Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af L 85 - Forslag til Lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering har udvalget efter
ønske af Mattias Tesfaye (S) i brev af 19. december 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
”Vil
ministeren som opfølgning på svar på L 85
–
spm. 1, uddybe, hvad
en ”begrundet forventning” konkret skal bygge på i tilfælde, hvor en elev
løftes fra ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat til en erhvervsud-
dannelse på baggrund af en praksisfaglig vurdering?”
Svar:
Det er min forventning, at det vil være i få tilfælde, at en elev løftes fra
ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat på baggrund af den praksis-
faglige vurdering.
Dét, som jeg forventer, at der lægges afgørende vægt på, når en elev løf-
tes fra ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat, er, at eleven har udvist
en ganske særlig høj praksisfaglig evne og et særligt engagement inden
for et specifikt område, fx et særligt håndværk. En sådan elev kan være
vurderet ikke-uddannelsesparat på grund af fx manglende mødestabilitet
eller manglende initiativ i forhold til en række fag og emner af boglig
karakter - det vil sige manglende personlige forudsætninger - men hvor
de faglige forudsætninger dog er til stede.
En begrundet forventning vil ikke blot kunne baseres på fx elevens udta-
lelser om, at han/hun vil arbejde frem imod at ændre adfærd eller indstil-
ling. Der skal efter min opfattelse kunne observeres praksisfaglig kunnen
og praksisfagligt initiativ, som ligger ud over det sædvanlige, for at der
kan være tale om begrundet forventning om, at eleven ved at komme i et
nyt undervisningsmiljø inden for sit specifikke interesse- og kompetence-
felt ændrer adfærd og opnår de nødvendige personlige og/eller sociale
kompetencer.
15. januar 2018
Sagsnr.:17/16980