Undervisningsudvalget 2017-18
L 84 Bilag 1
Offentligt
1815333_0001.png
Undervisningsministeriet
November 2017
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag, indførelse af modregning, ændring af klageproces m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 30. august 2017 til den 27. september 2017 været sendt i høring hos 47
myndigheder og organisationer. Endvidere modtog endnu to
organisationer lovforslagsudkastet den 12. september
2017.
Lovforslagsudkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 18 høringssvar, hvoraf 6 indeholder bemærkninger til lovforslagsudkastet.
I notatet er alene
medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet
høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det udkast,
der har været i høring:
Justering af lovforslagets bemærkninger, idet ordet ”faglært” overalt
i bemærkningerne ændres til:
”erhvervsuddannet”.
Der er herudover foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
Det foreslås derudover, at der indsættes udtrykkelig lovhjemmel til modregning i evt. udbetalinger til arbejdsgiverne
fra det praktikpladsafhængige AUB-bidrag
i relation til de øvrige ordninger i ”Samlet Betaling”, som ved
lov eller med
hjemmel i lov er henlagt til administration i Arbejdsmarkedets Tillægspension, dvs. i barselsloven, lov om aktiv
socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om sygedagpenge.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) bemærker, at man løbende har været i dialog med
Undervisningsministeriet omkring udformningen af den del af loven, der vedrører AUB. På den baggrund har AUB
ingen bemærkninger til lovforslaget, men et specifikt forslag til at skabe mere ensartede opkrævningsregler. AUB
foreslår således,
at AUB’s bestyrelse
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om tilbagebetaling af en udbetalt ydelse
fra AUB, herunder om frist for tilbagebetaling. Forslaget begrundes med, at langt hovedparten af de beløb, som AUB
opkræver fra arbejdsgiverne, er i form af arbejdsgiverbidraget, der opkræves via Samlet Betaling. I Samlet Betaling er
der fastsat nærmere regler for opkrævningen, og reglerne indebærer, at lov om offentlige betalinger fraviges for så vidt
angår brugen af e-fakturering. Imidlertid sker opkrævningen af for meget udbetalt i ydelser til arbejdsgiverne
(tilbagesøgning) ikke via Samlet Betaling. Dermed er tilbagesøgninger ikke omfattet af det samme regelsæt, hvilket
indebærer, at arbejdsgiverne kan få en bidragsopkrævning fra Samlet Betaling på én måde og en tilbagesøgning på en
anden måde, hvilket ikke er brugervenligt.
B-SOSU og Danske SOSU-skoler hilser planerne om beregning af et praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag til AUB
velkomment.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bemærker, at de endelige modelparametre for 2018 baserer sig på LO’s
& DA’s
fremskrivning, der tilsiger, om der forventes at være en stigende eller en faldende efterspørgsel efter den pågældende
uddannelse i fremtiden i forhold til det forventede udbud efter arbejdskraft. Modelparametrene vil blive anvendt af
AUB til at beregne det praktikpladsafhængige AUB-bidrag for 2018 for de enkelte uddannelser. Med lovforslaget
1
L 84 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1815333_0002.png
skabes der således lovhjemmel i forhold til de sidste elementer i trepartsaftalen
Tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og flere praktikpladser.
DA vurderer, at trepartsaftalen er et væsentligt skridt i forhold til at undgå mangel på
erhvervsuddannede medarbejdere i de kommende år. DA mener dog, at der fortsat er behov for yderligere tiltag i
forhold til at styrke tilgangen af elever til erhvervsuddannelserne, f.eks. i form af nye tiltag i udskolingen.
DA bemærker ud over det fremsendte høringssvar, at DA er i dialog med Undervisningsministeriet mhp. afklaring af
nogle mere tekniske forhold i lovforslaget. DA tager i forhold til det fremsendte høringssvar forbehold herfor. DA har
den 9. november 2017 bekræftet, at man ikke længere har forbehold for lovforslaget.
Datatilsynet forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i forbindelse med de i lovforslaget beskrevne
aktiviteter skal ske under behørig iagttagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af
personoplysninger.
Ministeriets bemærkninger:
Høringen viser, at der er generel opbakning til lovforslaget, med hvilket regeringen bl.a. lægger op til en fastsættelse af
modelparametre for 2018 for de enkelte erhvervsuddannelser til brug for beregning af det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag, som træder i kraft den 1. januar 2018.
Undervisningsministeriet vil arbejde videre med
AUB’s forslag om ensartede
opkrævningsregler mhp. evt.
tilvejebringelse af hjemmel hertil.
Datatilsynets høringssvar har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
AUB’s
behandling af personoplysninger i
forbindelse med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter vil ske under behørig iagttagelse af den til enhver tid gældende
lovgivning om behandling af personoplysninger.
4. Bemærkninger til enkeltelementer til udkastet til lovforslag
4.1. § 1 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Undtagelse af skolebaseret erhvervsuddannelse (§ 1, nr. 1)
DA finder, at undtagelse af de rent skolebaserede uddannelser fra modellen for det praktikplads afhængige AUB-
bidrag er i overensstemmelse med intentionerne bag trepartsaftalen. DA har således ingen bemærkninger til dette
element i lovforslaget.
Ministeriets bemærkninger:
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Modregningsadgang (§ 1, nr. 4)
DA bemærker, at der med lovforslaget sikres hjemmel til, at det praktikpladsafhængige AUB-bidrag omfattes af
reglerne om samlet betaling. DA finder, at Samlet Betaling understøtter, at opkrævningen af det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag af virksomhederne opleves som ubureaukratisk.
Ministeriets bemærkninger:
Lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer en præcisering af gældende bemyndigelse i § 21, stk. 3, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, således at det fremgår udtrykkeligt, at beskæftigelsesministeren efter forhandling
med undervisningsministeren og efter indstilling fra bestyrelserne for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
Arbejdsmarkedets Tillægspension tillige fastsætter regler om modregning for så vidt angår bidrag, der indgår i en fælles
opkrævning.
Formålet med forslaget er således at indføre udtrykkelig hjemmel i § 21, stk. 3, 1. pkt., til at foretage modregning
mellem de af Samlet Betaling omfattede ordninger, herunder i evt. udbetalinger til en arbejdsgiver fra det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag med forfaldne fordringer mod samme arbejdsgiver i de øvrige ordninger i Samlet
Betaling (og vice versa), dvs. pt. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Barsel.dk, Finansieringsbidrag og
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede. Herved tydeliggøres det, at virksomhedernes indbetalinger bruges til at
dække de samlede krav på tværs af ordningerne i fællesopkrævningen forholdsmæssigt med de indbetalte beløb.
2
L 84 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1815333_0003.png
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Ændring af klageproces (§ 1, nr. 6)
DA bemærker, at man i forhold til klageprocessen lægger vægt på, at der etableres en gennemskuelig og ubureaukratisk
klageadgang for de virksomheder, der klager over det praktikpladsafhængige AUB-bidrag.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) har noteret sig forslaget.
Ministeriets bemærkninger:
Baggrunden for forslaget er et ønske fra AUB om at forenkle klageprocessen. Det forventes, at forslaget vil indebære,
at flere klager vil kunne behandles hurtigere og med mindre ressourceforbrug til følge hos borgerne samlet set, da
færre borgere som følge af forslaget vil skulle indsende ekstra oplysninger til
ATP’s
ankenævn, udover det der følger af
klagen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Nyt bilag 1 til AUB-loven (§ 1, nr. 7)
B-SOSU og Danske SOSU-skoler noterer sig med tilfredshed, at de genberegnede modelparametre, der indgår i bilag
1 til loven, skal revideres på årlig basis, samt at REU skal høres om resultatet af denne revision. Således konstaterer
foreningerne, at velfærdsområdets arbejdsmarkedsbalance påvirkes, såvel direkte som indirekte, af et bredt spektrum
af faktorer spændende fra demografiske udviklinger til politiske tiltag på lokalt og regionalt niveau. Et så dynamisk
arbejdsmarked kræver en løbende tilpasning af udbuddet af nyuddannede med henblik på at undgå fremtidige
mangelsituationer. Denne proces bør, udover de kvantitative fremskrivninger, omfatte en kvalitativ analyse af
udviklingen i efterspørgslen.
DA
finder, at der i lovforslaget bør anvendes betegnelsen ”erhvervsuddannede” i stedet for betegnelsen ”faglærte”, da
sidstnævnte er en mindre præcis betegnelse, som også kan anvendes om personer, der ikke er erhvervsuddannede,
men som mestrer nogle faglærte kompetencer.
FA anfører, at modelparameteren for finansuddannelsen ifølge lovforslaget vil blive fastsat til 1,13 for 2018. Det
dækker ifølge beregningerne fra DA og LO over en forventning om, at både udbuddet af og efterspørgslen efter
finansuddannede fortsat vil falde, men at efterspørgslen ikke falder ligeså meget som udbuddet med en forventet
mangel på finansuddannede i fremtiden til følge. FA er ikke enig i, at der vil opstå mangel på finansuddannede på
fremtidens arbejdsmarked. Det finansielle arbejdsmarked oplever allerede i dag en markant lavere efterspørgsel efter
finansuddannede til fordel for en betydelig stigning i efterspørgslen efter medarbejdere med videregående uddannelser
herunder finansøkonomer, finansbachelorer og akademikere. Den udvikling forventes kun at blive forstærket i
fremtiden.
FA frygter, at dets medlemsvirksomheder bliver straffet for at være ansvarlige arbejdsgivere, der beholder og
efteruddanner nuværende medarbejdere, trods det at efterspørgslen efter medarbejdertyper allerede har ændret sig.
Med disse reservationer over for de modelparametre, som DA-LO-modellen resulterer i, mener FA dog, at det er
fornuftigt, at finansuddannelsen er blevet håndholdt gennem modellen. En efterspørgselsfremskrivning baseret på det
seneste års udvikling i finansuddannelsens andel af den samlede erhvervsuddannede beskæftigelse giver trods alt et
mindre forkert resultat end en efterspørgselsfremskrivning baseret på de seneste 10 års udvikling. FA lægger til grund,
at FA bliver inddraget i genberegningen af modelparameteren for finansuddannelsen fremover. FA foreslår konkret, at
der nedsættes en følgegruppe, som følger genberegningerne i årene fremover og får mulighed for at stille spørgsmål og
fremkomme med bemærkningerne til beregningerne og metoden. Følgegruppen kan fx bestå af medlemmerne af den
tekniske arbejdsgruppe, der fremlagde forslag til grundlaget for den fremtidige model for såvel det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag som fordelsuddannelser, bonusordninger og dimensionering efter indgåelse af
Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser
af 19. august 2016. Det vil skabe en
mere åben proces, som følger ånden i trepartsaftalen fra 2016.
Ministeriets bemærkninger:
Baggrunden for beregningerne af modelparametrene blev behandlet af den tekniske arbejdsgruppe, og det fremgår af
den samlede afrapportering fra den tekniske arbejdsgruppe, bilag
1e, at modelparametrene i ”det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag baseres på en beregning fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og
3
L 84 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1815333_0004.png
Landsorganisationen i Danmark (LO)”. Det fremgår endvidere af bilag 1e, at LO og DA inviterer de øvrige
aftaleparter til en årlig gennemgang af modellens resultater. Undervisningsministeriet finder på det foreliggende
grundlag ikke anledning til, at denne procedure ændres.
Undervisningsministeriet bemærker, at erhvervsuddannede medarbejdere, der efteruddannes således, at de opnår et
højere uddannelsesniveau, ikke vil indgå i beregningerne af måluddannelsesratioerne. På den baggrund vil
virksomhederne ikke blive straffet for at efteruddanne deres medarbejdere til et højere uddannelsesniveau.
Undervisningsministeriet har overalt i lovforslagets bemærkning rettet ordet ”faglærte” til: ”erhvervsuddannede”.
4.2. §§ 2-11 om ændring af forskellige love
Ensretning af rentebestemmelser (§ 2, nr. 1, og §§ 4-11)
DA bemærker, at der i lovforslaget lægges der op til at følge Moderniseringsstyrelsens Vejledning om betalingsfrister
og opkrævning af gebyrer og renter ved forsinket betaling. Denne udmøntning begrundes med hensynet til at sikre
koordination og ensretning af alle ordningerne i Samlet Betaling. DA har ingen bemærkninger til dette element i
lovforslaget.
FA har noteret sig, at morarenten efter forslaget i flere tilfælde vil blive lavere, og FA kan i lyset heraf støtte den
foreslåede ændring.
Ministeriets bemærkninger:
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
5. Øvrige bemærkninger uden for lovforslagets ramme
Rådet for Etniske Minoriteter bemærker, at Institut for Menneskerettigheder i høringssvar til lovforslag nr. L202 af 26.
april 2017 (Praktikafhængigt bidrag til AUB m.v.) har foreslået, at erhvervsskolerne, der indgår en uddannelsesaftale på
vegne af en elev med etnisk minoritetsbaggrund, skal kunne modtage et forhøjet praktikpladstaxametertilskud, evt. i en
tre-årig forsøgsperiode. Det fremgår af høringsnotatet fra april 2017, at Undervisningsministeriet vil inddrage
instituttets forslag i de videre overvejelser. Rådet for Etniske Minoriteter er interesseret i, hvilke overvejelser
Undervisningsministeriet har gjort sig om forslaget fra Institut for Menneskerettigheder, idet rådet tilslutter sig
forslaget.
Ministeriets bemærkninger:
Nærværende lovforslag er en opfølgning på lov nr. 706 af 8. juni 2017, med hvilket det praktikpladsafhængige AUB-
bidrag indføres pr. 1. januar 2018
som led i udmøntningen af ”Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser”.
Som anført i høringsnotatet til Lovforslag nr. 202 af 26. april 2017
(Praktikafhængigt bidrag til AUB m.v.), falder det nævnte forslag uden for trepartsaftalen, og af denne grund er
forslaget ikke indgået i Undervisningsministeriets overvejelser ved udformningen af nærværende lovforslag.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget. Forslaget vil fortsat indgå i
Undervisningsministeriets videre overvejelser.
4