Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)
(L 88)
Af
Beskæftigelsesministeren
, tiltrådt af…
Til § 1
1)
Nr. 4
affattes således:
»4. I
§ 48, stk. 4,
ændres »jf. dog § 48 a, § 49, stk. 5 og 6, og § 50« til: »jf.
dog § 48 a og § 49, stk. 5 og 6«.«
[Teknisk korrektion]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 53, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »jf.
stk. 16« til: »jf. dog stk. 17 og 18«.
[Teknisk korrektion]
3)
I den under
nr. 17
foreslåede affattelse af
§ 53, stk. 12, 5. pkt.,
ændres
»stk. 3, 2. og 3. pkt.« til: »stk. 4, 2. og 3. pkt.«.
[Teknisk korrektion]
4)
Nr. 25
affattes således:
»25. I
§ 55, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 53, stk. 2 og 5« til: »§ 53, stk. 2 og 8«.«
[Teknisk korrektion]
5)
Nr. 30
affattes således:
»30. I
§ 55 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 53, stk. 5, nr. 1 og 2, jf. § 53, stk. 8,«
til: »§ 53, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. § 53, stk. 15,«.«
[Teknisk korrektion]
6)
I den under
nr. 23
foreslåede ændring ændres »stk. 16« til: »stk. 17«.
7)
Efter nr. 31 indsættes som nye numre:
»01. I
§ 56 a, stk. 1,
ændres »stk. 2-6« til: »stk. 2 og 4-7«.
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
02.
I
§ 56 a, stk. 2,
ændres »stk. 4 og 6« til: »stk. 5 og 7«.«
[Teknisk korrektion]
8)
Efter nr. 32 indsættes som nye numre:
»03. I
§ 56 a, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres «stk. 4 og 6« til: »stk. 5 og 7«.
04.
I
§ 56 a, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4» til: »stk. 5«.
9)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »
midt i en måned« til: » på et tidspunkt i løbet af«.
[Sproglig præcisering]
10)
I den under
nr. 41
foreslåede affattelse af
§ 60, stk. 3,
ændres »kan kun
ske efter stk. 2, nr. 1 eller 2« til: »kan ikke ske som en kombination af
løntimer og B-indkomst efter stk. 2, nr. 1, og perioder med drift af
selvstændig virksomhed efter stk. 2, nr. 2«.
[Sproglig præcisering]
11)
Efter nr. 41 indsættes:
»05. I
§ 63, stk. 1,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«
[Teknisk korrektion]
12)
Efter nr. 45 indsættes:
»06. I
§ 63, stk. 4,1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«, og i
stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.«
[Teknisk korrektion]
13)
Nr.
43
affattes således:
»43. I
§ 63, stk., 3, 2. pkt.,
ændres »inden for« til: »i«.«
[Præcisering af perioden inden for hvilken der er gentagelsesvirkning ved
selvforskyldt ledighed]
14)
Nr. 44 affattes således:
»44. I
§ 63, stk. 3
indsættes efter 2. pkt.:
»Ved opgørelsen efter nr. 1 og 2 nedenfor indgår B-indkomst, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtigt til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, omregnet til timer med
2
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
omregningssatsen efter § 52, og under forudsætning af, at B-indkomsten
ikke indgår i en selvstændig virksomhed.««
[Teknisk korrektion]
15)
Efter
nr. 44
indsættes:
07.
I
§ 63, stk. 3, nr. 2,
indsættes efter »14-dagesindberetninger«: »,«.
[Teknisk korrektion]
16)
I den under
nr. 52
foreslåede affattelse af
§ 68, stk. 3, nr. 3,
indsættes
efter »virksomhed, og«: »medlemmet«.
[Teknisk korrektion]
17)
I
nr. 55
ændres »som
2. pkt.:«
til: »som
3-5 pkt.:
«
[Teknisk korrektion]
18)
I den under
nr. 56
foreslåede affattelse af
§ 73, stk. 4,
ændres »kan kun
ske efter nr. 1 eller 2« til: »kan ikke ske som en kombination af løntimer og
B-indkomst efter stk. 3, nr. 1, og perioder med drift af selvstændig
virksomhed efter stk. 3, nr. 2«.
[Sproglig præcisering]
19)
Efter nr. 57 indsættes:
»08.
I
§ 74 e, stk. 2,
ændres »§ 73, stk. 1 og 5,« til: »§ 73, stk. 1 og 8,«.
[Teknisk ændring af henvisning]
09.
I
§ 74 e, stk. 6,
ændres »beskæftigelseskravet, jf. § 53, stk. 2-5,« til:
»indkomst- og beskæftigelseskravet, jf. § 53,«.«
[Teknisk ændring af henvisning]
20)
I den under
nr. 70
foreslåede affattelse af
§ 74 l, stk. 9, 3. pkt.,
ændres
»3. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Teknisk korrektion]
21)
I den under
nr. 71
foreslåede affattelse af
§ 74 m, stk. 2, 2. pkt.,
ændres
»et deltidsforsikret« til: »eller som deltidsforsikret«.
[Sproglig korrektion]
22)
I den under
nr. 76
foreslåede affattelse af
§ 74 m, stk. 7, 3. pkt.,
ændres
»3. pkt.« til: »2. pkt.«.
3
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
[Teknisk korrektion]
23)
Den under
nr. 77
foreslåede ændring af
§ 74 m, stk. 8, 1. pkt.,
ændres
»fået indberettet mindst 481 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister, jf. dog § 52, eller i tilsvarende udstrækning have drevet«
til: »har fået indberettet mindst 481 løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister, jf. dog § 52, eller i tilsvarende udstrækning har drevet«.
[Sproglig korrektion]
24)
Efter nr. 79 indsættes:
»10.
I
§ 74 n, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4,« til: »stk. 5,«.
[Teknisk korrektion]
11.
I
§ 74 n, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 6,« til: »stk. 7,«.
[Teknisk korrektion]
12.
I
§ 74 n, stk. 12,
der bliver stk. 13, ændres »stk. 10,« til: »stk. 11,«.
[Teknisk korrektion]
13.
I
§ 74 n, stk. 14,
der bliver stk. 15, ændres »stk. 10,« til: »stk. 11,«, og
»stk. 11,« ændres til: »stk. 12,«.
[Teknisk korrektion]
14.
I
§ 74 n, stk. 15,
der bliver stk. 16, ændres »stk. 13 og 14,« til: »stk. 14
og 15,«.
[Teknisk korrektion]«
Til § 3
25)
stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
§ 1, nr. 1-5, 7-14, 16-19, 21-28, 30, 31, 01, 02, 32, 03, 04, 33-38,
41, 05, 42, 45, 06, 46-49, 53, 54, 56, 57, 08, 09, 58-79, 10-14, og 80-87,
træder i kraft den 1. oktober 2018.
Bemærkninger
Til nr. 1
4
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 4, ad § 48, stk. 4, fejlagtigt er foretaget en
konsekvensændring af henvisningen til lovens § 49, stk. 5 og 6.
Til nr. 2
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 14, ad forslag til § 53, stk. 5, 1. pkt., fejlagtigt er henvist
til stk. 16. Samtidig fremgår det ikke tydeligt, at henvisningen er en særregel
i forhold den 5-årige optjeningsperiode. Det foreslås derfor, at henvisningen
korrigeres i overensstemmelse hermed, så den bliver sålydende ”jf. dog
stk.
17 og 18”.
Til nr. 3
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 17, ad forslag til § 53, stk. 12, 5. pkt., er henvist til § 53,
stk. 3, 2. og 3. pkt. Det korrekte er en henvisning til § 53, stk. 4, 2. og 3. pkt.
Til nr. 4
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 25, ad § 55, stk. 1, 2. pkt., kan være tvivl om, hvilket
numeriske tal i § 55, stk. 1, 2. pkt., der foreslås konsekvensændret. Med
ændringsforslaget sikres, at det er henvisningen til § 53, stk. 2 og 5, der
konsekvensændres til § 53, stk. 2 og 8.
Til nr. 5
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 29, ad § 55 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes en henvisning til
lovens § 53, stk. 8. Denne henvisning skal konsekvensændres som følge af
ændringen i lovforslagets § 1, nr. 17, hvor lovens § 53, stk. 8 bliver til § 53,
stk. 15. Med ændringsforslaget sikres de korrekte konsekvensændringer af §
55 a, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 6
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet det i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 23, ad konsekvensændring af lovens § 53, stk. 11, der
bliver stk. 18, er foreslået, at ”stk. 10” ændres til ”stk. 16”. Dette er en fejl.
5
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Konsekvensændringen skal rettelig være til stk. 17. Med ændringsforslaget
sikres den korrekte henvisning til§ 53, stk. 17, i den kommende lovs § 53,
stk. 18.
Til nr. 7
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3, i lovens § 56 a. Ved en fejl er
henvisningen i lovens § 56 a, stk. 1, til § 56 a, stk. 2-6, ikke
konsekvensændret til § 56 a, stk. 2, og 4-7. Tilsvarende er henvisningen i §
56 a, stk. 2, til stk. 4 og 6, ikke konsekvensændret til stk. 5 og 7.
Ændringsforslagene sikrer, at der henvises til de korrekte bestemmelser i §
56 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 8
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 32, indsættes et nyt stk. 3 i lovens § 56 a. Ved en fejl er
henvisningen i lovens § 56 a, stk. 3, der bliver stk. 4, til § 56 a, stk. 4 og 6,
ikke konsekvensændret til § 56 a, stk. 5 og 7. Tilsvarende er henvisningen i
§ 56 a, stk. 5, der bliver stk. 6, til stk. 4, ikke konsekvensændret til stk. 5.
Ændringsforslagene sikrer, at der henvises til de korrekte bestemmelser i §
56 a, stk. 4 og 6, som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 32.
Til nr. 9
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 41, ad § 60, stk. 1, 5. pkt., er tvivl om betydningen og
rækkeviden af formuleringen ”Starter et medlem en ny virksomhed op
midt i
en måned...”.
Det har været forudsat, at en ny virksomhed kan startes på en
hvilken som helst dag i løbet af en måned.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at virksomheden kan starte op ”
på et
tidspunkt i løbet
af en måned…”.
Forslaget betyder, at ved opstart af selvstændig virksomhed på et hvilket
som helst tidspunkt i løbet af en måned, indgår denne måned i opgørelsen af
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge.
Til nr. 10
6
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § § nr. 41, ad § 60, stk. 3, er tvivl om betydningen og
rækkeviden af formuleringen af den foreslåede bestemmelse. Formålet med
bestemmelsen er at fastsætte regler om, at forlængelsen af perioden med ret
til supplerende dagpenge ikke kan ske som en kombination af løntimer og
B-indkomst efter forslaget til § 53, stk. 2, nr. 1, og perioder med drift af
selvstændig virksomhed efter § 53, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen sprogligt tilrettes i overensstemmelse
med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af perioden med supplerende dagpenge
kun kan ske på grundlag af
enten løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr.
1 og 2, som i de seneste 12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i
henhold til lov om et indkomstregister samt ikke-indberetningspligtig B-
indkomst, som oplyst af medlemmet på tro og love, jf. forslaget til § 60, stk.
2, nr. 1,
eller
måneder, hvor et medlem driver selvstændig virksomhed efter
§ 57 a og ikke har modtaget dagpenge indenfor de seneste 12 måneder, jf.
forslaget til § 60, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 11 og 12
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet det oprindelige lovforslags §
1, nr. 42, ad lovens § 63 ophæver stk. 2, og indsætter stk. 2 og 3. Ved en fejl
er henvisningen i lovens § 63 a, stk. 1, til § 63, stk. 3, ikke
konsekvensændret til § 63, stk. 4. Tilsvarende er henvisningen i § 63, stk. 4,
1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., til stk. 1-3, ikke konsekvensændret til stk. 1-
4, og endelig er henvisningen i § 63, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt.,
til stk. 3, ikke konsekvensændret til stk. 4.
Forslaget betyder, at der henvises til de korrekte bestemmelser i § 63, stk.
1 og 4.
Til nr. 13-15
Der er tale om tekniske ændringsforslag, idet der ved affattelsen af det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 43 og 44, ad lovens § 63, stk. 3, er
udarbejdet en sproglig og opstillingsmæssig uhensigtsmæssig lovteknisk
løsning.
Det foreslås derfor, at lovforslagets § 1, nr. 43 og 44, lovteknisk opbygges
på en anden måde.
7
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
I forslaget til § 1, nr. 43, præciseres perioden inden for hvilken, der er
gentagelsesvirkning ved, ved selvforskyldt ledighed. Dette svare til det
oprindelige forslag.
Det foreslås i ændringsforslaget til § 1, nr. 44, at det oprindelige forslag
indarbejdes som et 3. pkt. i § 63, stk. 3, i stedet for et nyt nr. 2 i samme
bestemmelse. Denne fremgangsmåde er lovteknisk opbygges mere
hensigtsmæssig, og det sikres, at der sprogligt ikke er tvivl om, at der ved
opgørelsen af arbejdskravet efter lovens § 63, stk. 3, nr. 1 og 2, ved
selvforskyldt ledighed, kan indgå B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtigt til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, omregnet til timer med
omregningssatsen efter § 52, og under forudsætning af, at B-indkomsten
ikke indgår i en selvstændig virksomhed.
Endeligt foreslås det, at der indsættes et opremsningskomma i § 63, stk. 3,
nr. 2, til sidst i teksten.
Til nr. 16
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der ved affattelsen af det
oprindelige lovforslags § 1, nr. 52, ad forslaget til § 68, stk. 3, nr. 2, kan
være tvivl om betydningen af
formuleringen ”og opfylder kravet i nr. 1 og
2”.
Det foreslås derfor at det præciseres, at det er
medlemmet,
der opfylder
kravet i nr. 1 eller 2.
Forslaget betyder, at løntimekravet i § 68, stk. 3, nr. 1 og 2, skal være
opfyldt af medlemmet for at der automatisk skal ske overflytning fra
deltidsforsikring til fuldtidsforsikring.
Til nr. 17
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 55, ad lovens § 73, stk. 4, indsættes et 2. pkt. Dette er en
fejl, idet indsættelsen skal ske som 3-5 pkt.
Det foreslås, at indsættelsen i § 73, stk. 4, sker som 3-5 pkt.
Forslaget betyder, at den indsatte tekst sker på det rette sted i
bestemmelsen i § 73, stk. 4.
Til nr. 18
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § § nr. 56, ad § 73, stk. 4, er tvivl om betydningen og
rækkeviden af formuleringen af den foreslåede bestemmelse. Formålet med
8
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
bestemmelsen er at fastsætte regler om, at forlængelsen af perioden med ret
til supplerende dagpenge ikke kan ske som en kombination af løntimer og
B-indkomst efter forslaget til § 53, stk. 2, nr. 1, og perioder med drift af
selvstændig virksomhed efter § 53, stk. 2, nr. 2.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen sprogligt tilrettes i overensstemmelse
med formålet.
Forslaget betyder, at forlængelse af perioden med supplerende dagpenge
kun kan ske på grundlag af
enten løntimer
og B-indkomst, jf. § 53, stk. 9, nr.
1 og 2, som i de seneste 12 måneder er indberettet til indkomstregisteret i
henhold til lov om et indkomstregister samt ikke-indberetningspligtig B-
indkomst, som oplyst af medlemmet på tro og love, jf. forslaget til § 73, stk.
3, nr. 1,
eller
måneder, hvor et medlem driver selvstændig virksomhed efter
§ 57 a og ikke har modtaget dagpenge indenfor de seneste 12 måneder, jf.
forslaget til § 73, stk. 3, nr. 2.
Til nr. 19
Der er i den foreslåede nr. 08 tale om et teknisk ændringsforslag som følge
af nyaffattelsen af § 73, som affattet ved § 1, nr. 56. Det foreslås således, at
henvisningen i den gældende § 74 e, stk. 2, til »§ 73, stk. 1 og 5,« ændres til
»§ 73, stk. 1 og 8«. Med ændringsforslaget sikres, at der henvises til de
korrekte bestemmelser i § 73.
Der er i den foreslåede nr. 09 tale om et teknisk ændringsforslag som følge
af ændringerne i § 53, som affattet ved § 1, nr. 14-24. Det foreslås således,
at henvisningen i den gældende § 74 e, stk. 6, til »beskæftigelseskravet, jf. §
53, stk. 2-5,« ændres til »indkomst- og beskæftigelseskravet, jf. § 53,«. Med
ændringsforslaget sikres en korrekt henvisning til § 53.
Til nr. 20
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 70, ad forslag til § 74 l, stk. 9, fejlagtigt er henvist til 3.
pkt. Den korrekte henvisning skal være til 2. pkt.
Til nr. 21
Der er tale om en sproglig korrektion for at sikre et ensartet sprogligt
udtryk i § 1, nr. 66-69, og 71-75.
Til nr. 22
9
L 88 - 2017-18 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der er tale om et teknisk ændringsforslag, idet der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 76, ad forslag til § 74 m, stk. 7, 3. pkt., fejlagtigt er
henvist til 3. pkt. Den korrekte henvisning skal være til 2. pkt.
Til nr. 23
Der er tale om en sproglig korrektion i citeringen af den gældende
bestemmelse, der foreslås ændret.
Til nr. 24
Der er tale om tekniske korrektioner som følge af, at der i det oprindelige
lovforslags § 1, nr. 79, er indsat et nyt stykke efter § 74 n, stk. 1.
Ændringsforslagene sikrer, at der henvises til de korrekte bestemmelser i §
74 n.
Til nr. 25
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslagene i nr. 7, 8 11,
12, 19 og 24, som skal træde i kraft den 1. oktober 2018.
Ændringsforslaget i nr. 15, ad 07, træder i kraft den 1. januar 2018, jf.
lovforslagets § 3, stk. 1.
10