 60, stk. 1, 5. pkt., er
tvivl om betydningen og rækkeviden af formuleringen
»Starter et medlem en ny virksomhed op
midt i
en må-
ned...«. Det har været forudsat, at en ny virksomhed kan
startes på en hvilken som helst dag i løbet af en måned.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at virksomheden
kan starte op
»på et tidspunkt i løbet
af en måned…«.
Forslaget betyder, at ved opstart af selvstændig virksom-
hed på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af en måned,
indgår denne måned i opgørelsen af tidsbegrænsningen for
supplerende dagpenge.
Til nr. 25
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet der i det op-
rindelige lovforslags § § nr. 41, ad § 60, stk. 3, er tvivl om
betydningen og rækkeviden af formuleringen af den foreslå-
ede bestemmelse. Formålet med bestemmelsen er at fastsæt-
te regler om, at forlængelsen af perioden med ret til supple-
rende dagpenge ikke kan ske som en kombination af lønti-
mer og B-indkomst efter forslaget til § 53, stk. 2, nr. 1, og
perioder med drift af selvstændig virksomhed efter § 53, stk.
2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen sprogligt tilrettes i
overensstemmelse med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af perioden med supple-
rende dagpenge kun kan ske på grundlag af
enten løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1 og 2, som i de seneste
12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i henhold til
lov om et indkomstregister samt ikke-indberetningspligtig
B-indkomst, som oplyst af medlemmet på tro og love, jf.
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0007.png
7
forslaget til § 60, stk. 2, nr. 1,
eller
måneder, hvor et med-
lem driver selvstændig virksomhed efter § 57 a og ikke har
modtaget dagpenge indenfor de seneste 12 måneder, jf. for-
slaget til § 60, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 29 og 34
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet det oprinde-
lige lovforslags § 1, nr. 42, ad lovens § 63 ophæver stk. 2,
og indsætter stk. 2 og 3. Ved en fejl er henvisningen i lovens
§ 63 a, stk. 1, til § 63, stk. 3, ikke konsekvensændret til § 63,
stk. 4. Tilsvarende er henvisningen i § 63, stk. 4, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., til stk. 1-3, ikke konsekvensændret til
stk. 1-4, og endelig er henvisningen i § 63, stk. 4, 2. pkt., der
bliver stk. 5, 2. pkt., til stk. 3, ikke konsekvensændret til stk.
4.
Forslaget betyder, at der henvises til de korrekte bestem-
melser i § 63, stk. 1 og 4.
Til nr. 30-32
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet der ved af-
fattelsen af det oprindelige lovforslags § 1, nr. 43 og 44, ad
lovens § 63, stk. 3, er udarbejdet en sproglig og opstillings-
mæssig uhensigtsmæssig lovteknisk løsning.
Det foreslås derfor, at lovforslagets § 1, nr. 43 og 44, lov-
teknisk opbygges på en anden måde.
I forslaget til § 1, nr. 43, præciseres perioden inden for
hvilken, der er gentagelsesvirkning ved, ved selvforskyldt
ledighed. Dette svare til det oprindelige forslag.
Det foreslås i ændringsforslaget til § 1, nr. 44, at det op-
rindelige forslag indarbejdes som et 3. pkt. i § 63, stk. 3, i
stedet for et nyt nr. 2 i samme bestemmelse. Denne frem-
gangsmåde er lovteknisk opbygges mere hensigtsmæssig, og
det sikres, at der sprogligt ikke er tvivl om, at der ved opgø-
relsen af arbejdskravet efter lovens § 63, stk. 3, nr. 1 og 2,
ved selvforskyldt ledighed, kan indgå B-indkomst, hvoraf
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er ind-
beretningspligtigt til indkomstregisteret, jf. lov om et ind-
komstregister, omregnet til timer med omregningssatsen ef-
ter § 52, og under forudsætning af, at B-indkomsten ikke
indgår i en selvstændig virksomhed.
Endeligt foreslås det, at der indsættes et opremsnings-
komma i § 63, stk. 3, nr. 2, til sidst i teksten.
Til nr. 33
Der mangler en forklaring på, hvorfor selvstændige nu
skal straffes dobbelt så hårdt ved 2. gangs selvforskyldt le-
dighed inden for 12 måneder, ved at arbejdskravet fordobles
fra et halvt års til et helt års selvstændig virksomhed. Det
virker helt ude af proportion sammenholdt med, at kravet til
lønmodtagere i samme situation er 300 løntimer inden for 3
måneder.
Til nr. 35
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der ved af-
fattelsen af det oprindelige lovforslags § 1, nr. 52, ad forsla-
get til § 68, stk. 3, nr. 2, kan være tvivl om betydningen af
formuleringen »og opfylder kravet i nr. 1 og 2«.
Det foreslås derfor at det præciseres, at det er
medlem-
met,
der opfylder kravet i nr. 1 eller 2.
Forslaget betyder, at løntimekravet i § 68, stk. 3, nr. 1 og
2, skal være opfyldt af medlemmet for at der automatisk
skal ske overflytning fra deltidsforsikring til fuldtidsforsik-
ring.
Til nr. 36
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 55, ad lovens § 73, stk. 4,
indsættes et 2. pkt. Dette er en fejl, idet indsættelsen skal ske
som 3-5 pkt.
Det foreslås, at indsættelsen i § 73, stk. 4, sker som 3-5
pkt.
Forslaget betyder, at den indsatte tekst sker på det rette
sted i bestemmelsen i § 73, stk. 4.
Til nr. 41
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § § nr. 56, ad § 73, stk. 4, er tvivl om
betydningen og rækkeviden af formuleringen af den foreslå-
ede bestemmelse. Formålet med bestemmelsen er at fastsæt-
te regler om, at forlængelsen af perioden med ret til supple-
rende dagpenge ikke kan ske som en kombination af lønti-
mer og B-indkomst efter forslaget til § 53, stk. 2, nr. 1, og
perioder med drift af selvstændig virksomhed efter § 53, stk.
2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen sprogligt tilrettes i
overensstemmelse med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af perioden med supple-
rende dagpenge kun kan ske på grundlag af
enten løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr. 1 og 2, som i de seneste
12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i henhold til
lov om et indkomstregister samt ikke-indberetningspligtig
B-indkomst, som oplyst af medlemmet på tro og love, jf.
forslaget til § 73, stk. 3, nr. 1,
eller
måneder, hvor et med-
lem driver selvstændig virksomhed efter § 57 a og ikke har
modtaget dagpenge indenfor de seneste 12 måneder, jf. for-
slaget til § 73, stk. 3, nr. 2.
Til nr. 44
Der er i den foreslåede nr. 10 tale om et teknisk æn-
dringsforslag som følge af nyaffattelsen af § 73, som affattet
ved § 1, nr. 56. Det foreslås således, at henvisningen i den
gældende § 74 e, stk. 2, til »§ 73, stk. 1 og 5,« ændres til »§
73, stk. 1 og 8«. Med ændringsforslaget sikres, at der henvi-
ses til de korrekte bestemmelser i § 73.
Der er i den foreslåede nr. 11 tale om et teknisk æn-
dringsforslag som følge af ændringerne i § 53, som affattet
ved § 1, nr. 14-24. Det foreslås således, at henvisningen i
den gældende § 74 e, stk. 6, til »beskæftigelseskravet, jf. §
53, stk. 2-5,« ændres til »indkomst- og beskæftigelseskravet,
jf. § 53,«. Med ændringsforslaget sikres en korrekt henvis-
ning til § 53.
Til nr. 45
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 70, ad forslag til § 74 l, stk.
9, fejlagtigt er henvist til 3. pkt. Den korrekte henvisning
skal være til 2. pkt.
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0008.png
8
Til nr. 46
Der er tale om en sproglig korrektion for at sikre et ensar-
tet sprogligt udtryk i § 1, nr. 66-69, og 71-75.
Til nr. 47
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 76, ad forslag til § 74 m, stk.
7, 3. pkt., fejlagtigt er henvist til 3. pkt. Den korrekte hen-
visning skal være til 2. pkt.
Til nr. 48
Der er tale om en sproglig korrektion i citeringen af den
gældende bestemmelse, der foreslås ændret.
Til nr. 49
Der er tale om tekniske korrektioner som følge af, at der i
det oprindelige lovforslags § 1, nr. 79, er indsat et nyt stykke
efter § 74 n, stk. 1.
Ændringsforslagene sikrer, at der henvises til de korrekte
bestemmelser i § 74 n.
Til nr. 50
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forsla-
gene i nr. 16, 17, 29, 32, 44 og 49, som skal træde i kraft
den 1. oktober 2018.
Ændringsforslaget i nr. 34, ad 09, træder i kraft den 1. ja-
nuar 2018, jf. lovforslagets § 3, stk. 1.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Rasmus Horn Langhoff (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 88 - 2017-18 - Bilag 6: Udkast til betænkning
1832570_0009.png
9
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 88
Bilagsnr. Titel
1
Høringsvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslag
4
Henvendelse af 5/12-17 fra Dansk artist forbund
5
Ændrigsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 88
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommenter til henvendelse af 5/12-17 fra Dansk artist for-
bund, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå