Folketinget, Christiansborg
Att.: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
1240 København K
Forsikring & Pensions bemærkninger til forslag til lov om for-
sikringsformidling - L 8
Forsikring & Pension støtter generelt det fremsatte forslag til lov om forsikrings-
formidling, og vi har med tilfredshed noteret, at forslaget tager højde for en række
af de problemstillinger, som vi rejste i vores høringssvar. Samtidig ønsker Forsik-
ring & Pension dog at henlede udvalgets opmærksomhed på, at der stadig er visse
uhensigtsmæssigheder i relation til lovforslaget.
Generelle bemærkninger
Forsikring & Pension anerkender, at arbejdet med bl.a. nabotjek på de områder,
hvor Erhvervsministeriet har ønsket at overimplementere forsikringsdistributions-
direktivet (IDD), har været tidskrævende. Forsikring & Pension finder det dog
problematisk, at lovforslaget først kan forventes vedtaget i december 2017; ca. 2
måneder før det skal træde i kraft. Det er problematisk, fordi der er tale om im-
plementering af et direktiv, som sammen med Solvens II reguleringen kommer til
at udgøre den grundlæggende regulering af forsikringserhvervet. Derudover ef-
terlader det de virksomheder, der er underlagt lovgivningen, alt for kort tid til at
omstille forretningsprocesser, udvikle nye IT-systemer mv. Endelig betyder det,
at de to bekendtgørelser om henholdsvis god skik og kompetencekrav, der skal
udstedes med hjemmel i loven, tidligst kan udstedes ultimo december 2017. Det
bemærkes i den forbindelse, at der er tale om bekendtgørelser, som implemente-
rer helt centrale dele af IDD.
Lovforslagets afsnit om de økonomiske og administrative konsekvenser er blevet
præciseret, så det mere klart fremgår hvilke omkostninger, der indgår i Erhvervs-
styrelsens vurdering. Således fremgår det nu, at de administrative og økonomiske
konsekvenser af de bekendtgørelser, der vil blive udstedt med hjemmel i loven,
vil blive målt i forbindelse med udstedelsen af bekendtgørelserne og dermed ikke
indgår i vurderingen i lovforslaget. De foretagne præciseringer imødekommer
imidlertid ikke fuldt ud Forsikring & Pensions kritik.
For det første er det problematisk, at man ved at implementere direktivet på be-
kendtgørelsesniveau, ikke er forpligtet til at oplyse Folketinget om de reelle øko-
nomiske konsekvenser af reguleringen. Som det fremgår ovenfor, er det væsent-
lige dele af IDD, der implementeres via bekendtgørelser, herunder regler om god
10.11.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
www.forsikringogpension.dk
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, Cand.jur
Dir.
41919049
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00191
349233
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser