Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 11. januar 2018
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om forsikringsformidling
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lov-
forlaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget. Udvalget afgav betænkning den 12. de-
cember 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. de-
cember 2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behand-
ling i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, modtaget en skriftlig henvendelse fra
Forsikring & Pension, som erhvervsministeren har kommen-
teret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, stillet 6 spørgsmål til erhvervsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af
udvalgets spørgsmål til erhvervsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
For Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er det
vigtigt at styrke forbrugersikkerheden og øge gennemskue-
ligheden for forbrugeren. Undervejs i behandlingen af lov-
forslaget er der blevet fremført bekymringer, hvad angår den
dobbeltrolle, forsikringsformildere og -mæglere kan have,
særlig i forhold til arbejdsmarkedspensioner, hvor formidle-
ren på den ene side varetager udbudsprocessen i forbindelse
med indgåelse af en firmapensionsordning og på den anden
side selv kan komme til at stå for rådgivning og servicering
af pensionsordningens medlemmer, og dette kan indgå som
en del af prisen. Bekymringen adresserer derfor de konse-
kvenser, denne dobbeltrolle kan have for forbrugerne og
prisgennemskueligheden, i særdeleshed idet forsikringsfor-
midleren både skal varetage kundens, dvs. virksomhedens,
interesse, men at der samtidig kan være et økonomisk incita-
ment for forsikringsformidlere i udfaldet af et udbud.
Omstændighederne omkring arbejdsmarkedspensioner er
særlige, idet kunden er virksomheden, men selve pensions-
ordningen vedrører de ansatte. Bekymringen går derfor på,
hvorvidt forsikringsformidlerens dobbeltrolle kan afsted-
komme, at de ansatte i en virksomhed med arbejdsmarkeds-
pension vil få en fordyret pension eller vil have svært ved at
gennemskue prissætningen.
Socialdemokratiet har derfor stillet en række spørgsmål
for at få uddybet og belyst dette forhold – spørgsmål og mi-
nistersvar er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen. På
baggrund af ministerens besvarelser er Socialdemokratiet
blevet betrygget i, at hensynet til kunden har forrang for for-
sikringsformidlerens eventuelle særlige interesser i, hvilket
valg kunden træffer, at en forsikringsmægler eller uafhæn-
gig forsikringsformidler er underlagt et provisionsforbud, at
alle forsikringsformidlere er underlagt lovforslagets § 12,
hvorefter de er forpligtede til at drive virksomhed i overens-
stemmelse med redelig forretningsskik og god praksis for
virksomhedsområdet, og at det skal fremgå, hvis der betales
et honorar til en forsikringsmægler. Socialdemokratiet vil
dog nøje følge lovens implementering og konsekvenserne
heraf.
På den baggrund, og i respekt for, at flere af forholdene
kan/skal håndteres mellem arbejdsmarkedsparterne, tilslutter
Socialdemokratiet sig lovforslaget, men opfordrer til, at der
AX020984