Undervisningsudvalget 2017-18
L 85
Offentligt
1833756_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af L 85 - Forslag til Lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse mv. (Uddannelsesparathedsvurdering) har udvalget efter
ønske fra Mattias Tesfaye (S) i brev af 1. december 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
Hvilke lærere forestiller ministeren sig skal foretage vurderingen af ele-
vernes praksisfaglige kompetencer?
Svar:
Det er min opfattelse, at de undervisere, som eleven har i grundskolen,
samlet vil kunne foretage en vurdering af elevens praksisfaglige kompe-
tencer.
Undervisere i praktiske fag som fx valgfagene håndværk og design og
madkundskab vil oplagt kunne foretage en vurdering af elevens praktiske
og kreative evner.
En elevs kompetencer på det praktisk-kreative område kan imidlertid
observeres på forskellige områder i grundskolen, da praksisfaglighed ikke
udelukkende handler om at kunne fremstille konkrete produkter. Boglige
fag som dansk og matematik kan også indeholde elementer, som kræver
praktisk kunnen og kreativitet, fx ved rollespil og andre kreative aktivite-
ter og gennem forskellige visuelle kommunikationsformer. Undervisere i
boglige fag vil derfor også kunne bidrage til vurderingen i det omfang,
praksisfaglighed indgår i faget.
I projektopgaven i 9. klasse, i det obligatoriske emne Uddannelse og job,
i erhvervspraktik og ved brobygning vil der desuden være lejlighed til at
underviserne kan vurdere elevernes praksisfaglighed.
Det er mit ønske, at folkeskolen kommer til at indeholde mere praksis-
faglighed, end tilfældet er i dag. Jeg har derfor indledt drøftelser med
13. december 2017
Sags nr.:17/16117
L 85 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke lærere skal foretage vurderingen af elevernes praksisfaglige kompetencer, til undervisningsministeren
folkeskoleforligskredsen om, hvordan vi kan styrke praksisfagligheden i
folkeskolen i almindelighed og i udskolingen i særdeleshed.
Jeg finder dog, at der allerede i dag er gode muligheder for, at undervi-
serne samlet kan give en valid vurdering af den enkelte elevs praksisfag-
lighed.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2