Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 Bilag 12, L 7 A Bilag 12, L 7 B Bilag 12
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 23. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.v.
(Justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af
rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer, ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende
skibsregistrering, privatretlige havneafgifter m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 7 og 8, og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 5. juli 2017
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 232 (fol-
ketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte erhvervs-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på spørgsmål 19 tilken-
degivet, at han gerne vil evaluere, om loven har haft den til-
sigtede virkning – det vil sige, om loven har bidraget til, at
Danmark fastholder og udbygger sin globale position som
en stor flagstat. Ministeren forventer, at evalueringen vil væ-
re afsluttet inden udgangen af 2019, hvorefter han vil orien-
tere udvalget. Ministeren bemærker, at der ikke i forbindelse
med en sådan evaluering fuldt ud vil kunne svares på de
nævnte spørgsmål. Det skyldes bl.a., at der som nævnt sæt-
tes ind med flere initiativer, og at der er en række faktorer,
der afgør, hvilket flag en ejer vælger at benytte. Der er hel-
ler ikke en entydig sammenhæng mellem antallet af skibe og
udgifterne til sociale ydelser til søfarende. Der henvises i
øvrigt til svaret på spørgsmål 19, der er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udval-
gets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bi-
lag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de under nr. 2-6 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ønsker at
fastholde og udbygge Danmarks globale maritime styrkepo-
sition, men det skal selvfølgelig ske med respekt for de øvri-
ge danske regler og med ordentlige forhold for de søfarende.
Socialdemokratiet har under udvalgsbehandlingen rejst en
række spørgsmål til den del af lovforslaget, der omhandler
justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres
adgang til at få skibe under dansk flag. Spørgsmålene har
blandt andet haft til formål at få klarhed over, i hvilket om-
fang lovforslaget faktisk øger aktivitetsniveauet på land, og
om der kan opstå misbrug af de justeringer, der sker af reg-
lerne, således at det bliver muligt at etablere virksomheder
uden reel aktivitet i Danmark. Samtidig har Socialdemokra-
tiet ønsket at få opklaret, i hvilket omfang justeringen af
reglerne vil medføre øgede udgifter for den danske stat til
udenlandske søfarere som følge af retten til social sikring
AX020661