Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 , L 7 A , L 7 B
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 7 stillet af udvalget den 13. oktober
2017 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren sende en oversigt med eksempler på aktiviteter, som vil
være tilstrækkelige for udenlandske rederier i Danmark, for at deres skibe
kan sejle under dansk flag, samt oplyse hvordan man fra myndighedernes
side vil kontrollere, at aktiviteterne bliver udført?
Svar:
Efter den gældende sølov kan der for skibe, der ikke kan anses for dan-
ske, fastsættes regler om betingelserne for registrering som dansk skib,
herunder krav om, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres
fra Danmark. Betingelserne for optagelse af udenlandsk ejede skibe i de
danske registre er nærmere udmøntet i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen indeholder imidlertid ikke præcise kriterier for, hvordan
aktivitetskravet kan opfyldes, men ved vurderingen af om aktivitetskravet
kan anses som opfyldt, lægges der vægt på, om den tekniske drift, vedli-
geholdelse, bemanding og den kommercielle og finansielle drift af et skib
foregår fra Danmark.
Hvis alle ovenstående aktiviteter udføres fra Danmark, vil betingelsen ak-
tivitetskravet anses for opfyldt. Kravet kan imidlertid også anses for op-
fyldt ud fra en helhedsvurdering af de aktiviteter, der er i Danmark.
Da de gældende kriterier ikke er klare, har rederierhvervet efterspurgt en
præcisering af reglerne. Derfor lægges der op til, at kravene til aktivitet i
Danmark gøres mere gennemskuelige og fastsættes direkte i en bekendt-
gørelse. Der arbejdes derfor på en ændring af bekendtgørelsen, hvori der
bl.a. forventes at indgå følgende muligheder for at opfylde aktivitetskra-
vet:
1) Skibets tekniske eller kommercielle drift varetages fra Danmark
(dvs. af personer, der arbejder i og fra Danmark).
2) Den enhed, der varetager drift af skibet dokumenterer at opfylde
kravene for at være omfattet af tonnageskattelovens regler (den
driftsansvarlige skal
bl.a. drive rederivirksomhed i Danmark).
3)
Det rederi, der har eller har ansøgt om Document of Compliance
for skibet, er etableret i Danmark (dvs. være ansvarlig for skibets
sikkerhedsmæssige organisation og forhold om bord).
Det kan heller ikke udelukkes, at betingelsen kan opfyldes, hvis en sam-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk