Sagsnr. 17/12586
Undervisningsministeriet
Oktober 2017
Høringsnotat
Til
Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til ud-
dannelse, beskæftigelse m.v.
(Uddannelsesparathedsvurdering)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 30. august 2017 til den 27. september 2017 været sendt i
ekstern høring hos 67 myndigheder og organisationer. Herudover er der modtaget høringssvar fra
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening. Lovudkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 28 høringssvar, hvoraf 24 indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt
med angivelse af hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt. Derudover har ministeriet modtaget
et enkelt uopfordret høringssvar.
I nærværende høringsnotat er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene vedrørende
lovforslaget.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til indholdsmæssige ændringer i lovudkastet, men
der er foretaget ændringer i udkastet af lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Hovedparten af de organisationer, foreninger m.v., som har afgivet bemærkninger, er positive over
for, at praksisfaglighed skal have en større vægt i uddannelsesparathedsvurderingen.
Følgende organisationer m.v. har anført, at de generelt er enige i intentionerne i lovforslaget:
Danske Skoleelever, Skole og Forældre, Danske SOSU-skoler og Bestyrelsesforeningen for social-
og sundhedsskoler, UU Danmark, Frie Skolers Lærerforening, Danmarks Private Skoler
–
grundsko-
ler & gymnasier, LO, Håndværksrådet, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier
–
Lederne og Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier
–
Bestyrelserne, Danmarks Lærerforening, KL, DI, DA, Efterskole-
foreningen, Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (REU) og Foreningen af Frie
Fagskoler.
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening har bemærket, at den foreslåede lovændring er meget
velkommen, hvorfor foreningen varmt støtter udvidelsen af UPV’en.
DI, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og REU pointerer vigtigheden af, at kravene til at påbe-
gynde og gennemføre en erhvervsuddannelse ikke må slækkes med lovforslaget.
UU Danmark finder det vanskeligt at se ud fra lovforslaget, hvad det præcist er, der skal vurderes,
og især af hvem. Det fremgår således ikke tydeligt, om det er skolen eller UU, der har ansvaret for
vurderingen eller med hvilken baggrund, vurderingen skal foretages.
Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og Frie Skolers Lærerforening finder, at lovforslaget
indebærer øget bureaukrati for lærere og UU-vejledere,
og at UPV’en kan blive
en kompliceret og
tidkrævende opgave.
1