Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 88 Bilag 1
Offentligt
1817856_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
6. november 2017
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. (Et nyt dagpengesystem for fremtidens
arbejdsmarked)
J.nr. 15/07275
Arbejdsmarkedsydelser
hen
Baggrund
Lovforslaget udmønter Aftale om et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejds-
marked, som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti)
har indgået med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti den 18. maj 2017.
Aftale om et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked bygger direkte på
anbefalingerne fra arbejdsgruppen for selvstændige i dagpengesystemet.
Formål
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række justeringer af dagpengesy-
stemet, så det bliver mere moderne og fleksibelt, og kan håndtere nye, skiftende og
sammensatte beskæftigelsesformer. Samtidig er der brug for et mere enkelt og klart
regelsæt, som giver større vished og forudsigelighed om rettigheder for de selv-
stændige og atypiske beskæftigede.
Dagpengesystemet skal i højere grad baseres på objektive, registerbaserede og
kontrollerbare oplysninger. Yderligere er der et behov for at harmonisere reglerne
for lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende. Samtidig skal dagpengesy-
stemet understøtte og tilskynde til, at borgerne vender tilbage i beskæftigelse uan-
set hvilken beskæftigelsesform, der er tale om.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er modtagere af arbejdsløshedsdagpenge.
Efter lovforslaget er der to ikrafttrædelsestidspunkter, jf. nedenfor. For størstedelen
af elementerne lægges der op til en fuld indfasning fra dag ét, og samtlige dagpen-
gemodtagere, omfattes af de foreslåede regler fra ikrafttrædelsestidspunktet(erne).
Lovforslagets hovedpunkter er følgende:
- Fokus på aktiviteten fremfor personens status som enten lønmodtager eller
selvstændig erhvervsdrivende.
L 88 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1817856_0002.png
-
-
-
-
-
Dagpenge optjenes ved en summering af al A- og B-indkomst og overskud
i selvstændig virksomhed.
Dagpengesatsen beregnes ved en summering af al A- og B-indkomst og
overskud i selvstændig virksomhed.
Definitioner på hoved- og bibeskæftigelse baseres på objektive kriterier
fremfor et skøn.
Det bliver nemmere at ophøre med selvstændig virksomhed fx ved:
- Afmelding på virk.dk og fremvisning af et ophørsbevis.
- Tro og love-erklæring om ophør hvis det ikke er muligt at fremvise
et ophørsbevis.
Konsekvensændringer af efterlønsordningen som følge af ovenstående.
Ikrafttræden
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. januar 2018 med følgende element:
B-indkomst, der er lønmodtagerbeskæftigelse, og som ikke kan indberettes til
eIndkomst, kan indgå i indtægtsgrundlaget til optjening af ret til dagpenge og sats-
beregning.
Lovforslagets øvrige elementer for selvstændige i dagpengesystemet træder i kraft
den 1. oktober 2018.
De sekundære målgrupper
Ingen.
Samlet vurdering
Arbejdsgruppen for selvstændige i dagpengesystemet har på baggrund af indberet-
ninger fra a-kasserne opgjort, hvor mange selvstændige der blev indplaceret i dag-
pengesystemet i 2015. Opgørelsen kan fordeles på køn, jf. tabel 1. Som det frem-
går, var der i 2015 lidt flere selvstændige mænd end kvinder, der blev indplaceret i
dagpengesystemet.
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser. Mænd og
kvinder, der modtager arbejdsløshedsdagpenge som selvstændige, vil i samme
omfang kunne blive berørt af forslaget.
I det omfang, det ene køn i højere grad end det andet påvirkes af de foreslåede
ændringer, vil det afspejle forskelle i mænd og kvinders ledigheds- og beskæftigel-
sesmønstre.
Tabel 1.
Selvstændige a-kassemedlemmer indplaceret i dagpengesystemet. 2015.
Mænd
Kvinder
I alt
Antal
Ledige der er med-
56
44
100
2.459
lemmer af a-kasser
med mange selvstæn-
dige (ASE og DANA)
Kilde: Indberetninger fra a-kasserne til arbejdsgruppen for selvstændige i dagpengesystemet, CPR-
registeret.
2