Undervisningsudvalget 2017-18
L 85
Offentligt
1834570_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af L 85, Forslag til Lov om ændring af
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.(Uddannelsesparathedsvurdering), har udvalget efter
ønske fra Mattias Tesfaye (S) i brev af 1. december 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 2
Hvor mange elever bliver i dag vurderet ikke-uddannelsesparate på bag-
grund af manglende sociale eller personlige kompetencer?
Svar:
Ved uddannelsesparathedsvurderingerne i januar 2017 var samlet set 28
procent (ca. 17.000 elever) af de elever, som havde tilkendegivet interesse
for en ungdomsuddannelse (gymnasial og/eller erhvervsuddannelse),
vurderet ikke-uddannelsesparate til den eller de uddannelser, som de
overvejede. Undervisningsministeriet ligger ikke inde med data for, hvor
mange elever der vurderes ikke-uddannelsesparate fordelt på faglige,
sociale og personlige kompetencer. Det fremgår dog af ministeriets data
for 2017, at samlet set 80 procent af eleverne opfyldte de faglige forud-
sætninger, mens 84 procent opfyldte de sociale forudsætninger og 77
procent opfyldte de personlige forudsætninger for at være uddannelses-
parat.
Fordelingen på uddannelsesønsker samt opfyldelse af faglige, sociale og
personlige forudsætninger for 8. klasses-elever i 2017 fremgår af neden-
stående tabel.
14. december 2017
Sags nr.:17/16117
L 85 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange elever der i dag bliver vurderet ikke-uddannelsesparate på baggrund af manglende sociale eller personlige kompetencer, til undervisningsministeren
1834570_0002.png
Uddannelsesområde
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Både erhvervs-
uddannelse og gymna-
sial uddannelse
Samlet
Faglige
51 %
91 %
79 %
Sociale
74 %
91 %
79 %
Personlige
63 %
86 %
71 %
80 %
84 %
77 %
Danmarks Evalueringsinstitut har i 2017 undersøgt udviklingen af ikke-
uddannelsesparate elever fra 8. til 9. og 10. klasse og her viser undersø-
gelsen bl.a., at knap halvdelen af eleverne bliver uddannelsesparate fra 8.
til 9. klasse. Andelen af ikke-parate elever i 8. klasse lå mellem 25 og 28
procent, mens den tilsvarende andel var reduceret til 17-18 procent i 9.
klasse. Det svarer til, at knap halvdelen af de ikke-parate elever er blevet
uddannelsesparate i løbet af perioden. I 10. klasse er det 14 % af elever-
ne, der vurderes ikke-parate.
Udviklingen af elevernes uddannelsesparathedsvurdering i årene 2012-
2017 ved tilmelding til ungdomsuddannelserne i 9. og 10. klasse er angi-
vet nedenfor:
År
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Ikke parat
217
3.126
278
3.131
243
2.976
590
2.178
811
1.993
1.077
1.870
Parat
13.722
45.672
12.393
46.498
12.928
45.949
11.774
47.141
11.875
49.256
11.264
47.365
I alt
13.942
48.800
12.674
49.632
13.172
48.925
12.365
49.319
12.686
51.249
12.341
49.235
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2