Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den [23. januar 2018]
2. udkast (betænkningsbidrag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.
(Uddannelsesparathedsvurdering)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2017 og var
til 1. behandling den 1. december 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i undervisningsud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 31.
august 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bi-
lag 146, (folketingsåret 2016-17). Den 9. november 2017
sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra LO og DA.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
Enhedslistnes medlemmer af udvalget er som udgangs-
punkt positivt indstillet overfor idéen om at indføre en form
for praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderin-
gen. En række centrale høringsparter har imidlertid i deres
høringssvar rettet en skarp kritik af lovforslaget. Den fore-
slåede ordning beskrives således som unødvendig, bureau-
kratisk og ekstra arbejdskrævende, og der rejses bekymring
for, at bedømmelserne af eleverne vil blive præget af tilfæl-
digheder. Enhedslisten kan derfor ikke støtte forslaget, men
vil anbefale, at stillingtagen til indførelse af en praksisfaglig
dimension i uddannelsesparathedsvurderingen udskydes.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer