Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 Bilag 10, L 7 A Bilag 10, L 7 B Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [23. november 2017]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.v.
(Justering og klarificering af reglerne om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af
rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer, ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende
skibsregistrering, privatretlige havneafgifter m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 7 og 8, og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 5. juli 2017
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 232. Den
3. oktober 2017 sendte erhvervsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Evaluering af loven
Erhvervsministeren har i sit svar på spørgsmål 19 til lov-
forslaget tilkendegivet, at han gerne vil evaluere, om loven
har haft den tilsigtede virkning - dvs. om loven har bidraget
til, at Danmark fastholder og udbygger sin globale position
som en stor flagstat. Ministeren forventer, at evalueringen
vil være afsluttet inden udgangen af 2019, hvorefter han vil
orientere udvalget. Ministeren bemærker, at der ikke i for-
bindelse med en sådan evaluering fuldt ud vil kunne svares
på de nævnte spørgsmål. Det skyldes bl.a., at der som nævnt
sættes ind med flere initiativer, samt at der er en række fak-
torer, der afgør, hvilket flag en ejer vælger at benytte. Der er
heller ikke en entydig sammenhæng mellem antallet af skibe
og udgifterne til sociale ydelser til søfarende. Der henvises i
øvrigt til svar på spørgsmål 19 til lovforslaget, der er optrykt
til betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Enhedslisten har foreslået, at lovforslaget deles, således
at den del, der handler om justering og klarificering af reg-
lerne om udenlandske ejeres adgang til at få skibe under
dansk flag, samt forenklet registrering af rettigheder i mel-
lemstore fritidsfartøjer, udskilles.
Enhedslisten kan under ingen omstændigheder bakke op
om en udvidelse af et skibsregister (DIS), som registrerer
skibe efter en lov, der udelukker danske faglige organisatio-
ner fra at repræsentere de udenlandske søfarende om bord
på et stykke Danmark – i strid med ILO konventionerne nr.
87 og 98 om foreningsfrihed og beskyttelse af organisations-
retten henholdsvis organisationsretten og den kollektive for-
handlingsret.
Enhedslisten er positive over for forhøjelse af ansvarsbe-
løbet ved fjernelse af vrag. Enhedslisten er også positive
over for gennemførelse af internationale sanktioner ved
skibsregistrering, samt positive over, at man også i private
havne kan optage søpant i et skib, der lægger til i havnen.
DokumentId
Journalnummer