Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 75 Bilag 1
Offentligt
1814426_0001.png
3. oktober 2017
MSH
DI-2016-04127
Erhvervsministeriet
Att.: Pernille Lykke Hemme Hvolgaard
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af Lov om EKF Dan-
marks Eksportkredit
DI har den 6. september 2017 modtaget forslag til lov om ændring af Lov om EKF Dan-
marks Eksportkredit (herefter EKF).
DI har følgende
generelle
kommentarer til lovforslaget:
EKF tilbyder garantier og andre instrumenter til danske virksomheder, der er af afgø-
rende vigtighed for deres internationale konkurrenceevne. EKF understøtter hvert år ek-
sport for milliarder og er på den måde med til at fastholde titusindvis af arbejdspladser i
Danmark.
Danske eksportører er i hård konkurrence på nære og fjerne markeder. Her spiller deres
adgang til eksportkredit en afgørende rolle. Finansiering og eksportkredit er ofte kon-
kurrenceparametre på linje med pris og kvalitet af de eksporterede varer. Hvis danske
virksomheder ikke har adgang til de samme eksportkreditinstrumenter på samme vilkår
som deres udenlandske konkurrenter, vil de tabe eksportkontrakter. Danmark har der-
for behov for et eksportkreditinstitut, der kan agere aktivt og offensivt og følge eksportø-
rerne ud i verden.
DI har følgende
specifikke
kommentarer til lovforslaget:
DI finder det fornuftigt, at staten som ejer får et udbytte af sin investering i EKF. DI
bakker op om muligheden for, at bestyrelsen for EKF kan fastsætte en udbyttepolitik for
EKF. Udbyttepolitikken bør basere sig på bestyrelsens vurdering af de kommercielle og
driftsmæssige rammer for EKF i indeværende og kommende år.
DI er enig i, at det er helt afgørende, at EKF fortsat kan tilbyde konkurrencedygtig finan-
siering til gavn for danske eksportører. DI finder det derfor også positivt, når det nævnes
i bemærkningerne til lovforslaget, at det er
”et vigtigt formål med lovforslaget at sikre, at
implementeringen af udbyttepolitikken ikke påvirker EKF Danmarks Eksportkredits ri-
sikovillighed
og kapacitet i forhold til at imødekomme eksportørernes behov”.
*SAG*
*SAGDI-2016-04127*
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
1814426_0002.png
Dette stemmer også overens med regeringens ønske, som udtrykt i Udenrigs- og Sikker-
hedspolitisk Strategi 2017-2018,
om en udbredelse af EKF’s aktiviteter på mere risiko-
fyldte, men potentielt perspektivrige markeder.
DI finder det positivt, at EKF har fået tilsagn om en forlængelse af adgangen til statsligt
genudlån, samt at rammen tilpasses til efterspørgslen i ordningen.
DI ønsker dog at gøre opmærksom på, at adgangen til statsligt genudlån kun berører en
begrænset del af EKF’s aktiviteter og dermed ikke modsvarer det udtræk af udbytte, der
imødeses over de kommende år. Dette giver anledning til bekymring for, at udbetaling af
udbyttet vil have negativ indflydelse på EKF’s
risikoappetit og muligheder for at imøde-
komme eksportørernes behov i de kommende år.
Ifølge analyser foretaget af Dansk Industri sender danske eksportvirksomheder deres va-
rer længere og længere ud i verden. Udviklingen har taget fart siden finanskrisen. Høj
vækst på fjerne markeder får virksomhederne til at søge længere ud, hvilket vil øge ek-
sportafstanden og behovet for eksportkredit yderligere.
Allerede i dag har danske eksportører ikke i fuldt omfang adgang til de samme mulighe-
der og ordninger på markedet for eksportkredit, som deres udenlandske konkurrenter.
Dette gælder særligt siden Renteudligningsordningen, CIRR blev nedlagt.
Det er derfor DI’s klare holdning, at der er behov for en udvidelse af EKF’s aktiviteter,
ikke en begrænsning af dem.
DI står naturligvis til rådighed i tilfælde af spørgsmål eller behov for yderligere informa-
tioner.
Med venlig hilsen
Marie Gad
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
1814426_0003.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
Att. Pernille Hvolgaard
1216 København K
28. september 2017
3.J.3.1
Høringssvar til Forslag til Lov om ændring af Lov om EKF Danmarks
Eksportkredit
I forbindelse med udsendelse af udkastet til lovforslag til høring skal Danske Maritime
herved fremkomme med foreningens bemærkninger.
Overordnet ønsker Danske Maritime ikke at forholde sig til, hvorledes staten ønsker at
regulere ejerskabet af EKF Danmarks Eksportkredit eller kapitaliseringen heraf. Dette
må alene være et mellemværende mellem staten og EKF Danmarks Eksportkredit.
Danske Maritime kan derimod forholde sig til EKF Danmarks Eksportkredits virke og ud-
bud af løsninger til gavn for de danske eksportører for at sikre en vækst i dansk eksport.
Det er derfor vores forventning til håndteringen af den påtænkte lovændring at følgende
tages i betragtning ved fremtidig udlodning af udbytte til staten:
·
·
EKF Danmarks Eksportkredit skal fremover kunne dække brugernes (ekspor-
tørernes) behov for garantimæssig og finansiel assistance, hvorfor EKF Dan-
marks Eksportkredit må sikres en nødvendig og tilstrækkelig egenkapital og
solvens til at kunne løse disse opgaver. Det påpeges, at netop i et vækstom-
råde, som blandt andet Det Blå Danmark repræsenterer, er behovet stigende
og dynamisk.
En indførelse af en egentlig udbyttepolitik må ikke medføre, at EKF Danmarks
Eksportkredit ændrer prispolitik med højere priser til følge eller indskrænker
evnen eller viljen til at påtage sig kreditrisici, for herved at kunne overholde
en given udbyttepolitik. Når EKF Danmarks Eksportkredit gennem en årrække
har været i stand til at generere betydelige overskud, kunne man som bruger
ønske sig en billigere pris på de udbudte produkter, en mindre restriktiv kre-
ditpolitik og nye produkter såsom fastrente lån og lignende, som måske
umiddelbart i en introduktionsfase kunne medføre en vis risiko for tab.
Danske Maritime
[email protected]
www.danskemaritime.dk
Symfonivej 18
2730 Herlev
Tlf.: 33 13 24 16
CVR-nr. 25 71 66 12
Rue du Cornet 79
1040 Bruxelles
Tlf. +32 22 30 69 34
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
1814426_0004.png
·
Endelig er det vigtigt at anføre, at den påtænkte ændring ikke må få indfly-
delse på EKF Danmarks Eksportkredits mulighed for at optage lån/funding di-
rekte i markedet, som den nuværende lov netop giver mulighed for. Herved
bliver lånoptagelse via Nationalbanken ikke den eneste mulighed, men det
fordrer, at EKF Danmarks Eksportkredit har den nødvendige solvens for at
opnå bedste priser og vilkår.
Afslutningsvis mener Danske Maritime, at det er betænkeligt direkte at sammen-
blande finansiering af udviklingen af Nordsøen med finansiering og udbyttepolitik for
EKF Danmarks Eksportkredit, der gennem årtier har medvirket til gavn for danske
eksportvirksomheder, og dermed har en stor aktie i den vækst, som er kommet sam-
fundet til del. En udhuling af EKF Danmarks Eksportkredits egenkapital og soliditet kan
blive en unødvendig bremse for en fremskrivning af den positive udvikling i dansk
eksport.
Vi håber, at ovennævnte betragtninger vil indgå i det videre arbejde med udkastet.
Med venlig hilsen
DANSKE MARITIME
Jenny N. Braat
Adm. direktør
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
1814426_0005.png
Erhvervsministeriet
Att. Pernille Lykke Hemme Hvolgaard
[email protected]
03.10.2017
J-nr.: 325536 / 2434919
Høring over forslag til lov om ændring af Lov om EKF Danmarks Eksportkredit
Dansk Byggeri takker for muligheden for at afgive høring til omtalte ændring af lov om EKF.
Mere end halvdelen af Danmarks BNP kommer fra den danske eksport af varer og tjenester.
I 2015 afsatte byggeerhvervet varer for 37 milliarder og tjenester for 32 milliarder i udlandet.
Dette tal kunne sandsynligvis være højere, hvis danske virksomheder havde de samme vil-
kår som deres udenlandske konkurrenter for at få adgang til eksportkreditinstrumenter. Det
er et ganske væsentligt salgs- og konkurrenceparameter for eksportvirksomheder, at man
kan skaffe finansiering og eksportkredit.
I Danmark er vores velfærd afhængig af eksport, og der er derfor behov for et eksportkredi-
tinstitut, der kan agere aktivt, offensivt og ikke mindst kompetent i forhold til sine kunder. Det
kræver vilje og økonomiske ressourcer at vedligeholde kompetencer internt i EKF, så det
matcher de danske eksportørers behov for sparringspartnere, der rent faktisk forstår sig på
sine kunders forretning og ikke udelukkende har blik for finansiering og risikominimering.
Danske eksportører efterspørger en udvidelse af EKF’s aktiviteter og risikovillighed snarere
end en begrænsning af disse.
I forhold til forslagets indhold finder Dansk Byggeri det rimeligt, at staten som ejer får et ud-
bytte af sin investering i EKF og det bør være bestyrelsen for EKF, som kan fastsætte en
udbyttepolitik for EKF. Udbyttepolitikken bør basere sig på bestyrelsens vurdering af de kom-
mercielle og driftsmæssige rammer for EKF. Overskydende midler bør i første omgang kom-
me kunderne til gode, da de trods alt er indtjeningsgrundlaget for EKF og i mindre grad et
sted, hvor staten kan hente indtægter til andre formål.
Dansk Byggeri ser det som positivt, at der i bemærkningerne til forslaget står, ”Det
er derfor
et vigtigt formål med lovforslaget at sikre, at implementeringen af udbyttepolitikken ikke
påvirker EKF Danmarks Eksportkredits risikovillighed og kapacitet i forhold til at imøde-
komme eksportørernes behov.”
Dette stemmer også overens med regeringens Udenrigs-
og Sikkerhedspolitisk Strategi 2017-2018, om en udbredelse af EKF’s aktiviteter på mere
risikofyldte, men potentielt perspektivrige markeder.
Dansk Byggeri står til rådighed i tilfælde af spørgsmål eller uddybende informationer.
Venlig hilsen
Dansk Byggeri
Henriette Thuen
Head of EU & International Relations
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
Jyske Bank:
5032 - 0001028719
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
1814426_0006.png
2. oktober 2017
Høring vedrørende lov om ændring af lov om EKF Danmarks Eksportkre-
dit
Generelle bemærkninger
Til finansiering af den brede politiske aftale indgået i marts 2017 om den fremtidige udvikling af
Nordsøen, besluttede partierne bag aftalen, at der skal etableres en udbyttepolitik for EKF Dan-
marks Eksportkredit. Efter det oplyste vil det årlige udbytte, som organisationen skal udbetale til
staten, ligge på 50 pct. af overskuddet dog maksimalt 140 mio. kr. årligt i 2018-2020 og derefter
maksimalt 100 mio. kr. årligt.
Dansk Erhverv betragter EKF Danmarks Eksportkredit som en meget nær samarbejdspartner og
dels som en veldrevet og effektiv organisation, der spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte
dansk eksport af såvel varer som tjenesteydelser. For en lille og åben økonomi, hvor eksporten
udgør ca. 50 pct. af BNP, er det af fundamental betydning, at danske eksportører opnår en nem og
omkostningseffektiv adgang til udenlandske markeder. Det er ligeledes afgørende, at danske ek-
sportører nyder godt af optimale finansieringsredskaber, når de begiver sig i kast med eksport
ikke mindst til mere risikobetonede markeder. Siden 1922 har EKF Danmarks Eksportkredit væ-
ret leverandør af disse løsninger, og organisationen har løbende formået at tilpasse sine aktivite-
ter og ydelser, så der ikke opstår konflikter med det kommercielle marked i Danmark for eksport-
finansiering.
Specifikke bemærkninger
I bemærkningerne til lovforslaget vurderes det, at lovændringen ikke vil have økonomiske eller
administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Dansk Erhverv finder, at dette bør blive det
styrende princip fremover for, om de årlige udbyttebetalinger til staten er af en forsvarlig stør-
relse. Den skitserede udbyttepolitik må ikke resultere direkte eller indirekte i et lavere aktivitets-
niveau hos EKF Danmarks Eksportkredit eller i mindre risikovillighed i forhold til at yde garan-
tier, kautioner eller kreditter til danske eksportvirksomheder. Overskuddet hos EKF Danmarks
Eksportkredit faldt kraftigt i 2015, men rettede sig igen sidste år, og Dansk Erhverv er bekymret
for, om et udbytte på 50 pct. til staten i et år med markant faldende overskud kunne resultere i
mindsket risikovillighed.
MJE
[email protected]
Side 1/2
L 75 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat,. fra erhvervsministeren
Overskud i EKF Danmarks Eksportkredit 2012-2016 ifølge hjemmesiden:
2012: 473 mio. kr.
2013: 453 mio. kr.
2014: 378 mio. kr.
2015: 162 mio. kr.
2016: 467 mio. kr.
Dette ville være særdeles beklageligt ikke mindst i forhold til små og mellemstore danske virk-
somheder med begrænset kapital og begrænset erfaring med salg i udlandet, for hvem EKF Dan-
marks Eksportkredit kan være en uvurderlig samarbejdspartner. Lovændringen bør derfor ikke
afstedkomme mindre risikovillighed hos EKF Danmarks Eksportkredit. Dansk Erhverv værdsæt-
ter den balancerede og fornuftige tilgang med hensyn til risikovillighed, som organisationen an-
lægger i dag.
På denne baggrund ønsker Dansk Erhverv, at der i lovforslaget indarbejdes en bestemmelse om,
at den skitserede udbyttepolitik skal evalueres senest i 2020, og at der i denne evaluering særligt
skal ses på, om EKF Danmarks Eksportkredit har ændret sin risikovillighed i forhold til små og
mellemstore danske virksomheder som konsekvens af lovændringen.
Med venlig hilsen
Michael Bremerskov Jensen
Chefkonsulent, EU & International afdeling
Dansk Erhverv
Side 2/2