Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88 Bilag 10
Offentligt
1837776_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 19. december 2017
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har under den fornyede be-
handling af lovforslaget stillet 6 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget. Udvalget afgav betænkning den 13. december
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. december
2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Be-
skæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skrift-
lig besvarelse, som forventes besvaret inden 3. behandling.
Dispensation fra Folketingets Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Flertallet bemærker, at for at løse en årelang problemstil-
ling for de deltidsansatte brandmænd og de frivillige bered-
skaber har regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) indgået en aftale med Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om at lempe
reglerne for fradrag i dagpengesystemet for de deltidsansatte
brandmænd og de frivillige beredskaber og ophæve varig-
hedsbegrænsningen på supplerende dagpenge for deltidsan-
satte brandmænd. Beredskaberne yder en samfundsnødven-
dig indsats, der bør anerkendes på linje med borgerligt om-
bud i dagpengesystemet. Ændringsforslagene er stillet for at
implementere den del af aftalen, der vedrører ophævelse af
varighedsbegrænsningen på supplerende dagpenge for del-
tidsansatte brandmænd. På den baggrund er udvalget indfor-
stået med at tredjebehandle lovforslaget, dagen efter æn-
dringsforslaget er stillet til tillægsbetænkningen.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse,
men vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det meget
positivt, at skattepligtige vederlag, som modtages for en ind-
sats, der udføres i hjemmeværn, lokalt beredskab, frivilligt
brandværn og lign., ikke vil medføre fradrag i dagpenge og
efterløn. Det er ligeledes meget positivt, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på
30 uger ved opgørelsen af supplerende dagpenge, selv om
der sker fradrag for beskæftigede timer i deres dagpenge.
Men det er uacceptabelt, at det skal finansieres ved yderlige-
re nedskæringer i jobrotationspuljen, hvilket vil gå ud over
andre lediges uddannelsesmuligheder.
Enhedslisten vil derfor stemme hverken for eller imod
ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
AX020948
L 88 - 2017-18 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 19. december 2017
1837776_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af EL):
Til § 1
1)
Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 60, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1. pkt., hvis medlemmet
udelukkende arbejder på nedsat tid som brandmand.««
[Fuldtidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra den 1.
marts 2018]
2)
I den under
nr. 45
foreslåede affattelse af
§ 60
affattes
stk. 5
således:
»Stk. 5.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og
udløb af retten til supplerende dagpenge, herunder udløb af
en forlænget periode med supplerende dagpenge efter stk. 1
og 2, hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid
1) som følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse eller
2) som brandmand.«
[Fuldtidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra den 1. ok-
tober 2018]
3)
Efter nr. 60 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 73, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Et medlem er ikke omfattet af 1. pkt., hvis medlemmet
udelukkende arbejder på nedsat tid som brandmand.««
[Deltidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra den 1.
marts 2018]
4)
I den under
nr. 62
foreslåede affattelse af
§ 73
affattes
stk. 6
således:
»Stk. 6.
Et medlem er ikke omfattet af tidsbegrænsning og
udløb af retten til supplerende dagpenge, herunder udløb af
en forlænget periode med supplerende dagpenge efter stk. 2
og 3, hvis medlemmet udelukkende arbejder på nedsat tid
1) som følge af arbejdsfordeling eller hjemsendelse eller
2) som brandmand.«
[Deltidsforsikrede brandmænd ansat på deltid undtages fra
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge fra den 1. ok-
tober 2018]
Til § 3
5)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
3]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. marts
2018.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
3]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Et medlem, som har delvis ledighed som følge af et del-
tidsarbejde, er omfattet af reglerne om tidsbegrænsningen
for ret til supplerende dagpenge, jf. § 60, stk. 1, for fuldtids-
forsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse og § 73,
stk. 2, for deltidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløs-
hedskasse.
Tidsbegrænsningen er 30 uger inden for de sidste 104
uger.
Der er den 15. december 2017 indgået aftale mellem re-
geringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Ra-
dikale Venstre om lempeligere regler for fradrag for deltids-
ansatte brandmænd og frivillige beredskaber.
Det følger af aftalen, at arbejde som deltidsansat eller fri-
villig brandmand eller frivilligt beredskab i form af hjemme-
værnet, kystredningsberedskabet, digeberedskabet og
strandingsberedskabet bør anerkendes på linje med borger-
ligt ombud i dagpengesystemet, fordi samfundet reelt ikke
kan undvære, at opgaven bliver udført.
Indtægter, som et medlem modtager for at udføre ombud
og offentlige og private hverv, medfører som udgangspunkt
fradrag i dagpengene. Dette gælder også hjemmeværn, lo-
kalt beredskab, frivilligt brandværn og lign. for at udføre
hverv m.v. inden for den offentlige sektor. Fradraget sker,
ved at indtægten omregnes med omregningssatsen til timer.
Aftalepartierne er enige om, at den samfundsnødvendige
opgave, som deltidsansatte brandmænd og frivillige bered-
skaber udfører, bør anerkendes på linje med borgerligt om-
bud i dagpengesystemet, der ikke medfører fradrag i dag-
pengene, f.eks. vidner, lægdommere og medlemmer af kom-
munalbestyrelser og regionsråd.
For at tilgodese deltidsansatte brandmænd og frivillige
danske beredskaber, der udfører en samfundsnødvendig op-
gave på linje med borgerligt ombud, er aftaleparterne enige
om følgende:
– Indtægter i form af rådighedsvederlag, personlige tillæg
m.m. for målgruppen skal ikke længere medføre fradrag i
dagpenge og efterløn. Beskæftigede (og lønnede) timer som
deltidsansat brandmand skal fortsat medføre fradrag i dag-
penge og efterløn svarende til al anden arbejdsindtægt i dag-
pengesystemet og efterlønsordningen.
– Dette kombineres med, at deltidsansatte brandmænd ik-
ke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på 30 uger ved
opgørelsen af supplerende dagpenge, selv om der sker fra-
drag for beskæftigede timer i deres dagpenge.
– Skattepligtige vederlag, som modtages for indsats, der
udføres i hjemmeværn, lokalt beredskab, frivilligt brand-
værn og lign. vil som følge heraf heller ikke medføre fra-
drag i dagpenge og efterløn.
– Merudgifterne som følge af de ændrede regler skønnes
at udgøre 2,8 mio. kr. årligt svarende til 1,3 mio. kr. efter
L 88 - 2017-18 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 19. december 2017
1837776_0003.png
3
skat og tilbageløb. Aftalen finansieres ved en reduktion af
den særlige jobrotationspulje.
– De nye regler træder i kraft den 1. marts 2018.
– Omfanget af deltidsansatte brandmænd og frivillige be-
redskaber på andre offentlige forsørgelsesydelser skal be-
lyses og drøftes i foråret 2018. Der skal i den forbindelse
udarbejdes grundig vejledning om reglerne for de frivillige
beredskaber på andre ydelser, så ingen uberettiget får foreta-
get fradrag i sine ydelser.
Det foreslås derfor, at der i reglerne om supplerende dag-
penge for fuldtids- og deltidsforsikrede medlemmer af en ar-
bejdsløshedskasse indsættes bestemmelser om, at arbejde
som brandmand udelukkende på deltid ikke omfattes af tids-
begrænsning og udløb af retten til supplerende dagpenge og
pr. 1. oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med
supplerende dagpenge.
Forslaget betyder, at arbejde udelukkende som brand-
mand på deltid ikke er omfattet af tidsbegrænsning på 30
uger med supplerende dagpenge inden for de seneste 104
uger og udløb af retten til supplerende dagpenge og pr. 1.
oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med sup-
plerende dagpenge.
Hvis den ledige har andre former for deltidsarbejde i
samme uge, hvor arbejdet som brandmand på deltid er ud-
ført, vil dette andet deltidsarbejde forbruge af tidsbegræns-
ningen og udløb af retten til supplerende dagpenge og pr. 1.
oktober 2018 tillige udløb af en forlænget periode med sup-
plerende dagpenge efter hovedreglen i lovens § 60, stk. 1,
og § 73, stk. 2.
Reglerne om supplerende dagpenge i lovens §§ 60 og 73
vedrørende henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede med-
lemmer af en arbejdsløshedskasse er senest ændret i forbin-
delse med lov nr. 624 af 8. juni 2016 (dagpengereformen),
dog således at den samlede aftale om supplerende dagpenge
skulle træde i kraft ad to omgange. Den 1. juli 2017 trådte
de nye regler om supplerende dagpenge i det månedsbasere-
de dagpengesystem således i kraft, og det er i forbindelse
med udmøntningen af »Aftale om et nyt dagpengesystem for
fremtidens arbejdsmarked« aftalt, at de resterede elementer
skal træde i kraft den 1. oktober 2018.
Som følge af at det er aftalt, at de nye regler om, at del-
tidsansatte brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbe-
grænsningen på 30 uger ved opgørelsen af supplerende dag-
penge, er der derfor behov for, at denne ændring gennemfø-
res i forhold til regelsættene om supplerende dagpenge gæl-
dende henholdsvis pr. 1. juli 2017 og pr. 1. oktober 2018.
Det foreslås derfor, at forslaget om, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på
30 uger ved opgørelsen af supplerende dagpenge, indarbej-
des som ny ændring til de allerede gældende regler om sup-
plerende dagpenge i lovens § 60, stk. 1, for fuldtidsforsikre-
de medlemmer og § 73, stk. 2, for deltidsforsikrede medlem-
mer. Disse ændringer foreslås at træde i kraft den 1. marts
2018, jf. lovforslagets § 3, stk. 2, som ændret ved nærværen-
de ændringsforslag nr. 5 og 6.
Det foreslås videre, at ændringen om, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på
30 uger ved opgørelsen af supplerende dagpenge, desuden
indarbejdes i de foreslåede bestemmelser til § 60, stk. 5, og
§ 73, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 45 og 62, hvorefter ar-
bejde på nedsat tid udelukkende som følge af arbejdsforde-
ling eller hjemsendelse ikke omfattes af tidsbegrænsningen
og udløb af retten til supplerende dagpenge, herunder udløb
af en forlænget periode med supplerende dagpenge. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til disse bestemmelser,
som træder i kraft den 1. oktober 2018, jf. lovforslagets § 3,
stk. 3, som ændret ved nærværende ændringsforslag nr. 6.
Der vil med hjemmel i gældende lovs § 60, stk. 4, og §
73, stk. 5, samt forslaget til § 60, stk. 7, og § 73, stk. 8, som
ændret ved dette lovforslags § 1, nr. 45 og 62, blive fastsat
nærmere regler om afgrænsningen af deltidsansatte brand-
mænd. Fastsættelsen af de nærmere regler herom vil tage
udgangspunkt i bekendtgørelsen om personale i redningsbe-
redskabet, særlig reglerne om brandmænds uddannelses-
mæssige baggrund.
De øvrige elementer om fradrag i dagpenge eller efterløn
fra »Aftale om lempeligere regler for fradrag for deltidsan-
satte brandmænd og frivillige beredskaber« af 15. december
2017 kræver ikke lovændring og vil blive implementeret i
form af ændring til bekendtgørelse om udbetaling af dag-
penge. Dette vil også omfatte fradrag i efterløn, idet reglerne
herom henviser til dagpengereglerne.
Indkomstregisteret indeholder i dag en særlig registrering
af udbetalinger af vederlag i forbindelse med offentligt om-
bud og hverv. Det drejer sig om hverv som nævning, doms-
mand, lægdommer, medlem af kommunalbestyrelse eller -
udvalg efter de kommunale styrelseslove og hverv i et regi-
onsråd efter lov om regioner.
Der vil administrativt blive foretaget en ændring af vej-
ledningsteksten til denne særlige registrering i indkomstregi-
steret, således at registreringen også vil omfatte hverv som
deltidsansat eller frivillig brandmand eller frivilligt bered-
skab i form af hjemmeværnet, kystredningsberedskabet, di-
geberedskabet og strandingsberedskabet.
Dermed vil arbejdsløshedskassernes administration af de
foreslåede regler om, at indtægter i form af skattepligtige
vederlag, som modtages for indsats, rådighedsvederlag, per-
sonlige tillæg m.m. ikke længere skal medføre fradrag i dag-
penge og efterløn, kunne understøttes digitalt.
Arbejdsløshedskasserne skal fortsat administrere reglerne
om supplerende dagpenge og fradrag i dagpengene for del-
tidsansatte brandmænd på samme måde som efter gældende
regler. Det betyder, at den deltidsansatte brandmand fortsat
skal oplyse arbejdsløshedskassen om, hvorvidt en indtægt er
udbetalt som et generelt rådighedstillæg, rådighedstillæg, el-
ler en betaling for faktiske timer med brandslukning.
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at ændringsforslaget om, at deltidsansatte
brandmænd ikke skal være omfattet af tidsbegrænsningen på
30 uger ved opgørelsen af supplerende dagpenge træder i
kraft den 1. marts 2018. Der henvises endvidere til bemærk-
ningerne til nr. 1-4.
De nye regler for deltidsansatte brandmænd og personer
ansat i hjemmeværn og frivillige beredskaber medfører mer-
udgifter til dagpenge i forbindelse med forlængelse af retten
L 88 - 2017-18 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 19. december 2017
1837776_0004.png
4
til supplerende dagpenge og manglende fradrag i dagpenge
som følge af skattepligtigt vederlag for deres frivillige ind-
sats.
Merudgifterne skønnes at udgøre ca. 2,8 mio. kr. årligt
før skat og tilbageløb svarende til ca. 1,3 mio. kr. årligt efter
skat og tilbageløb af afgifter.
De økonomiske konsekvenser af de nye regler for perso-
ner på efterløn, hvor skattepligtigt vederlag for indsats som
Mio.kr. 2018 pl.
2018
2019
Dagpenge
2,3
2,8
Heraf Stat
0,8
1,0
Heraf Kommuner
1,5
1,8
Samlede direkte konsekven-
ser før skat og tilbageløb
2,3
2,8
Aftalen finansieres ved en reduktion af den særlige jobro-
tationspulje til særlige grupper med videregående uddannel-
se.
Merudgifterne og finansieringen heraf i 2018 som følge
af ændringsforslaget optages på lov om tillægsbevilling for
finansåret 2018.
brandmand eller i hjemmeværn ligeledes ikke medfører fra-
drag i efterløn, vurderes at være ubetydelige.
De nye regler foreslås at træde i kraft den 1. marts 2018.
De økonomiske konsekvenser fremgår af tabellen neden-
for.
Tabel 1. Merudgifter som følge af lempeligere dagpenge-
regler for deltidsansatte brandmænd m.fl.
2020
2,8
1,0
1,8
2021
2,8
1,0
1,8
2,8
2,8
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne
af ændringsforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Rasmus Horn Langhoff (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 88 - 2017-18 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 19. december 2017
1837776_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 88
Bilagsnr.
7
8
9
Titel
Betænkning afgivet den 13. december 2017
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 88
Spm.nr.
2
Titel
Spm. om, hvad merudgiften ville være, såfremt Enhedslistens æn-
dringsforslag til L 88 var blevet vedtaget, til beskæftigelsesministeren