Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 78
Offentligt
1835429_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 6012
Doknr.
504409
Dato
15-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 7. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 4 til lovforslag nr. L 78 om ændring af lov om kommunernes sty-
relse og forskellige andre love (Ophævelse af godkendelseskravet for små kommuna-
le fællesskaber) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 4:
"Kan ministeren uddybe mulighederne for ophævelse af disse § 60 fællesskaber, hvis
ikke alle parter kan blive enige?"
Svar:
Det er ved besvarelsen lagt
til grund, at der i spørgsmålet med ”disse § 60 fællesska-
ber” menes
kommunale fællesskaber, der efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i
lov om kommunernes styrelse er fritaget for tilsynsmyndighedens godkendelse.
Det fremgår af det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at
aftaler om sådanne kommunale fællesskaber kan ophæves på de vilkår, der er inde-
holdt i aftalen, når et flertal af deltagerne beslutter det. Den foreslåede bestemmelse
finder anvendelse på kommunale fællesskaber, der på tidspunktet for ophævelsen
opfylder revisorlovens kriterier for at være små virksomheder og dermed er fritaget for
godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrel-
se.
Det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse betyder, at op-
hævelse af sådanne kommunale fællesskaber vil kunne ske, når et flertal af de kom-
munalbestyrelser, der deltager i det kommunale fællesskab, træffer beslutning herom.
Beslutning om ophævelse af et sådant kommunalt fællesskab vil dermed kræve god-
kendelse i et møde i over halvdelen af de kommunalbestyrelser, der deltager i det
kommunale fællesskab. I givet fald vil ophævelsen ske på de vilkår, der fremgår af
fællesskabets vedtægter. Det følger således forudsætningsvis af bestemmelsen, at
vedtægterne for kommunale fællesskaber, der er fritaget for godkendelse, skal omfat-
te vilkår om ophævelse af samarbejdet. Fastsættelse og eventuelt ændring af vilkår
for ophævelse kan ske frem til ophævelsen af fællesskabet.
Når vedtægterne for et kommunalt fællesskab, der efter lovforslaget fritages for god-
kendelse, indeholder vilkår om ophævelse, kræver ophævelse af det kommunale fæl-
lesskab således ikke enighed blandt de deltagende kommuner om, at der skal ske
ophævelse. Ophævelse kræver derimod, at over halvdelen af de deltagende kommu-
nalbestyrelser træffer beslutning herom.
Fastsættelse af nye eller ændrede vilkår om ophævelse skal godkendes af alle de
deltagende kommunalbestyrelser. I tilfælde, hvor vedtægterne for et kommunalt fæl-
lesskab, der er fritaget for godkendelse, ikke indeholder vilkår om ophævelse, og et
L 78 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om at uddybe mulighederne for ophævelse af disse § 60 selskaber, hvis ikke alle parter kan blive enige, til økonomi- og indenrigsministeren
1835429_0002.png
flertal af de deltagende kommuner ønsker at ophæve fællesskabet, må de deltagende
kommuner dermed forhandle om og vedtage sådanne vilkår, inden ophævelse kan
ske. Sager om uenighed om vilkår for ophævelse vil ikke kunne behandles af tilsyns-
myndigheden, men vil kunne indbringes for domstolene.
For kommunale fællesskaber omfattet af fritagelsen for godkendelse vil tilsynsmyndig-
heden ikke gennem en forudgående godkendelse ved det kommunale fællesskabs
stiftelse eller i forbindelse med en vedtægtsændring have indflydelse på vilkårene for
ophævelse. Derfor er det ikke fundet hensigtsmæssigt, at tilsynsmyndigheden skal
have kompetence til at ophæve det kommunale fællesskab eller til på ophævelses-
tidspunktet at godkende eller fastsætte (ændrede) vilkår for ophævelsen. Herunder
bør vedtægtsbestemmelser med vilkår for ophævelse af et kommunalt fællesskab,
som de deltagende kommuner har været enige om, da de blev aftalt, og som ikke
dengang skulle godkendes af tilsynsmyndigheden, ikke kunne tilsidesættes af tilsyns-
myndigheden i en ophævelsessituation.
Der henvises til afsnit 2.1.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger og til be-
mærkningerne til det ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov
om kommunernes styrelse.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2