Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 8 Bilag 3
Offentligt
1816687_0001.png
Folketinget, Christiansborg
Att.: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
1240 København K
Forsikring & Pensions bemærkninger til forslag til lov om for-
sikringsformidling - L 8
Forsikring & Pension støtter generelt det fremsatte forslag til lov om forsikrings-
formidling, og vi har med tilfredshed noteret, at forslaget tager højde for en række
af de problemstillinger, som vi rejste i vores høringssvar. Samtidig ønsker Forsik-
ring & Pension dog at henlede udvalgets opmærksomhed på, at der stadig er visse
uhensigtsmæssigheder i relation til lovforslaget.
Generelle bemærkninger
Forsikring & Pension anerkender, at arbejdet med bl.a. nabotjek på de områder,
hvor Erhvervsministeriet har ønsket at overimplementere forsikringsdistributions-
direktivet (IDD), har været tidskrævende. Forsikring & Pension finder det dog
problematisk, at lovforslaget først kan forventes vedtaget i december 2017; ca. 2
måneder før det skal træde i kraft. Det er problematisk, fordi der er tale om im-
plementering af et direktiv, som sammen med Solvens II reguleringen kommer til
at udgøre den grundlæggende regulering af forsikringserhvervet. Derudover ef-
terlader det de virksomheder, der er underlagt lovgivningen, alt for kort tid til at
omstille forretningsprocesser, udvikle nye IT-systemer mv. Endelig betyder det,
at de to bekendtgørelser om henholdsvis god skik og kompetencekrav, der skal
udstedes med hjemmel i loven, tidligst kan udstedes ultimo december 2017. Det
bemærkes i den forbindelse, at der er tale om bekendtgørelser, som implemente-
rer helt centrale dele af IDD.
Lovforslagets afsnit om de økonomiske og administrative konsekvenser er blevet
præciseret, så det mere klart fremgår hvilke omkostninger, der indgår i Erhvervs-
styrelsens vurdering. Således fremgår det nu, at de administrative og økonomiske
konsekvenser af de bekendtgørelser, der vil blive udstedt med hjemmel i loven,
vil blive målt i forbindelse med udstedelsen af bekendtgørelserne og dermed ikke
indgår i vurderingen i lovforslaget. De foretagne præciseringer imødekommer
imidlertid ikke fuldt ud Forsikring & Pensions kritik.
For det første er det problematisk, at man ved at implementere direktivet på be-
kendtgørelsesniveau, ikke er forpligtet til at oplyse Folketinget om de reelle øko-
nomiske konsekvenser af reguleringen. Som det fremgår ovenfor, er det væsent-
lige dele af IDD, der implementeres via bekendtgørelser, herunder regler om god
10.11.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, Cand.jur
Dir.
41919049
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00191
349233
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 8 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 10/11-17 fra Forsikring & Pension
skik og kompetence- og uddannelseskrav; regler som forventes at få store øko-
nomiske konsekvenser for forsikringserhvervet. I den forbindelse er det særligt
problematisk, at forsikrings- og pensionsselskaberne, der er de største distributø-
rer af forsikringer, stort set kun er reguleret af de bekendtgørelser, der imple-
menterer IDD. Bekendtgørelserne er i skrivende stund ikke sendt i officiel høring
og byrdemålingerne pågår stadigvæk i regi af Erhvervsstyrelsen. Forsikring og
Pension vurderer umiddelbart, at implementeringen af IDD vil påføre forsikrings-
selskaberne omkostninger på et trecifret millionbeløb, jf. vores høringssvar.
Hvad angår Forsikring & Pensions bemærkninger til indholdet af de bekendtgørel-
ser, der skal udstedes med hjemmel i lovforslaget, har Forsikring & Pension note-
ret sig, at de vil blive taget i betragtning i forbindelse med udarbejdelsen af be-
kendtgørelserne. Forsikring & Pension skal dog gøre opmærksom på, at branchen
lægger stor vægt på, at reglerne bliver digitaliseringsvenlige.
IDD’s krav om, at
papir er udgangspunktet for al kommunikation med kunder, er stærkt forældet og
i strid med EU-Kommissionens, Danmarks og mange andre medlemslandes digi-
taliseringsdagsordener. Forsikring & Pension skal derfor opfordre Regeringen til
på EU plan at arbejde for, at denne konstruktion snarest muligt ændres, så lov-
givningen bliver mere digitaliseringsvenlig og dermed mere forbrugervenlig.
Bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget
Hvad angår lovforslagets anvendelsesområde forstår Forsikring & Pension Er-
hvervsministeriets høringsvar således, at ministeriet er enig i, at leadgenerering
falder uden for lovens anvendelsesområde. Forsikring & Pension finder dog ikke,
at dette er tilstrækkeligt præciseret i bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk.
3. Forsikring & Pension ønsker derfor bekræftet, at hvis eksempelvis et pengein-
stitut foreslår en kunde at tegne forsikring i et bestemt forsikringsselskab eller
formidler en kontakt til et bestemt forsikringsselskab, falder det uden for lovens
anvendelsesområde. Da der med sådanne henvisningsaftaler alene formidles be-
grænsede oplysninger mellem forsikringstageren og forsikringsselskabet, og der
ikke træffes yderligere foranstaltninger til at bistå kunden med indgåelsen af en
forsikringsaftale, eksempelvis ved at gennemgå kundens forsikringsbehov, er der
ikke tale om forsikringsdistribution.
I § 1, stk. 4, henvises der fejlagtigt til § 4, stk. 2. Der skal henvises til § 4, stk.
3.
IDD’s definition af ”forsikringsdistributør” fremgår
ikke af § 2. Det antages at være
en fejl, eftersom ”forsikringsdistributør”
anvendes mange gange i lovforslaget.
Hvad angår kravet om en frigørelsesattest eller alternativt oprettelse af en særlig
konto til indsættelse af betroede midler i § 3, stk. 2, nr. 4), antager Forsikring &
Pension, at det ikke gælder for formidlere og accessoriske forsikringsformidlere,
som ikke modtager penge fra kunden eller udbetalinger fra forsikringen; dvs. hvor
der ikke er nogen pengestrømme mellem kunden/forsikringsselskabet og formid-
leren.
Med hensyn til registreringskravene i lovforslaget har Forsikring & Pension med
tilfredshed noteret sig, at § 5, stk. 2, er blevet ændret, således at danske forsik-
ringsselskaber m.v. ikke skal oprette og føre et offentligt register, men at de i
stedet skal registrere de accessoriske forsikringsformidlere, som de har indgået
aftale med i Finanstilsynets offentlige register. Registreringen af de accessoriske
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00191
349233
Side 2
L 8 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 10/11-17 fra Forsikring & Pension
forsikringsformidlere i tilsynets register sker dermed via forsikringsselskaberne. I
den forbindelse undrer det Forsikring & Pension, at bestemmelsen i stk. 3, hvor-
efter ”forsikringsselskaber
og filialer kan indgå en aftale med Forsikring & Pension
om, at organisationen fører det pågældende forsikringsselskabs eller filials elek-
troniske register”,
opretholdes.
Det hænger dårligt sammen med, at kravet om,
at selskaberne skal oprette og føre et offentligt register, er blevet fjernet. Som en
konsekvens af, at det er Finanstilsynet, der fører det offentlige register, bør § 8,
stk. 1, 2. led, endvidere ændres således, at det er Finanstilsynet og ikke forsik-
ringsselskabet eller filialen, der er forpligtet til at slette registreringen, hvis Fi-
nanstilsynet finder, at betingelserne for registrering ikke er opfyldt.
Hvad angår § 7, stk. 3, hvorefter forsikringsformidlere årligt skal indberette en
række nøgletal, fremgår det af Erhvervsministeriets høringssvar, at kravet om at
skulle indberette antal kunder og antal ansatte med kundekontakt fjernes fra be-
stemmelsen, ligesom kravet om at skulle indberette antal kundeaftaler ændres til
et krav om indberetning af antal formidlede forsikringspolicer. Ændringerne er dog
ikke slået igennem i § 7, stk. 3, og i bemærkningerne til bestemmelsen. Forsikring
& Pension antager, at det er en fejl.
Det fremgår endvidere af Erhvervsministeriets høringssvar, at det vil blive præci-
seret i bemærkningerne til § 38, at accessoriske forsikringsformidlere ikke skal
betale afgift til Finanstilsynet. Dette er ikke sket.
Hvad angår hjemlen i § 46, nr. 2, til, at Erhvervsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om kompetencekrav og godt omdømme for ansatte i et forsikrings-
selskab og i et genforsikringsselskab, bør det præciseres, at kravene kun finder
anvendelse på de ansatte, der er direkte beskæftiget med forsikrings- og genfor-
sikringsdistribution, jf. også formuleringen af den tilsvarende hjemmelsbestem-
melse for så vidt angår ansatte hos forsikringsformidlere i § 11, stk. 3. Hvis kra-
vene udvides til at omfatte yderligere ansatte, vil der være tale om overimple-
mentering, jf. også IDD, art. 10, stk. 2, 5. afsnit, og stk. 3, 3. afsnit.
Forsikring & Pension ønsker endvidere at gøre opmærksom på en særlige pro-
blemstilling, som implementeringen af IDD rejser i relation til det administrerende
selskab i et forsikringsadministrationsfællesskab. Direktivet tager øjensynligt ikke
højde for denne særlige danske model, jf. også vores høringssvar.
På den baggrund ønsker Forsikring & Pension en tilpasning af reglerne om afgift i
lov om finansiel virksomhed, § 362, så kunderne/medlemmerne ikke kommer til
at betale for tilsyn både for forsikringsselskabet og for det administrerende sel-
skab i et forsikringsadministrationsfællesskab. De opgaver, der løses i det admi-
nistrerende selskab i et forsikringsadministrationsfællesskab, er under tilsyn via
forsikringsselskabet. Det er et ekstra lag af tilsyn, der pålægges det administre-
rende selskab, men det er de samme regler, der skal overholdes i forhold til for-
brugerbeskyttelsen.
En betaling for et tilsyn, som allerede eksisterer, vil ikke højne forbrugerbeskyt-
telsen. Hvis der opkræves afgift for tilsynet med det administrerende selskab, vil
det medføre, at kunderne/medlemmerne kommer til at bære denne dobbeltudgift.
For at undgå en unødig administrativ og økonomisk byrde forslås følgende affat-
telse af lov om finansiel virksomhed § 362, stk. 3:
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00191
349233
Side 3
L 8 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 10/11-17 fra Forsikring & Pension
”Stk. 3. Forsikringsformidlere,
jf. lov om forsikringsformidling, betaler årligt 3,0
promille af deres provision og andre vederlag. Der pålægges altid en minimums-
afgift på 2.000 kr. Det administrerende selskab i et forsikringsadministrationsfæl-
lesskab er undtaget for afgift.”
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00191
349233
Med venlig hilsen
Kirstine Thorsen
Side 4