Som det er fremgået af debatten, kan Enhedslisten selvfølgelig ikke støtte det her forslag.
Det er jo en udløber af hele den bizarre udvikling, vi har set, omkring Nordsøaftalen, altså om danskernes nordsøolie.
Den nuværende aftale blev indgået i 2003, og den er af ledende økonomer blevet kaldt en bananstat værdig.
Det er sådan, at de oliefelter, der ligger lige ovre på den anden side af søgrænsen til Norge, bliver beskattet på et betydelig højere niveau, og det vil sige, at nordmændene får betydelig mere ud af deres nordsøolie, end vi som danskere får og har fået ud af vores.
I stedet for er det olieselskaberne, der er løbet af med de penge.
Så langt, så godt.
Sådan blev olieselskaberne frem til sidste år overbetalt år efter år.
Så var de søreme så frække i A.P.
Møller - Mærsk at komme og sige, at de gerne ville have en yderligere skatterabat, for de havde ikke råd til at vedligeholde apparaturet ude i Nordsøen.
Det er altså en virksomhed, som ellers har smykket sig med betegnelsen rettidig omhu, som ikke havde forudset, at deres egen boreplatform ville synke, når de hev liter efter liter olie og gas op fra undergrunden.
Men det var sådan set nemt at forudse, og derfor skulle man selvfølgelig have forventet, at den her virksomhed havde sparet op, når de har en koncession, der rækker frem til 2050, eller hvornår den nu rækker frem til.
Men det gjorde de ikke.
De satte i stedet for en pistol for panden af Folketinget eller forligskredsen og sagde:
Giv os skatterabatten, ellers lukker vi det hele.
Og det endte selvfølgelig med, at forligskredsen bøjede sig og gav dem den her skatterabat.
Og det, der gjorde det helt absurd, var jo så, at det ganske kort tid efter viste sig, at formålet med hele manøvren var at hæve prisen for Mærsks olieforretning, som blev afhændet til det franske selskab Total:
Tak for vennetjenesten; vi opgiver vores engagement i Danmark og overlader det til udenlandske olieselskaber.
Jeg kan godt forstå, at der var et par af dem, der forhandlede den her aftale, der følte sig lidt snydt.
Det gjaldt bl.a.
Socialdemokratiets forhandler af aftalen, men også andre.
Det, jeg indtil nu har sagt, er i og for sig problematisk nok, men pengene til den her skatterabat tager man så fra bl.a.
Vækstfonden og Danmarks Eksportkredit.
Jeg er sådan set enig i det, der er blevet sagt.
Det er ikke, fordi jeg er afvisende over for, at man kan tage et overskud derfra og bruge det til andre fornuftige investeringer.
Det kan man såmænd godt.
Men der er ikke nogen tvivl om, at når man tager penge ud af de her fonde, har det en betydning for aktiviteterne i de fonde.
Vækstfonden ville kunne gøre mere for vores vækstvirksomheder, hvis man lod de her penge ligge.
Danmarks Eksportkredit ville kunne gøre mere, hvis man lod de her penge ligge.
Så det her er et erhvervsfjendtligt forslag.
Det svækker investeringerne i vores vækstvirksomheder – det er et faktum – i forhold til hvad de ellers kunne have gjort.
Det, der er det triste ved det, er jo, at noget af det, som Vækstfonden faktisk har haft succes med at investere i, er vores grønne teknologier, vores grønne virksomheder.
Noget af det, som Danmarks Eksportkredit har haft succes med, er også at understøtte vores eksport af grønne teknologier, som jo er en voksende og vigtig del af Danmarks eksport.
Det bliver der altså færre penge til nu.
Det, vi altså diskuterer her, er et forslag, som vil tage penge fra vækstvirksomheder og iværksættere og overføre dem til, undskyld mig, et hovedrigt olieselskab, og det er et forslag, der vil tage penge fra eksport af bl.a.
grøn teknologi og understøttelse af det til understøttelse af sort fossil energi.
Det er det, vi diskuterer.
Det er et erhvervsfjendtligt forslag, og det er et klimafjendtligt forslag, og det er kronen på værket af den tåbelige aftale om nordsøolien, som danskerne desværre kommer til at lide under i mange år endnu.
Så vi kan ikke støtte forslaget, og jeg skulle hilse fra Alternativet og sige, at de også er skeptiske over for forslaget.