Sagsnr. 17/11210
Undervisningsministeriet
Oktober 2017
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med er-
hvervsuddannelse (eux) m.v.
(Indførelse af erhvervsområde, erhvervsområdeprojekt, undervisningstid og fordybelsestid m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 29. august 2017 til 26. september 2017 været sendt i ekstern hø-
ring hos 88 myndigheder og organisationer. Lovudkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 32 høringssvar, hvoraf 19 indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt med
angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
I nærværende høringsnotat er medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene vedrørende lov-
forslaget.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold
til det udkast, der har været i høring:
Det er tilføjet i bemærkningerne, at der i erhvervsområdeprojektet kan indgå fag, som er afsluttet
tidligere i forløbet.
Det er tilføjet i bemærkningerne, at det vil være muligt at sammentænke erhvervsområdeprojektet
med svendeprøven, såfremt svendeprøvens placering og indhold muliggør dette.
Det er tilføjet i bemærkningerne, at det er hensigten at fastsætte nærmere regler om antallet af timer,
som skal afsættes til erhvervsområdet.
Det er tilføjet i bemærkningerne, at der med lovforslaget ikke ændres på muligheden for afkortning
af timerne til de gymnasiale dele i eux-forløb, hvilket indebærer, at der i visse tekniske eux-forløb
fortsat kan være fastsat kortere tid til erhvervsområdeprojektet end i andre eux-forløb.
Det er præciseret i bemærkningerne, hvordan forøgelsen af undervisningstiden er sammensat.
Det er præciseret i bemærkningerne, at studieplanen er en plan for det enkelte hold, og at studiepla-
nen skal sikre sammenhæng til erhvervsuddannelses erhvervsfaglige dele, herunder de lokale under-
visningsplaner.
Der er herudover foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Danske Gymnasier, Håndværksrådet, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), IDA, FTF, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Uddannelsesforbundet og Dan-
ske Erhvervsakademier udtrykker generel opbakning til ændringerne foreslået i lovforslaget. Gymnasie-
skolernes Lærerforening bakker op om forslaget under forudsætning af, at andre problemstillinger
adresseres i andet halvår af 2017.
Danmarks Evalueringsinstitut imødeser evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen og peger
på, at det er vigtigt at evaluere på, om indførslen af erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt under-
støtter den ønskede sammenhæng i eux-forløbene.
1